Hòla!

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Fran
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 sep 2023, 22:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Iberica
Contacteer:

Hòla!

Bericht door Fran » di 19 sep 2023, 22:36

Ik stel me hier, als volledige "newbee" en beginnend bijenhouder, graag ff voor.
Ben dit jaar april begonnen met een aangkochte NUC, met de soort IBERICA.
Ben sinds 4 jaar woonachtig in een rustig berggebied van de provincie Murcia/Spanje.
We hebben hier vooral Amandel en citusbloesem en op de bergen heel veel wilde kruiden.
Ik keek al jaren geintereseerd naar deze hobby, en heb dit jaar de knoop dus doorgehakt.
Heb nog veel te leren, maar spijtig genoeg is er hier in de buurt niet echt een mentor of club.
Dus heb tig vragen die ik hier graag beantwoord zal zien.


mvg
Fran.

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hòla!

Bericht door Bureveld » wo 20 sep 2023, 10:34

Welkom, vragen en antwoorden zijn hier in overvloed.
Soms best wel veel antwoorden, zoveel imkers zoveel gedachten :wink:
Maar er is altijd iemand behulpzaam hier.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hòla!

Bericht door Fish » vr 22 sep 2023, 10:37

Voor de basiss zit je hier goed, maar ik raad je toch aan om vooral ook door te zoeken naar lokale kennis. Zo zal je waarschijnlijk niet te hoeven inwinteren en ziet het bijenjaar er gewoon anders uit dan die van ons. Daarnaast zullen maar weinig mensen hier ervaring hebben met Iberica.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Hòla!

Bericht door LWPisa » vr 29 sep 2023, 21:02

Hoi Fran,

Leuk. Ikzelf zit in Orihuela, nog even zonder bijen. Maar weet er het nodige van af (google me) en als de tijd rijp is begin ik er weer mee. Als je dichtbij genoeg bent kan je vragen wel aan mij stellen.

Lennard

Fran
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 sep 2023, 22:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Iberica
Contacteer:

Re: Hòla!

Bericht door Fran » vr 13 okt 2023, 20:41

Hoi Lennard.
Tja, dan zitten we niet echt ver uit elkaar. Ik in een dorpje dat behoort tot Abanilla. Heb, als helemaal nieuwe bijenhouder... nog tig vragen, en doe waarschijnlijk ook wel veel verkeerd... maar dat is het leuke aan het "leren" natuurlijk...

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Hòla!

Bericht door LWPisa » za 14 okt 2023, 08:32

Hoi Fran,

Dat is heel dichtbij, bij Santomera onder de snelweg door en 20 min de 414 af. Dus mocht je advies willen kan ik makkelijk langswippen.

Jouw landschap is qua imkeren denk ik beter dan het mijne, wilder met meer plantendiversiteit, ik zit echt tussen de citrusboomgaarden in Desamparados.

Gr,
L

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hòla!

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 okt 2023, 00:21

LWPisa schreef:
vr 29 sep 2023, 21:02
Hoi Fran,

Leuk. Ikzelf zit in Orihuela, nog even zonder bijen. Maar weet er het nodige van af (google me) en als de tijd rijp is begin ik er weer mee. Als je dichtbij genoeg bent kan je vragen wel aan mij stellen.
Lennard

Wist niet dat Lennard elders toefde maar hier om wat meer van hem te weten: search.php?author_id=259&sr=posts
Fran als je dit hebt doorgelezen weet je wat meer. :be2:
!Hans.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Hòla!

Bericht door LWPisa » wo 18 okt 2023, 10:14

Merci Hans,

1520 posts?!

Ik zit na een escapade in Frankrijk nu voorgoed in Spanje. Weer aanpassen aan drachtritmes, maar wat ik zie aan flora ziet er goed uit. Bergen vol met labiaten en andere bloeiende planten. In het landschap staan veel bijenkasten, soms in de blakende zon, met donkere nerveuze bijen erin. Ik heb geen zin om hier materiaal te kopen of NL materiaal te verhuizen en ga volledig over op kleine zelfbouw toplattenkasten.

Gr,
L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten