Hallo mijn naam is David

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
david
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 00:34
Contacteer:

Hallo mijn naam is David

Bericht door david » di 12 feb 2013, 22:21

Hallo,

Mijn naam is David ,31 en ben woonachtig in België (vlaams brabant) .
Men grootste motivatie om me hier aan te melden is omdat ik het een geweldig leerrijk forum en wiki vind .
Ik ben een beginnend imker die het via zen grootvader(bijna 90 jr) zoekt verder te doen .
Vorige week heb ik me nog kunnen inschrijven voor de cursus die gegeven wordt in Tessenderlo van de Limburgse imkerbond. daarvan heb ik wel de eerste 2 lessen gemist maar beter er nu nog mee starten dan weer een jaar te wachten . Ik hoop dat jullie me ook met raad en daad kunnen bijstaan bij vragen .

Mvg David

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hallo mijn naam is David

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 feb 2013, 23:55

He David.

Fantastisch dat je imker wilt worden.
De eerste twee jaar zijn het zwaarst. Je zult overspoelt worden met vele oplossingen voor 1 probleem.
Je ziet op een gegeven door de bomen het bos niet meer.
Een goede raad: zoek een goede mentor en ga op bezoek bij veel imkers!

Er zit hier idd veel kennis. 100den jaren aan imkerservaring. Er is al meer dan 10 jaar lang veel van onze kennis en ervaringen vastgelegd.
Er zitten hier ook Belgische imkers (ik ben er zelf een). Ik imker rondom Antwerpen.
Welkom en laat maar van je horen als je vragen hebt!!
De imkerij kan meer dan ooit jonge imkers gebruiken. De imkerij is enorm vergrijst en het aantal imkers daalt snel!

Gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op wo 13 feb 2013, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

david
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 00:34
Contacteer:

Re: Hallo mijn naam is David

Bericht door david » wo 13 feb 2013, 00:38

Zoals je op de foto kan zien is de bijenstal van men grootvader niet echt meer onderhouden zoals het hoort .Ik ga proberen dit jaar hem weer op te waarderen en de linkse kast ook weer te voorzien van een volk . momenteel is er maar 1 volk meer aanwezig en dit in de grootste kast .Dit en de cursus vervoledigen en slagen zijn men doelen voor dit jaar .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hallo mijn naam is David

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 13 feb 2013, 01:37

Idd behoorlijk verpaupert. Niettemin heb je een begin. Ik neem aan dat je de stand overneemt?
En mooie korf!

Ik zou de kasten goed proper maken, uitkrabben met verfkrabber, uitbranden met brander. Likje verf. De korf 'ontraten'. Hierin kun je dan in het voorjaar bijen in opzetten (van je enige volk). Je hebt dan drie volken en dat is al behoorlijk veel voor een beginnend imker. Mooi om de winter in 2013-2014 mee in te gaan.

gr
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo mijn naam is David

Bericht door semar » wo 13 feb 2013, 10:06

prima beging, je hoeft geen duure dingen te kopen, alleen een flike pot beits.

na een x-tal jaren blijkt het vanzelf of imkeren iets voor je is en weet je ondertussen ook meer.
dan kun je evt nieuw materiaal kopen. Je hoeft nu niet te puzelen welke kast, welke bij etc.
Je opa heeft het op die plek blijkbaar goed gedaan met het aanwezige materiaal, dus het werkt daar.
Mocht jij in de loop der tijd iets anders willen (bijen of kasttype) dan hoef je alleen om te schakelen zoder dat je je beging investering moet ´wegdoen´.
maak je geen zorgen, als het bij je aanslaat ben je over een jaar of 20-30 nog bezig,
mocht je later besluiten dat het toch niets voor je is heb je geen onnodig geld verspild.

Sukses en veel plezier met je dames.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hallo mijn naam is David

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 14 feb 2013, 22:13

Welkom op het forum en veel plezier van de bijen!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hallo mijn naam is David

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 14 feb 2013, 22:23

En David,

heeft je opa de varroa wel bestreden? Anders zou je in het voorjaar nog een bestrijding kunnen doen.

gr.
JP

david
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 00:34
Contacteer:

Re: Hallo mijn naam is David

Bericht door david » vr 08 mar 2013, 00:43

Hoi hoi ,

Hier ben ik terug na een tijdje afwezigheid .
Men opa gaat de varoa niet bestreden hebben denk ik . (morgen eens vragen als ik langs ga,en eens een kijkje nemen aan de vliegplank of ze actief zijn .)

Dinsdag heb ik men eerste les in het imkeren gekregen ,had er 2 gemist omdat ik me later heb ingeschreven en toch nog mocht deelnemen .
Het handboek heb ik gekregen en deze 3u durende les ging over imkergereedschappen.

De 2 lessen die ik dus gemist heb waren
- bijen houden het hele jaar rond; nut van de bijenteelt
- bijenbiologie en anatomie

volgende les :Seizoenswerkzaamheden !

Het leuke is dat ik dus direct men theorie kan in praktijk gaan omzetten .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten