Alweer een imker?! (in Frankrijk..)

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Alweer een imker?! (in Frankrijk..)

Bericht door Miles » zo 08 jan 2012, 12:01

Hallo,

Ik ben Miles, 23 jaar en woon sinds 2 jaar in Frankrijk.

Ik heb altijd een liefde gehad voor bijen, al vanaf kinds af aan toen ik voor het eerst in contact kwam met de bijenwereld bij imkerij de Werkbij. Helaas was ik toen nog te jong om een imkercursus te gaan volgen.. Het heeft hoe dan ook altijd een grote rol gespeeld, en het was wel te raden waar mijn werkstukken, spreekbeurten en uiteindelijk mijn profielwerkstuk over gingen (isolering van het carnica ras op schiermonnikoog).

Ik heb eerst anderhalf jaar gestudeerd in Nederland, daar ben ik toen mee gestopt en ben vervolgens naar Frankrijk gegaan. Frans geleerd, Frans diploma gehaald en sinds september studeer ik aan de universiteit in Toulouse. Maar ik woon op het platteland. Vorig jaar een stage gevolg bij een grote imker (2.000 volken) en een cursus gevolgd. Ik wil mij nu gaan ontwikkelen als professionele imker, dus een minimum van 250 volken (vanaf dat aantal ben je officieel boer). En waar is het nou beter om imker te worden dan in Frankrijk?! (Och ik kan wel wat plekken bedenken, en al helemaal met onze nieuwe aziatische vriend, maar daar kijken we lekker doorheen, en we gaan volop ten aanval) De studie doe ik ernaast zodat, mocht ik allergisch raken, ik altijd nog een backup plan heb.

Ik heb mijn bijen, carnica, in Nederland besteld. Waarom? In eerste instantie wil ik er zeker van zijn dat ik mijn bijen krijg, ik heb nu een goede afspraak kunnen maken. Ik heb namelijk vorig jaar ook bijen besteld bij een imker, en die stelde het maar uit en uit, totdat ik de stekker eruit trok. Geef mij dan maar liever duidelijkheid. De bijen komen dus hierheen, ze worden opgehaald met de auto.

Dan heb je dus het geval dat je in Nederland de spaarkasten hebt, en hier in Frankrijk Dadant (of langstroth). Eerst dacht ik eraan om tegelijkertijd kasten te bestellen in Nederland. Maar dat ga ik denk ik toch niet doen, gezien het feit dat ik dan altijd afhankelijk ben van materiaal uit Nederland. Dan zit ik dus alleen met het probleem van kastmaten (6ramer spaarkast naar Dadant broedkast). Ik zat te denken aan het volgende: Als ik de broedkasten op hun plaats zet, en de 6-ramer er boven op en vervolgens de gaten die aan beiden kanten ontstaan afsluit, gaat dit dan werken?

Nou, als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Ik zou het in ieder geval fijn vinden als jullie mij met bovenstaande vraag kunnen helpen!

Tot snel op dit forum,

M.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alweer een imker?! (in Frankrijk..)

Bericht door Albert Stoter » zo 08 jan 2012, 12:47

Hallo Miles,

Volgens mij staan al veel antwoorden voor je in het onlangs gevoerde http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=25554.

Betreft dan wel andere kasten, maar het principe is hetzelfde.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Alweer een imker?! (in Frankrijk..)

Bericht door Miles » zo 08 jan 2012, 12:55

Bedankt!

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Alweer een imker?! (in Frankrijk..)

Bericht door semar » ma 09 jan 2012, 10:53

Miles schreef:Hallo,

Dan heb je dus het geval dat je in Nederland de spaarkasten hebt, en hier in Frankrijk Dadant (of langstroth). Eerst dacht ik eraan om tegelijkertijd kasten te bestellen in Nederland. Maar dat ga ik denk ik toch niet doen, gezien het feit dat ik dan altijd afhankelijk ben van materiaal uit Nederland. Dan zit ik dus alleen met het probleem van kastmaten (6ramer spaarkast naar Dadant broedkast). Ik zat te denken aan het volgende: Als ik de broedkasten op hun plaats zet, en de 6-ramer er boven op en vervolgens de gaten die aan beiden kanten ontstaan afsluit, gaat dit dan werken?
Dat gaat werken Miles, maar je krijg na enige tijd dan tog te meken met rot op de dekplank waarop de zesramer staat.
waarom niet gewoon dadant kasten gebruiken?
heb sinds 20 jaar dadant en bevalt prima.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Alweer een imker?! (in Frankrijk..)

Bericht door Miles » ma 09 jan 2012, 14:24

semar schreef:
Miles schreef:Hallo,

Dan heb je dus het geval dat je in Nederland de spaarkasten hebt, en hier in Frankrijk Dadant (of langstroth). Eerst dacht ik eraan om tegelijkertijd kasten te bestellen in Nederland. Maar dat ga ik denk ik toch niet doen, gezien het feit dat ik dan altijd afhankelijk ben van materiaal uit Nederland. Dan zit ik dus alleen met het probleem van kastmaten (6ramer spaarkast naar Dadant broedkast). Ik zat te denken aan het volgende: Als ik de broedkasten op hun plaats zet, en de 6-ramer er boven op en vervolgens de gaten die aan beiden kanten ontstaan afsluit, gaat dit dan werken?
Dat gaat werken Miles, maar je krijg na enige tijd dan tog te meken met rot op de dekplank waarop de zesramer staat.
waarom niet gewoon dadant kasten gebruiken?
heb sinds 20 jaar dadant en bevalt prima.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Als ik mijn bericht zo teruglees dan zie ik dat ik het niet zo duidelijk geschreven heb. Ik kom dus aan met 10 6-raamse spaarkasten, en wil deze omzetten naar een dadant kast. Dus mijn vraag was hoe ik deze over zou kunnen zetten van spaarkast naar Dadant. De 6 ramer kan er dus af zodra ze er niet meer inzitten!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Alweer een imker?! (in Frankrijk..)

Bericht door Oude Essink » ma 09 jan 2012, 16:14

beste miles,
Kun je de vraag omtrent het overbrengen van bijen van een kast naar een ander model kast overbrengen naar de rubriek : "imkermethoden". Krijg je meer reacties en anderen steken er ook iets van op.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten