even voorstellen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
reinier
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 19:29
Contacteer:

even voorstellen

Bericht door reinier » do 23 mei 2013, 20:02

Goedenavond. Mijn naam is Reinier Ederveen. Ik heb mij gisteren aangemeld omdat ik het erg goed vond wat ik zoal las. De informatie die iedereen elkaar geeft is fijn en je kunt er veel van leren. Dat is in mijn geval wel nodig want ik ben nog een echte beginner.Deze winter ben ik begonnen met de beginnerscursus hier in Wijk bij Duurstede. Ik heb de ruimte om een bijenstal te bouwen en wil daar enige kasten in plaatsen. Naast de genoemde cursus wil ik ook nog verder de cursus bd-imker volgen want dat spreekt mij erg aan. Daar komt ook mijn eerste vraag uit voort. Het is de bedoeling dat ik deze zomer een volk ga krijgen. We hebben geleerd dat een zesraams kast voorlopig voldoet. Daarna zal een grotere spaarkast beter zijn. Maar bij het onderzoeken naar welke kasten er nog meer zijn spreken een Warré kast en/of een TBH-kast mij erg aan. Vooral het feit dat je weinig ingrijpt in het volk.
Ik zou het fijn vinden om van jullie met je ervaring eens te horen hoe jullie hierop reageren. Want zo kan ik mijn keuze beter funderen.
Groet Reinier.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Ewout » do 23 mei 2013, 22:04

Welkom Reinier!
De kast bepaalt niet hoe veel je ingrijpt in een volk, wat je met een warré kast kunt kun je ook met zesramers of normale 10/11 ramers doen, alleen heb je dan raampjes (wat prettig is bij het oogsten van honing) en bij het doen van controles. Een TBH heeft het voordeel dat je nooit rompen van elkaar hoeft te halen, dat geldt ook voor de Golz of Bremer kast.

Het idee van zesramers stapelen is zo gek nog niet overigens, mits je niet met explosief broedende Buckfast imkert (die misschien sowieso niet zo passen bij een warré kast).

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 24 mei 2013, 11:53

Welkom op het forum en veel succes met deze geweldige hobby!

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Dar-Bert » vr 24 mei 2013, 12:08

Een top bar hive heeft voor mij een aantal voordelen:
1. doordat je heel makkelijk een paar latten kan bekijken zonder het hele nest uit elkaar te halen (bakken van elkaar tillen) blijven de bijen over het algemeen langer rustig, is mijn ervaring.
2. Natuurbouw is gewoon heel mooi, en je kunt prima raathoning uit een TBH oogsten.

Nadeel is dat je lastig een volk overzet uit een ander type kast omdat het niet gewoon een kwestie is van raampjes overzetten. Ook in een standaardkast kun je bijen min of meer natuurbouw laten doen door in de raampjes slechts een reepje kunstraat te doen. De bijen bouwen het verder uit. Warre kasten heb ik geen ervaring mee.

Er is niets op tegen om een volkje in een TBH te hebben en een ander volk in een simplex o.i.d. JE komt er vanzelf achter wat je prettiger werken vindt.

Goed forum over TBHs is biobees.com van TBH goeroe Phil Chandler.

Groet, Bert

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door semar » vr 24 mei 2013, 18:25

vind het verder een nadeel dat je niet even een raampje ergens neer kunt zetten.
je kunt bijen in bijna lles houden, je kiest op den duur toch voor wat jouw het beste uitkomt nar gelang zou omstandigheden.
ongedeeld broednest heb je natuurlijkbij meer kasten bv, dadant combi.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

reinier
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 19:29
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door reinier » vr 24 mei 2013, 19:38

Hallo Dar-Bert. Ik heb die site even bekeken en zal daar nog wel tijd aan gaan besteden. Bedankt voor de tip.
Groet Reinier

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten