Bijlmerse bijen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Asti
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 20:15
Contacteer:

Bijlmerse bijen

Bericht door Asti » di 28 mei 2013, 20:27

Hallo allemaal,

Ook maar even netjes voorstellen! Onlangs flink geïnteresseerd geraakt in bijen. Het begon vorig jaar met het zelf maken van mede, daarna kwam er steeds meer in het nieuws over bijensterfte en toen ik bij een wandeling hier in de buurt een bijenstal aantrof waar ook nog vrijwilligers gezocht werden was het raak. Vorig weekend mocht ik langskomen om een kijkje te nemen, wat leuk!

We hebben afgesproken dat hij me een seintje geeft als er wat gedaan moet worden zodat ik kan komen meekijken. Mocht ik het echt leuk vinden kan ik wellicht een cursus gaan doen. Mijn lange termijn 'probleem' is vooral dat ik geen plek heb om zelf ergens bijen te houden (balkonnetje in de Bijlmer is vast geen geweldige optie... ) en ook geen auto heb, waardoor de mogelijkheden wat beperkt zijn. Maar goed, eerst maar eens kijken hoe het allemaal bevalt. Op het moment ben ik vooral aan het lezen over alles wat ermee te maken heeft en de hoeveelheid informatie is een tikkie intimiderend. Lastig ook om ergens te beginnen!

Ben zeker ook geinteresseerd in alles wat groeit en bloeit, mijn twee balkonnetjes staan dit jaar voor het eerst vol met eetbare planten en kruiden. Volgend jaar wil ik het nog wat strakker aanpakken met zaaischema's enzo. Toch al wel erg leuk om het van een kaal betonnenbalkon naar een groen gebeuren te zien gaan. Een dikke hommel kwam al snel op de aardbeienbloesem af, gezellig :be3: .

Kijk er naar uit om meer te leren! Mochten er vragen aan mij zijn hoor ik het natuurlijk graag :)

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Egbert » di 28 mei 2013, 20:36

Welkom!

Het lijkt mij inderdaad wat lastiger om (veel) bijen te houden op een flatje. Maar bijen kan je overal houden zie ook hier:

http://www.youtube.com/watch?v=uWZWAttX5Kk

Asti
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 20:15
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Asti » di 28 mei 2013, 20:43

Hoi Egbert... dank voor de link! Ooooh hij heeft het heel mooi voor elkaar inderdaad, geweldig. Het is ook meer dat ik vriendlief nog moet overtuigen en die vindt inmiddels de boerderij wel een beetje klaar met twee konijnen, twee katten en drie aquaria ;) Konijnen hebben overigens zo'n 8 vierkante meter ter beschikking (hele balkon aan zuidkant), geen opsluiting in hokjes hoor ;) Balkon dat 'vrij' is ligt aan de andere kant, wel overdekt maar op het koudere noorden.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Embraced » di 28 mei 2013, 21:46

Hoi Asti,

Heb je je al aangemeld bij de imkervereniging in Amsterdam? Die hebben vast ook ervaring met flatbewoners die bijen willen houden.

Mocht je het nog niet gevonden hebben, kijk dit eens door: www.bijenpark.nl

Groetjes,
Embraced
:music-rockout:
Embraced

Asti
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 20:15
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Asti » wo 29 mei 2013, 13:47

Hoi Embraced,

Dank voor de link, ik kende'm inderdaad al maar ga toch eerst een paar keer meekijken met de imker van de bijenstal in Gaasperplas voordat ik er echt verder in duik. Lees in jouw voorstelbericht dat je een tuin hebt, heerlijk! Succes met alles, wellicht komen we elkaar nog een keer ergens tegen op een cursus ;)

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Embraced » wo 29 mei 2013, 15:03

Wellicht, hoewel ik in Helmond woon dus dat is wel effe een stukje verwijderd.

Maar ik ga ook eerst meekijken hoor. Dit weekend organiseert de lokale imker vereniging een natuurmarkt. Ik ga daar eens navragen of ik kan meekijken met iemand. Meest ideaal zou zijn iemand die dezelfde soort bijen houdt als waar ik mijn zinnen op heb gezet. Wel heb ik mij al ingeschreven voor de cursus begin volgend jaar.

Uiteraard heeft ook mijn tuin tegels, de kleine moet ergens kunnen spelen. Maar naast spelen moet ze ook kunnen "aarden" en dat mag natuurlijk letterlijk opgevat worden. :P

Ik wil ook graag voorkomen dat ze dingen afleert. Ze is nu zo lekker nieuwsgierig en verkennend. Niets is nog vies of raar.. Zo was ik vroeger ook.. Mijn opa heeft ooit nog eens geprobeerd mij af te schrikken door te vragen of ik wat larven in mijn hand wilde vasthouden. (die voerde hij aan zijn vogels) .. Helaas had dat toen niet het gewenste effect en vond ik het alleen maar erg gaaf. Ze kriebelden zo grappig over mijn hand. Sjah.. nu moet ik er niets meer van hebben, larven zijn vies geworden. Ik heb larven gewoon en interessant vinden dus afgeleerd.
Met een beetje geluk kan ik dat op een paar gebieden voor mijn dochter voorkomen, door haar te betrekken in werken in de grond en het houden van bijen.

Ik denk trouwens dat als je zou willen bijenhouden op je balkon dat je prima een topbarhive zou kunnen gebruiken.. Alleen even een smit vragen om daar speciale beugels voor te maken zodat je ze aan het hek van je balkon kan hangen. Dan heb je hetzelfde idee als die jongens in dat youtube filmpje. :D
:music-rockout:
Embraced

Asti
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 20:15
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Asti » wo 29 mei 2013, 16:10

Heerlijke opvatting over opvoeden! Ik werk zelf bij een grote kinderopvangorganisatie (36 vestigingen) met een vrij uitgesproken 'buiten' beleid. Bij flink wat vestigingen zijn er natuurtuinen waar kinderen heerlijk kunnen ontdekken en spelen. Nu brede scholen de toekomst lijken wordt het de uitdaging om kale betegelde speelpleinen om te toveren tot mooie plekken.

Ik heb het niet echt op insecten, die fragiele pootjes en dat harde lijfje, brrr. Maar bijen zijn harig en hebben op de een of andere manier niks 'engs' voor mij, gelukkig maar.

Persoonlijk zou ik trouwens liever niets hebben dat over de rand van het balkon hangt. Mijn bovenburen zijn soms driftig aan het schoonmaken en dan klettert er sop langs de gevel, er wordt wel eens een peukje naar beneden gegooid... dan heb ik het liever op het overdekte balkon zelf staan. Maar goed, ik woon niet alleen en het is al een beetje een beestenboel voor een stadsappartementje, dus ik moet eerst maar eens zien wat het wordt. Anders misschien inderdaad een plekje ergens anders...

Wat voor soort heb je op het oog? De imker waar ik een beetje mag meekijken heeft Carnica en Buckfast.. voor mij zijn het nog allemaal 'bijen' op het moment :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Erik Konijn » wo 29 mei 2013, 17:55

Kan trouwens ook leuk worden met de reinigingsvlucht. Mogen de onderburen wel geen wasgoed hebben hangen onder de kast. :lol:

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Embraced » wo 29 mei 2013, 18:38

:be9: :be9: :be9:

Goed punt.. plankje eronder?? Of af en toe een potje honing toestoppen.. :P Ter compensatie voor de extra wasbeurten.. hehehehe :hive:
:music-rockout:
Embraced

Asti
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 20:15
Contacteer:

Re: Bijlmerse bijen

Bericht door Asti » do 30 mei 2013, 09:17

ik moest het googlen en yuck... naja is ook natuur he ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten