Jong aankomende Imker :)

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
joostply4
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jul 2012, 20:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog geen
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Jong aankomende Imker :)

Bericht door joostply4 » di 03 jul 2012, 21:13

Hallo allemaal!
Ik ben Joost (16 Jaar) uit Amersfoort.
Eigenlijk sinds ik klein-klein kind was heb ik al interesse in dieren/insecten. Daarin heb ik mijn ouders en zusje een beetje mee getrokken daarom hebben wij nu 3 paarden.
Omdat de paarden op een boerderij met stal en weidegang staan net 2 km van mijn woonwijk kan ik daar eventueel in overleg met de boer beginnend imker te worden en natuurlijk lijkt mij dat de perfecte locatie!
In mijn directe omgeving heb ik al 2 gevorderde imkers gevonden (Buurman van mij oma en iemand uit mijn oude wijk). Ik ga nog contact met hun zoeken om ervaring en kennis op te doen bij hen en mensen ontmoeten die dezelfde passie delen is altijd leuk. :)
Ik ga ook nog informeren bij mijn plaatselijke imker vereniging voor een eventuele basiscursus en lidmaatschap.

Naast mijn bijen liefde doe ik ook aan duiksport en natuurlijk als eerder vermeld paardrijden en mennen.
Ik moet van mijn ouders alles zelf betalen maar dat vind ik heel normaal. Zo leer ik het "echte" leven kennen ;)

Naja, genoeg over mij. Zijn er ook andere jongeren die geïnteresseerd zijn in imkerij?

Mvg,
Joost

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 04 jul 2012, 08:52

Welkom Joost! Leuk om jongeren geinteresseerd te zijn in het imkersvak!

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Paul67 » wo 04 jul 2012, 09:14

Hallo Joost,

Welkom op dit forum en leuk dat je je interesseert voor de mooie hobby imkeren!

Ik heb gisteravond mijn eerste bijenvolkje gekregen en op mijn standplaats gezet. Wát een moment kan ik je vertellen...fantastisch!

Veel succes met je nieuwe hobby!

Groet, Paul

joostply4
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jul 2012, 20:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog geen
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door joostply4 » wo 04 jul 2012, 17:09

Bedankt voor alle leuke reacties :)
Goeienmoggel: Nee mijn paarden staan op de zeldertseweg (Hoogland-west (gemeente amersfoort). Oke ik zou even kijken of ik die bob kan vinden.
Op stal zag ik vandaag weer veel bijen en hommels (helaas ook vliegen).
Ze waren druk bezig met de klaprozen ;)

Ja ik ben eigenlijk best wel altijd bezig in de natuur met de paarden en natuurlijk m'n hond.
Naast school en werken zoek ik ook een stukje rust. Dat heb ik al met de paarden maar daar ben ik niet de hele dag mee bezig.
Daarnaast vind ik het ook een leuke hobby en houd nogal van nostalgie. (Het in stand houden van iets)
Daarom deed ik dit jaar ook mee aan een nostalgische skiwedstrijd op houten ski's in duitsland (Bayern) als enige nederlander :)

Groetjes,
Joost

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Miles » wo 04 jul 2012, 17:19

Welkom Joost!

Jongeren? Wat noem je jong? Ik vind mijzelf nog jong (23), maar toen ik jouw leeftijd had vond ik iedereen boven de 18 maar een ouwe zak.

Veel succes met bijenhouden, misschien kun je wel doorgroeien tot professionele imker.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Arnold » do 05 jul 2012, 13:47

Miles schreef:Welkom Joost!

Jongeren? Wat noem je jong? Ik vind mijzelf nog jong (23), maar toen ik jouw leeftijd had vond ik iedereen boven de 18 maar een ouwe zak.

Veel succes met bijenhouden, misschien kun je wel doorgroeien tot professionele imker.
Haha ja inderdaad iedereen toen boven 18 was eigenlijk al oud :lol:. ik ben zelf ook nog jong (21 sinds gisteren) ben begonnen toen ik 16 17 was geloof ik. en het wordt elk jaar leuker. succes met bijenhouden en voor je het weet heb je een (paarden)stal vol bijenkasten.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door semar » do 05 jul 2012, 15:58

laat ik mijn mond dan maar houden!

:lol:

ben ook zo jong begongen kan een hobby zijn voor het leven.

sukses jongen

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

joostply4
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jul 2012, 20:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog geen
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door joostply4 » zo 08 jul 2012, 23:00

Haha, bedankt allemaal :)
Maar de gemiddelde leeftijd van imker in amersfoort is wel rond de 60 denk ik?
Geen probleem dan kan ik denk ik nog een hoop van ze leren :)
Ik ben de laatste dagen een beetje aan het rond kijken voor Buckfast bijen.
De buckfastbij lijkt voor mij als beginner een prima start om mee te leren.
Even een vraag: Wat voor een kast is het beste? Er zijn er zoveel! WBC, Diverse Simplex designs, Warré, etc...
Nog een vraagje: Zou je eventueel nu nog een bijenvolk kunnen installeren? Het is nog een tijdje warm dus het zou eventueel kunnen met bijvoeren van suikerwater?

MVG,
Joost

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door Nicolas Jacob » ma 09 jul 2012, 10:17

Nja veel leeftijdgenoten zal je toch niet vinden hoor :D

Ik ben zelf 19 jaar :lol:

Ik doe het nu al 3 jaar en vind het nog altijd supertof, zeker mee beginnen zou ik zeggen :be3:

Ik gebruik simplex, hier in vlaanderen is het de meest gebruikte kasttype en ideaal om mee te werken.
Als beginnend imker is nu starten met een bijenvolk ideaal, je moet niet veel meer doen voor de rest van het jaar, geen zwermen, afleggers, honing toestanden :D
juist nog een varroa behandeling en inwinteren is je enige opdracht.

joostply4
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jul 2012, 20:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog geen
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jong aankomende Imker :)

Bericht door joostply4 » ma 09 jul 2012, 15:39

Bedankt voor je reactie nicolas :D
Ik ga er vandaag werk van maken.
Welke varroa behandeling is eigenlijk het beste? En gaan er geen bijen dood van al die giftige zuren?
En hoelang werkt een behandeling goed? Niet dat ik binnen 1 maand weer een volk vol mijten heb :be9:
Kost de darrenraatmethode veel werk? en helpt het effectief?

Met vriendelijke groet,
Joost :be2:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten