Voorstellen van een bekende

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door semar » vr 10 mei 2013, 12:18

welkom terug,

altijd prettig als overgedraagde kennis niet verloren gaat.

bart volgens mij
`danken`we onze raam maat zover ik weet aan de isle of wightdesise (trace mijt)
beging vorige eeuw werd de oude engelse bij hierdoor zo goed als uitgeroeid,
in de jaren dat er naar geneesmiddelen werdt gezocht werden uit andere landen steeds volken geimporteerd,
als laatste de hollandse bijen, indertijd was men hier nog veelal bezig met korventeelt.
de afgejaagde volken werden in het zogenamde engelse kastje (zesramer) met bootladingen naar engeland verscheept
voor de hollandse korf imker een extraatje (beter afjagen en verkopen dan afzwavelen nietwaar).
en daar zat natuurlijk het britisch standard raam in, later is dit gebruikt als basis voor de simplexkast,
nog laater is de spaarkast is ontwikkeld (als nederlandse enkelwandige kast) om dit simplexraampje heen en zo de algemene standaard in nederland geworden.

sukses met je prachtige kasten.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps zie ook http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Zesramer

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door hofstede » za 11 mei 2013, 23:34

Hallo Jaap prachtig dat je weer aan de bijen bent.
We hebben el\kaar een paar keer gesproken toen je nog met Piet op stap ging.
Ga je nu ook buca koningen kweken?
De verhalen en opmerkingen van Piet die mis ik nog altijd,want verstand van imkeren dat had ie.

Groet Jan Hofstede

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ederveen
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door jvanveldhuisen » ma 13 mei 2013, 11:01

hofstede schreef:Hallo Jaap prachtig dat je weer aan de bijen bent.
We hebben el\kaar een paar keer gesproken toen je nog met Piet op stap ging.
Ga je nu ook buca koningen kweken?
De verhalen en opmerkingen van Piet die mis ik nog altijd,want verstand van imkeren dat had ie.

Groet Jan Hofstede
Dag Jan,
Nee, geen BUCA's voor mij. Alleen Piet! kon iedereen om de tuin leiden met zijn Buca's...
Ik heb momenteel een zeer mooi "hollands" volkje. Bevalt mij prima. Voor het eerst dat ik zulke donkere bijen heb. Een zeer uniform volkje. Dacht altijd dat er een kleuren mengelmoes van allerlei afstamming in zo'n volkje zat, maar bij mij is alles uniform donker. Zwart pansertje met zeer kleine witte ringen. Niet zulke grote bijen. Nadeeltje: lopen direct over de toplatten en houden van een voorzichtige behandeling. Raampje stoten is direct opvliegen. Komen wat zenuwachtig over vergeleken met BF. Ik hoop dat de aalstermethode mij een mooie jonge moer zal geven. Maar ja, de bevruchting heb ik niet in de hand. We zien wel.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 13 mei 2013, 11:46

Welkom terug in de bijen, Jaap!Mooi, nog een Veluwse imker.
De tuinkasten zijn inderdaad erg mooi, ik heb er vorig jaar een bij het Honingmagazijn zien staan.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Embraced » ma 13 mei 2013, 13:48

Beste Jaap,

Ik ben bezig een en ander op een rijtje te zetten zodat ik alle gewenste en nodige dingen bij elkaar heb wanneer ik volgend jaar met mijn eerste volkje ga beginnen.

Ik vind de WBC kast erg mooi en aangezien de bijenkast ook bij mij in de achtertuin komt wil het oog ook wat natuurlijk. Heb jij de kast zo gekocht of zelf gemaakt?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Mvg
Embraced
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ederveen
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door jvanveldhuisen » ma 13 mei 2013, 20:50

Embraced schreef:Beste Jaap,

Ik ben bezig een en ander op een rijtje te zetten zodat ik alle gewenste en nodige dingen bij elkaar heb wanneer ik volgend jaar met mijn eerste volkje ga beginnen.

Ik vind de WBC kast erg mooi en aangezien de bijenkast ook bij mij in de achtertuin komt wil het oog ook wat natuurlijk. Heb jij de kast zo gekocht of zelf gemaakt?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Mvg
Embraced
Ik heb de kast gekocht bij De Werkbij. Niet goedkoop, maar als je niet met de volken wilt reizen is het een prima (dubbelwandige) kast.
Wil je wel reizen met de bijen, dan zou ik deze niet aanbevelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten