NewBee uit Spanje

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Les Empeltades
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 15:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Lledo, Teruel España
Contacteer:

NewBee uit Spanje

Bericht door Les Empeltades » vr 19 jun 2015, 16:32

Hola, vanuit Spanje.

Halo ik ben Carlos, ik woon bij Lledò (spreek uit als Jèdò) een dorp met nog geen 300 inwoners dat gelegen is tussen Tortosa en Alcañiz.

Ik heb van een Engelsman een bijenvolk gekregen daar hij zelf net met imkeren is begonnen en een volkje te veel had.

Ik heb geprobeerd om hier met de plaatselijke imkers in contact te komen maar dat lukt niet i.v.m. Taal problemen.
Ik heb wel gemerkt dat de imkers hier niet veel aan hun volkeren doen, als ik de kasten zie die van ellende uit elkaar vallen dan verwacht ik ook niet veel vakkennis op imker gebied.

De Engelsman waar ik mijn volkje van heb heeft aan de imker waar hij zijn volkeren van heeft,
gevraagd welk ras hij heeft en hoe oud de koningin is.
De oude imker wist van niets, doen we niet aan werd er dan verteld.
De kasten bestaan uit gewone houten kisten met tien ramen.
Een vlieggat erin geboord met plankje eronder en klaar is de kast.

Ik hoop in ieder geval dat ik volgend jaar beter voor mijn volk kan zorgen (en misschien een voorbeeld kan geven).

En dat ik mijn (te vroeg gekregen) volkje deze winter kan laten overleven want het kan hier ook zeer koud zijn min. 10 graden is hier heel normaal en plus 40 ook.

Ik ben nu op zoek naar een online cursus (als die bestaat?) en alles wat ik nog weten moet.

Groeten Carlos,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: NewBee uit Spanje

Bericht door Hans van der Post. » vr 19 jun 2015, 16:47

Nu Welkom op de online "cursus". Het is heel moeilijk om aanwijzingen te geven.
Het voorjaar lente zomer en herfst verschillen heel veel met hier in het koude kikker land.
De ontwikkeling van een bijenvolk zijn aan de jaargetijden gekoppeld.
Maar wat je wel zou kunnen doen is om een boek aan schaffen. Neem aan dat je Nederlands schrijft en spreekt. :be2:
De ontwikkeling en alles wat daarbij hoort kun je daar lezen.
Zoek eens uit of er een Spaanse site over de honingbij is.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten