beginnend imker in Huizen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

beginnend imker in Huizen

Bericht door Rikkie » zo 08 jan 2012, 12:24

Dag,
Samen met mijn echtgenoot hebben ik het afgelopen seizoen een beginnerscursus bijenhouden gevolgd in Bussum en Blaricum. Inmiddels mogen we voor 2 volken zorgen. 1 volk thuis en 1 volk op de schans in Blaricum. Elke dag vanuit het keukenraam kunnen we de bijtjes observeren. Wat een wondere wereld. Ik wil graag de tuin nog bij-vriendelijker maken. Inmiddels veel crocussen (ecobolletjes) geplant. In het nieuwe seizoen gaan we een vervolgcursus meedoen. Een beetje meer imker proberen te worden. We hebben inmiddels een Warrekast aangeschaft. Nu in de rustperiode maar veel lezen over de bijen en de manieren van imkeren.

bijengroet van Rikkie
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door Oude Essink » zo 08 jan 2012, 13:23

Van harte welkom op ons forum, Rikkie. Waar nodig hopen wij te kunnen helpen je imkerbestaan zo in te richten, dat je er blijvend plezier aan beleeft en een duurzame bijdrage gaat leveren aan deze niet alleen wonderlijke maar ook hoogst nuttige wereld van de honingbij; anderzijds is het voor ons boeiend te kijken hoe het je vergaat. In beider belang dus: wij blijven in contact; na enig inlezen zul je spoedig thuis raken in de verschillende rubrieken waar je informatie weg kunt halen en kunt bijdragen aan discussies die ons forum zo nuttig en boeiend maken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door Bart de Coo » wo 11 jan 2012, 21:13

Welkom. Die Warrékast lijkt mij ook heel leuk trouwens.

Groet,

Coo

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door de vos roger » wo 11 jan 2012, 21:34

Bart de Coo schreef:Welkom. Die Warrékast lijkt mij ook heel leuk trouwens.

Groet,

Coo
Ja Bart, leuk zeg je zo'n Warrékast, maar..... net zoals je "lattenkast" niet zo gemakkelijk om daar ramen van uit te slingeren.
Ook bij de start van zo'n Warrékast moet je zien dat de bijen voldoende voedsel kunnen gaan halen of je moet ze bijvoederen .
Ofwel moet je een flink bouwende zwerm hebben.
Zo niet geraken je raten niet uitgebouwd en kwijnt je volkje weg voor je er erg in hebt.
groetjes
roger

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 12 jan 2012, 07:51

Welkom op het forum! Ik ben zelf ook een beginner, vorig jaar de beginnerscursus gedaan en heb nu 2 volken op mijn eigen stand.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door jossmits » do 12 jan 2012, 09:43

Ik heb mijn methode met de warre -kasten wat aangepast. De twee onderste bakken op latten en de bovenste (honing)bak met ramen. Mijn methode is dus ook niet meer de warre-metode met telkens een bak eronder zetten, maar 'gewoon' een honingbak er op. Voor het eerst op deze manier vorige jaar met enkele kasten gewerkt en is me goed bevallen.

Jos

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door Oude Essink » do 12 jan 2012, 10:19

discussie over kasten beter in de rubriek :"methoden en materialen"; betere respons en grotere reikwijdte.

Afbeelding

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door Rikkie » vr 13 jan 2012, 13:15

Dag allemaal, hartelijk dank voor het welkom. Ik zal ook met bijzondere interesse de berichten over de Warrékast volgen.
:hive:
Op dit moment vliegen de meisjes in en uit. Sommigen gaan verder op de vleugeltjes en anderen blijven een beetje in de buurt van de kast. Het is op de thermometer buiten 6.3 graden, maar de zon schijnt. Bijzondere ervaring!
groet
Rikkie
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: beginnend imker in Huizen

Bericht door Rikkie » wo 16 mei 2012, 09:55

Sinds maandag 7 mei staat de bewoonde warrékast in onze tuin. Ik voer met (kamille)suikerwater 1:1.
Er is al raat zichtbaar, vanmorgen was het nog een beetje koud en zat de tros lekker allemaal bijelkaar. Wat is dat toch een fascinerend gezicht. Vanwege het kijkraam aan de achterkant van de warrékast kun je goed observeren zonder (al te veel) storen. Voor het volkje in de kast ging zijn ze nog besproeid met oxaalzuuroplossing. Dat koste wel een 8 tal bijenlevens, die kun je dan ook zien liggen op de gaasbodem, maar de begrafenisbijen hebben ze netjes weggebracht.
Vanwege de temperatuur heb ik de schuiflade er nog in ziten. Er hangt ook een temperatuursensor op het glas aan de achterkant. Zo kun je aan de buitenkant iets waarnemen wat zich binnenin afspeelt.
:hive:

"Beslissingen zijn niet meer dan het begin,"
Paulo Coelho

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten