Sjo3rd

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Sjo3rd
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 13:17
Imker sinds: 2020?
Locatie: Gemeente Groningen
Contacteer:

Sjo3rd

Bericht door Sjo3rd » zo 02 feb 2020, 13:46

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjoerd, ik woon in de gemeente Groningen en
ben voornemens en kleine bijenstand bij huis te beginnen.

Ik ben ongeveer een jaar bezig met het kijken van filmpjes, het lezen van boeken en ook veel lezen op dit forum. Ook heb ik een middag meegelopen met een ervaren imker om te zien of ik niet bang ben zodra de kast open gaat (Antwoord: nee ik vind het geweldig maar een steek doet wel oprecht zeer). Eind deze maand gaat het dan echt beginnen en start ik met de basiscursus. Omdat ik verwacht de komende jaren nog wel eens met vragen te zitten stel ik mij bij deze alvast voor.

Ondanks al mijn enthousiasme is mijn doel het goed afronden van de basis cursus en het hebben en houden van blije bijen en buren.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door oldtimer » zo 02 feb 2020, 14:38

Dag Sjourd?,

Goeie voornemens en verstandige keuzes :handgestures-thumbup: en van harte welkom hier !
Leuk dat je jezelf even hebt voorgesteld, dank daarvoor.

Veel lees plezier hier en van je bijen natuurlijk!
Alexander (Lex)

Sjo3rd
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 13:17
Imker sinds: 2020?
Locatie: Gemeente Groningen
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door Sjo3rd » zo 02 feb 2020, 15:01

Gewoon Sjoerd met 'oe' maar ergens in 2014 heeft iemand daar al als schermnaam gebruikt vandaar de 3 als soort van omgekeerde E.

De bijen moeten nog komen. Normaal ben ik redelijk van trail and error maar omdat het om levende dieren/insecten gaat heb ik er voor gekozen eerst op basis cursus te gaan.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door marc17960 » do 06 feb 2020, 08:39

Dag Sjoerd

Ik zou nu reeds 2 volken kopen, dan kun je samen met je peter en de opgedane kennis alles direct in de praktijk omzetten.
Bij mij heeft dit toch in elk geval goed gewerkt.
Veel dingen zul je dan ook beter begrijpen.

Marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Sjo3rd
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 13:17
Imker sinds: 2020?
Locatie: Gemeente Groningen
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door Sjo3rd » zo 09 feb 2020, 13:23

Beste Marc,

Dank voor de tip. Zodra ik een goede vaste mentor heb zullen de bijen vast ook snel volgen. Ondanks mijn ongeduld wil ik wel graag eerst iemand / meer kennis hebben om te voorkomen dat ik de dames van alles aan doe. Wel gaan we binnenkort naar een imker winkel kasten kijken en vergelijken, nog tips?

groet Sjoerd

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door marc17960 » ma 10 feb 2020, 11:01

Ik zou pas iets aankopen als je een peter hebt, of een mentor zoals julie het in het noorden noemen.
Ik zou met dezelfde raammaat werken als je mentor en\of met een raammaat die veel voorkomt in je streek. Dit om eventueel ramen te kunnen uitwisselen met je mentor. Ook als je volken bijkoopt of afleggers krijgt of koopt is het altijd beter dat je dezelfde raammaat aanhoud. Dit bezorgt je dan veel minder kopzorgen.

Marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Sjo3rd
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 13:17
Imker sinds: 2020?
Locatie: Gemeente Groningen
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door Sjo3rd » ma 10 feb 2020, 12:54

Zal ik doen. De Imker die ik ken heeft spaarkasten en de praktijkcursus locatie ook meen ik. Maar de "buurman" die ik (nog) niet ken heeft volgens mij Dadant. Dus daar ga je inderdaad al. Zal sowieso eens kennismaken met de "buurman" al is het maar uit beleefdheid. Met iets meer dan 1km er tussen komen de bijen elkaar vroeg of laat tegen.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door marc17960 » di 11 feb 2020, 13:47

Dat de bijen elkaar tegen komen is niet zo erg
Het soort bijen speelt dan wel weer een rol, omdat je moeilijk 2 soorten kunt kruisen. Bij mij zijn het carnica omdat de meerderheid in Belgisch Limburg carnica heeft.
one whisky a day, keeps the doctor away

Sjo3rd
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 13:17
Imker sinds: 2020?
Locatie: Gemeente Groningen
Contacteer:

Re: Sjo3rd

Bericht door Sjo3rd » di 11 feb 2020, 15:17

marc17960 schreef:
di 11 feb 2020, 13:47
...Het soort bijen speelt dan wel weer een rol, omdat je moeilijk 2 soorten kunt kruisen...
Daar doelde ik ook eigenlijk op. Ik heb voor nu geen voorkeur voor een specifieke ondersoort, eerst maar eens de basis goed onder de knie krijgen. Mocht zij/hij nou heel veel moeite doen haar/zijn bijen raszuiver te houden hebben we er beide niets aan als ik met een ander ras op de proppen kom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten