Voorstellen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Wijngaard
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 19:23
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard in Warré kasten
Contacteer:

Voorstellen

Bericht door Wijngaard » di 11 sep 2018, 20:39

Ik ben Roelof Rosendal, dit jaar begonnen met imkeren. Zat ik al mijn hele leven naar te lonken en toen men op de biologische wijngaard waar ik als vrijwilliger werk het idee ontstond dat bijen er eigenlijk bij hoorden ben ik onmiddellijk de uitdaging aangegaan. Een bijenhoudende vriend had me al veel linkjes gestuurd om me in te lezen en zo kwam ik het boekje van Abbé Warré tegen. Zijn methode en zijn kasten spraken me erg aan. Aan het bouwen geslagen en had net voor het zwermseizoen genoeg materiaal af om wat volkjes te kunnen huisvesten. Kreeg voor de zomervakantie een flinke zwerm die geweldig aan het bouwen ging, maar die ik nog niet kon splitsen voor de vakantie, dus die was bij terugkeer afgezwermd. Les 1: ga niet in Juni op vakantie :>) Er stond wel een klein zwermpje op me te wachten in Dronten. Dit laatste volkje is goed aan de slag gegaan en in Lelystad is er geen gebrek aan dracht. Wel veel last van wespen en rovende bijen. Ben nu aan het inwinteren en bij gebrek aan honing doe ik dat met fondant. Ga mezelf nog bijspijkeren met cursussen komend jaar. Hopelijk zitten er imkers met ervaring met de Warré kast op het forum om ervaringen uit te wisselen.
Groetjes,
Roelof

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Hans van der Post. » di 11 sep 2018, 22:15

Roelof welkom. Op dit forum vind je wel wat medestanders van de Warrèkast.
Zorg dat je bijen voldoende voedsel kunnen opslaan.
!Hans.

Wijngaard
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 19:23
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard in Warré kasten
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Wijngaard » di 11 sep 2018, 22:54

Dank je Hans, ja ik geef volop voer en er is voldoende dracht - inderdaad, de klimop is al aan de bloei hier, maar mijn eerste volkje wil niets van het voer weten. Mijn tweede volkje gaat als een speer, actief nectar halen en ook behoorlijk veel pollen en massaal op het voer. Eerste volkje had een maand geleden ontzettend veel darren en had last van roof en wespen, en is veel minder actief dan zou horen. Toch komt er iets pollen binnen en is één kamer aardig volgebouwd. (acht raten van 30 x 20 cm) Er staat een kamer onder voor eventuele uitbreiding.
Ik zie het maar als lesstof, heel erg benieuwd hoe het mijn eerste winter gaat.
Groet,
Roelof

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door crunx » vr 21 sep 2018, 14:02

Welkom, veel plezier met je nieuwe hobby

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten