Starters

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Starters

Bericht door Hein5689 » di 04 dec 2012, 20:19

Goedenavond,

Mijn vriendin en ik gaan aanstaand februari beginnen met de basiscursus bijenhouden. Ben wel erg benieuwd hoe een en ander in zijn werk zal gaan. Is het overigens een idee om tijdens de cursus al een of twee volken aan te schaffen? Overigens niet echt een idee wat betreft de precieze kosten van bijenhouden.
Mocht er iemand in de buurt van Sassenheim bijenhouden en tijd en zin hebben om 2 leken wat bij te brengen, dan houd ik mij aanbevolen.

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Starters

Bericht door Paul67 » di 04 dec 2012, 21:48

hallo!

Persoonlijk zou ik eerst navragen wat je aan kosten gaat hebben voordat je vanalles gaat doen. Ik zou zowieso lid worden van een vereniging en daar informeren of mensen tweedehands spullen wegdoen. Dat kan aardig schelen!

Alvast een tweetal volken aanschaffen terwijl je met de cursus bezig bent...sja, ik heb dat niet gedaan... Eerst heb ik de cursus gedaan en ben lid geworden van een imkervereniging. Zo kreeg ik een goed beeld van waar ik aan ging beginnen en vond ik het antwoord op de vraag of bijen houden wel iets voor me was.

Aan de andere kant denk ik dat je best een volk kunt aanschaffen als je nog bezig bent met de cursus. Je kunt het geleerde dan meteen in praktijk brengen en in je eigen bijenkast kun je alles natuurlijk veel beter van dichtbij bekijken. Het is een afweging die persoonlijk is denk ik.

Belangrijkste vraag voor elke beginner is denk ik toch: is bijen houden iets voor mij?

Hoe dan ook, succes en veel plezier met je nieuwe hobby!

Groeten Paul

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Starters

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 dec 2012, 00:09

Hein ik heb je een pg gestuurd.
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Starters

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 05 dec 2012, 09:04

Zelf heb ik een volk gedurende mijn cursus aangeschaft en vond dat heel erg nuttig. Je kunt dan direct het geleerde in de praktijk brengen en tijdens de cursus vragen stellen over hetgeen je met je volk tegenkomt. Meestal krijg je aan het einde van de cursus ook nog een volk, zodat je met twee volken de winter ingaat. Dat is zeker aan te raden, want dan kun je de volken vergelijken en heb je dubbel zoveel kans om na de winter nog bijen te hebben.
In de zwermtijd kan je makkelijker en goedkoper aan een volk komen, dat is het moment om met een volk te starten. Je hebt dan al enige vaardigheid opgedaan tijdens de cursus.

Wat materialen betreft: dan is een flinke aanschaf. Soms kun je wat tweedehands krijgen, maar bij mij heeft de praktijk uitgewezen dat dat eigenlijk zwaar tegenvalt. Reken er dus op dat je 2 nieuwe kasten (met raampjes e.d.) moet kopen, dan kan het alleen maar mee vallen. En met twee volken zijn twee zesramers ook erg prettig.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Starters

Bericht door dineke » wo 05 dec 2012, 19:40

Toen ik begin dit jaar aan de beginnerscursus begon, was ik er nog helemaal niet zeker van of ik wel ging imkeren. Maar na de eerste praktijkles dacht ik daar anders over :lol: . In juni heb ik mijn eerste volkje aangeschaft.
En ja, twéé volkjes of zelfs drie is officieel handiger om mee te beginnen. Als er een probleem is met een volk, kan dat met hulp van het andere volk worden opgelost. Maar bij mij gaat het goed, tot nu toe, het is een groot en gezond bijenvolk geworden. Als beginner ben je nog niet zo snel met alles wat er moet gebeuren, en zelf vind ik het daarom toch wel prettig dat ik nog maar 1 volk heb: het kost me best veel tijd. Omdat ik overal eerst 4x over moet nadenken, voor ik iets doe. Volgend jaar zal het me wat gemakkelijker afgaan, dan ga ik rustig aan uitbreiden.
Je moet natuurlijk oppassen dat je niet té enthousiast aan de gang gaat, en dat je dan merkt dat je er eigenlijk te weinig tijd voor hebt.
Via dit forum kun je heel veel informatie vinden, ook wat betreft de kosten.
Veel plezier met je beginnerscursus!

Groetjes, Dineke.

Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Starters

Bericht door Hein5689 » ma 10 dec 2012, 14:10

Wil Hans heel erg hartelijk bedanken voor zijn uitleg, tijd en hulp! Wij zullen je door de tijd heen waarschijnlijk nog wel eens lastigvallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten