Ballie

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Ballie

Bericht door Ballie » zo 02 feb 2020, 15:26

Laat ik beginnen met een goede gewoonte, en mij eerst even netjes voorstellen.

Mijn naam is Frans van Ballegooijen (schermnaam: Ballie), 55 zomers jong, woonachtig in Roosendaal (NB) en van beroep ben ik RMO-Chauffeur (da's een duur woord voor melkrijder, ofwel, ik haal de melk op bij de boeren om deze naar een zuivelfabriek te brengen in Nederland of in België. Ik werk vanuit Teteringen, en haal de melk op in West Brabant, Voorne-Putten en Zeeland (Schouwen-Duiveland en Walcheren). De fabrieken waar ik op rij bevinden zich in Veghel, Den-Bosch, Gorinchem, Bleskensgraaf, Maasdam, Rotterdam en Aalter, en af en toe ook in Kallo.

Ik heb bijen altijd al hele interessante wezentjes gevonden, maar nooit de behoefte gehad om te gaan imkeren. Wel altijd veel respect gehad voor de heren imkers.

Enige tijd terug echter kwam ik op YouTube wat filmpjes tegen over bijen houden, een paar filmpjes werden er een heleboel en ik kwam er gaandeweg achter dat ik het toch wel heel erg interessant vind. Zodanig dat ik er over nadenk om lid te worden van een imkervereniging, misschien eens (voor kortere of langere tijd) mee te lopen met een imker (als die tenminste bereidwillig zijn) om te zien of het wel echt iets voor mij is, vervolgens mijn vrouw overtuigen dat bijen best een leuke toevoeging zijn in de tuin, vervolgens een kast te bouwen, en daarna pas een cursus te gaan volgen.

Ik wil liefst alles zelf bouwen, van de basis tot het dak, inclusief de raampjes. Ik ben namelijk van mening dat wanneer je iets zelf kunt maken, het onzin is om het kant-en-klaar te kopen.

Ik weet nog niet of ik hier heel actief zal zijn met schrijven, voorlopig ben ik heel hier veel aan het lezen.

Als er vragen zijn, laat maar horen...

Don't worry, Bee happy...
To bee, or not to bee, That's the question...

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door oldtimer » zo 02 feb 2020, 15:45

Balli welkom hoor,

Leuk vrij beroep heb je.
Veel leesplezier hier gewenst :handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Teake de Jong » zo 02 feb 2020, 17:52

Welkom Ballie in de wondere wereld van de BIJ! :be8:
Laat je dan wel goed informeren over de juiste soort kast en nog belangrijker..., over de juiste maatvoering als je aan het bouwen gaat!
Raampjes helemaal zelf bouwen..., daar zou ik nog maar eens over nadenken....
Je moet echt over hele goede apparatuur beschikken om de kwaliteit van de voorbewerkte (bouwpakket} raampjes te kunnen benaderen.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Ballie » zo 02 feb 2020, 20:21

@oldtimer: Inderdaad eeb heerlijk en vrij beroep, het bevalt mij dan ook prima. Dat leesplezoer gaat wel lukken. Ik kom hier al een paar weken en heb mij nu eerst maar eens aangemeld.

@taeke: Ik heb een bouwtekening van een Langstroth kast. Ik mag toch aannemen dat de maten die daarin vermeldt staan kloppen. Bovendien heb ik voldoende geschikt hout staan dus het kost mij niets (behalve de moeite).

mbt De raampjes: Dat ga ik gewoon proberen. Als het niet lukt kan ik altijd nog iets anders proberen.

Of om Pippi Langkous te citeren: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan :wink:

Het overtuigen van mijn vrouw zal nog de grootste uitdaging zijn...
To bee, or not to bee, That's the question...

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Teake de Jong » zo 02 feb 2020, 20:53

Tsja..., opeens moeten delen/concureren met 20- tot 50.000 andere vrouwen zal best wel even wennen zijn :be9:
Geloof niet alles wat je denkt.

Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Ballie » zo 02 feb 2020, 23:00

En niet te vergeten met de koningin :o
To bee, or not to bee, That's the question...

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door peter-koi » ma 03 feb 2020, 18:39

Hoi Ballie.
Veel sucses met het zelf maken van je kasten.
Heb ik zelf ook gedaan zoals zo vele,ik had ook de raampjes zelf gemaakt,maar ik doe dit NOOIT meer.
Wat een heidens karwei is dat.
Je krijg er al gauw een volkje bij ,en dan moet je weer die raampjes maken.
Wat een werk.

Groet Peter.

Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Ballie » di 04 feb 2020, 03:26

Hier heb een link naar een paar filmpjes waarin raa.pjes gemaakt worden. Die man is vreselijk vermoeiend om naar te luisteren, maar het is wel heel duidelijk wat je moet doen.

In de filmpjes worden raampjes voor een Langstroth gemaakt, maar andere formaat raampjes kun je op dezelfde manier maken.

Ik moet er nog aan beginnen, maar het lijkt mij heel goed te doen.

Deel 1

Deel 2

Als ik straks thuis ben zal ik de link naar de pagina met de bouwplannen nog even opzoeken en ook hier plaatsen.

Hou er alleen rekening mee dat er Amerikaanse maten in staan (inches).
To bee, or not to bee, That's the question...

Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Ballie » di 04 feb 2020, 04:56

Zo, eindelijk thuis, en meteen die link opgezocht.

HIER vind je de bouwtekeningen van de Langstroth kast plus nog wat aanverwante zaken.

De goede man werkt met een Radiaalzaag, maar met een zaagtafel, en zelfs met een handzaag kom je ook een heel eind...
To bee, or not to bee, That's the question...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten