Voorstellen van een bekende

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ederveen
Contacteer:

Voorstellen van een bekende

Bericht door jvanveldhuisen » wo 08 mei 2013, 11:01

Dag allemaal,

Wat jaartjes geleden was ik wel eens actief op dit forum. Destijds had ik een aantal volkjes en probeerde zo hier en daar nogal eens wat uit. Van het telen van moertjes tot het afjagen van korven. Ik kon er van genieten en had de ruimte rond het huis om deze hobby uit te oefenen.
Daarnaast vond ik het leuk om verhalen en zienswijzen die Piet Jager hier op het forum plaatste af en toe van kritiek te voorzien. Piet was mijn leermeester en imkervriend. Hij kon dit goed hebben en samen hebben we veel plezier beleefd. Ik heb veel van hem geleerd.

Door verhuizing moest ik stoppen met de bijen. In een woonwijk zou dit niet meer kunnen dacht ik toen.
Toen ik afscheid moest nemen van mijn imkervriend Piet, vroeg deze mij of ik nog weer eens zou beginnen met bijen. Op mijn "ja" kwam er een tevreden reactie: "Dan heb ik het je toch niet voor niets geleerd... gelukkig". Enkele dagen later was hij er niet meer....

Vorig jaar de stoute schoenen aangetrokken en een tuinkast met Buckfast in mijn achtertuin gezet. Dit ging prima. Helaas had ik verzuimd deze te behandelen tegen varroa, met als gevolg dat de bijen al in oktober dood voor en in de kast lagen. (althans... ik denk dat varroa de oorzaak geweest moet zijn)

Dit jaar de tuinkast opnieuw gevuld met "imheemse bijen" (of hoe zullen we ze noemen, Hollandse?)
Een zeer rustig volk waar ik zeer blij mee ben. 13 April heb ik 10 BR en 4 HR omgehangen in mijn tuinkast. Destijds had ik 3 HR brias en 3 BR brias.

Ondertussen heb ik nu een extra HK erop gezet en heb ik 9 BR en 8 HR vol brias. (standaard werk ik nu met 1 BK en 1 HK (winter)
Nu daarop een rooster en nog 1 HK voor de honing. Op moment van schrijven al 4 verzegelde HR in de bovenste HK.
Ik imker met 1 tuinkast in mijn achtertuin in Putten (Veluwe) waar voor de kinderen 3 meter achter de kast een zwembad staat. Blijkbaar kunnen inheemse bijen ook rustig zijn. Er wordt volop geskeelerd en gespeeld rond de tuinkast. Zelfs onze teckel kan rustig voor het vlieggat langswandelen zonder een steekje te krijgen. Althans... tot op heden :roll:

Binnenkort ga ik een veger maken en een 2e tuinkast aanschaffen. Op dit moment is er volop darrebroed, maar nog geen darren. Ik denk dat de zwermstemming nog wel even duurt. Natuurlijk wel wat kunstraat gegeven om te bouwen.

Verder dan 2 tuinkasten wil ik niet gaan; vrouw en kinderen moeten er geen last van gaan krijgen.

Ik hoop regelmatig dit forum te kunnen lezen en er van te kunnen leren.

Groeten,

Jaap van Veldhuisen
Putten
:be4:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 mei 2013, 23:27

Ha Jaap! Nu dat zou Piet Jager leuk vinden jij weer aan de bijen.
!Hans.

Bonanzapark
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 31 dec 2012, 16:53
Imker sinds: 1978
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Bonanzapark » do 09 mei 2013, 09:48

Welkom Jaap,

Ik ben er ook een poosje uit geweest tijdens de varoa inval jaren terug.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan is geloof ik het spreekwoord.

Groet vanuit het Bonanzapark.

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door edwins » do 09 mei 2013, 10:05

Welkom Jaap,
leuk dat je weer terugkomt naar deze prachtige hobby.

Ik heb al even gezocht, maar moet het toch even vragen. Ik ben beginner en weet dat er veel types bijenkasten zijn, maar die jij noemt kende ik nog niet.
(En als je iets niet weet, moet je het gewoon vragen toch?)

Wat zijn tuinkasten?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 mei 2013, 10:45

Jaap, dat je maar veel kritische bijdrages mag schijven! Welkom!

Een tuinkast is eingelijk een WBC kast (= Engelse kast). Het zijn prachtige kasten die je heel vroeger nog wel eens tegen kwam, maar nu zelden meer. De kast is zeer degelijk en moet solitair staan (op een soort sokkel) en kost dus wel enige ruimte. Het is eigelijk een simplexkast, maar de buitenranden zijn niet uit een stuk hout, maar de planken zijn over elkaar 'gelegd'. Het is een prachtige kast! Een sierraad voor de tuin.

Groet,

JP
JP

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door KJvS » do 09 mei 2013, 11:25

Welkom Jaap,

Als beginnend imker volg ik dit forum met veel plezier. Op dit forum zijn veel tips, ervaringen en meningen te vinden. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw imker ervaringen.
Kees-Jan

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ederveen
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door jvanveldhuisen » do 09 mei 2013, 21:05

edwins schreef: Ik heb al even gezocht, maar moet het toch even vragen. Ik ben beginner en weet dat er veel types bijenkasten zijn, maar die jij noemt kende ik nog niet.
(En als je iets niet weet, moet je het gewoon vragen toch?)

Wat zijn tuinkasten?
Onderstaand een foto van de tuinkast (foto vorig jaar gemaakt toen ik hem net geplaatst had)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 mei 2013, 22:14

Prachtig!
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 mei 2013, 23:03

Voor de geinterseerden:

ga je naar P. Charles zijn site (http://www.princeofwales.gov.uk/life-in-pictures#na) en kijk je even bij Clarence house in de tuin dan zie daar twee prachtige mooie witte Engelse tuinkasten.

gr
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Voorstellen van een bekende

Bericht door Bart de Coo » do 09 mei 2013, 23:30

Labrador!

Mooie kast man en zeer historisch. Een zekere heer Kelting verkocht ze meer dan honderd jaar geleden al. Hij kocht het bedrijf Mellona in Santpoort op geloof ik, hij is in elk geval eigenaar geweest, en hij was geloof ik redacteur van het Groentje of langdurig bestuurslid van de VBBN. Zoek op Kelting in het Groentjesarchief en je komt zijn naam heel vaak tegen. Volgens mij hebben we ook onze raammaat aan hem te danken. Nou ja, ik heb veel klokken horen luiden, maar ik ben telkens even vergeten waar de klepel ook al weer hing. De tuinkast of WBC-kast is in elk geval een kast met een respectabele geschiedenis. Ga door alsjeblieft. Pak de imkerij weer op en word gelukkig.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten