Jong aankomende Imker :)

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Nicolas Jacob » ma 09 jul 2012, 19:07

Nja het effect van darrenraat weghalen is eigenlijk verwaarloosbaar. Maar ik doe dat toch, want ik ben van het principe dat alle beetjes helpen :D
Uiteraard zijn die zuren niet goed voor de bijen, daarom mag men maar 1 zuren behandeling per generatie bijen toepassen, dus per 5 weken.
Ik gebruik voor de zuren altijd beevital hiveclean (ik weet niet of dit ook in Nederland te vinden is), het bevat een mengeling van mierenzuur, oxaalzuur, etherische oliën,...
simpel in gebruik gewoon tussen de ramen druppelen, daarbij vermijd je ook het gebruik van die zuivere zuren waarbij je handschoenen en maskers nodig hebt.
Deze behandeling doe ik 3à4 keer tijdens het seizoen, en daarnaast nog een behandeling in putje winter wanneer er geen broed meer is. daarnaast doe ik 1à2 behandelingen met thymovar plaatjes (thymol) die je op de ramen laat liggen, let wel dat je de bodemschuif sluit zodat de dampen zoveel mogelijk binnenblijven dit gedurende 4 weken laten liggen.
Voor mij is dit al elk jaar voldoende geweest om de bijen de winter door te sleuren. Dit gaat dan ook gepaard met veel kunstzwermen maken en de productievolken na het seizoen zoveel mogelijk te ontbinden. Daarom volgend jaar zeker een brodeloze aflegger maken van je volk en direct behandelen met beevital (oxaalzuur). De inwintering gebeurt vanaf 30 juli tot
1 september. 15 kilo suiker oplossen in verhouding 3 op 2 en dit gedurende die periode in kleine hoeveelheden toedienen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Oude Essink » ma 09 jul 2012, 19:22

Hallo Joost ,
Hartelijk welkom op het forum ; wij verheugen ons erop, dat jij je op ons forum hebt aangemeld; wij zijn benieuwd te vernemen hoe het verder gaat en hopen, dat je van ons iets zult oppikken; er komt heel wat kijken bij deze boeiende hobby.
Ik wil je adviseren vragen nu te stellen in de eerste rubriek voor beginners; jij krijgt dan meer respons. De meeste deelnemers zullen in deze kennismakingsrubriek niet reageren.

Hennie oes

joostply4
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jul 2012, 20:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog geen
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door joostply4 » ma 09 jul 2012, 20:10

Bedankt voor je antwoord nicolas :wink: Ik heb het gelijk even opgenomen in mn hoofd ;)

Oke, voortaan zou ik dat doen :) Sorry daarvoor :oops:

Groetjes,
Joost

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Miles » ma 09 jul 2012, 20:17

Oude Essink schreef: [..] er komt heel wat kijken bij deze boeiende hobby.[ ..]
Of je werk!

Inca

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Inca » ma 09 jul 2012, 21:12

En, hoe is het met je stageplaats?

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Miles » ma 09 jul 2012, 22:02

Inca schreef:En, hoe is het met je stageplaats?
Daar heb ik gelukkig nog 2 jaar de tijd voor om dat te doen. Ik heb in ieder geval contact met de voorzitter van de Franse koninginneteelt vereniging, die zei dat hij wel contacten heeft in het buitenland :)

Gebruikersavatar
Bob -_-
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 11:32
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Bob -_- » do 19 jul 2012, 09:56

Hallo Joost,

Ik kom ook uit Amersfoort en ben ook nog onder de 60.
Volgens mij wonen we vlak bij elkaar. Ik woon in Kattenbroek.

Ik doe op dit moment de basiscursus en krijg over een paar dagen mijn eerste bijenvolk.
De cursus is erg leuk en heel handig, ik raad je aan om die ook te gaan volgen.


:be9: Gr. Bob :be9:

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Schussboelie » do 19 jul 2012, 10:46

Hoi Joost!

Veel succes met de bijen, je zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven!!


Nicolas Jacob schreef: Deze behandeling doe ik 3à4 keer tijdens het seizoen, en daarnaast nog een behandeling in putje winter wanneer er geen broed meer is. daarnaast doe ik 1à2 behandelingen met thymovar plaatjes (thymol) die je op de ramen laat liggen, let wel dat je de bodemschuif sluit zodat de dampen zoveel mogelijk binnenblijven dit gedurende 4 weken laten liggen.
Misschien meer iets voor een ander topic maar ik heb toch wat vragen bij het bovenstaande.
Jij behandelt 3 à 4 keer tijdens het seizoen? Terwijl de honingzolders op de kast staan? Heb je dan geen residu in de honing?
En zijn die behandelingen wel effectief aangezien je steeds met gesloten broed zit?

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Nicolas Jacob » do 19 jul 2012, 11:01

Schussboelie schreef:Hoi Joost!

Veel succes met de bijen, je zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven!!


Nicolas Jacob schreef: Deze behandeling doe ik 3à4 keer tijdens het seizoen, en daarnaast nog een behandeling in putje winter wanneer er geen broed meer is. daarnaast doe ik 1à2 behandelingen met thymovar plaatjes (thymol) die je op de ramen laat liggen, let wel dat je de bodemschuif sluit zodat de dampen zoveel mogelijk binnenblijven dit gedurende 4 weken laten liggen.
Misschien meer iets voor een ander topic maar ik heb toch wat vragen bij het bovenstaande.
Jij behandelt 3 à 4 keer tijdens het seizoen? Terwijl de honingzolders op de kast staan? Heb je dan geen residu in de honing?
En zijn die behandelingen wel effectief aangezien je steeds met gesloten broed zit?


Volgens de beschrijving van het product mag je het het hele seizoen gebruiken. Maar ik doe het voor de zekerheid toch voor en na het plaatsen van de honingzolder, ja inderdaad er is gesloten broed aanwezig, maar het product is een mengeling van zowel oxaalzuur, mierenzuur en etherische oliën.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten