Nog te worden Imker

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm.vanVeenen
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 jan 2024, 15:28
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Locatie: Finsterwolde
Contacteer:

Nog te worden Imker

Bericht door Harm.vanVeenen » do 11 jan 2024, 14:01

Geachte bijenvrienden,

Ik ben Harm van Veenen en zal wanneer ik door de wachtrij kom dit jaar starten met de beginnerscursus bijenhouden. Ondertussen al heel veel informatie aan het lezen op dit forum en doormiddel van de filmpjes van ''Ben" op youtube.

Vanaf Februari zal ik wonen in het mooie Finsterwolde ( Groningen) daar ben ik van plan een aantal (2-5) volkjes te houden. Ik ben lang aan het zoeken geweest naar een geschikt kastformaat en denk dat ik wil gaan beginnen met het imkeren in Langstroth formaat. De kasten worden van hout aangezien ik deze mooier vind en degelijker dan de piepschuimkasten. Mijn neef is ook imker (DE) in deze piepschuimkasten (Segeberger in DN maat) en vind dit een groot nadeel dat deze vrij snel kapot gaan. Hij stapt nu ook over op houten kasten. Dankzij hem ben ik ook in de bijen geïnteresseerd geraakt. Hij woont alleen iets te ver weg om samen met hem te imkeren. (3,5 uur met de auto)

Ik hoop dat er meerdere imkers bij mij in de buurt zijn waar ik ook eens een keer kan meelopen mocht voor mij de cursus onverhoopt toch niet doorgaan dit jaar.

Voor de rest heb ik heel erg veel zin in deze nieuwe hobby.

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nog te worden Imker

Bericht door Japs » vr 12 jan 2024, 08:44

Hi Harm,
Veel succes met je aanstaande hobby volgend jaar!

Je hebt je vast een boel ingelezen voor je de keuze voor langstroth maakte, maar ik ga je toch even van het ongevraagde advies voorzien voor een andere maat te kiezen. Langstroth wordt in Nederland nauwelijks gebruikt, en het zal een meerprijs opleveren om deze materialen aan te schaffen. Qua maten biedt langstroth geen voordelen ten opzichte van simplex. 1 of 2 broedkamers beide mogelijk. Voor de vorm van de kasten zijn in de simplex (lees spaarkast) maat ook gewoon de kasten met zijgreep beschikbaar.

Zelf zou ik als ik opnieuw zou moeten beginnen overstappen op dat, gezien het broednest altijd in 1 bak past, en dat scheelt enorm met inspecties. De HKs komen ook in extra laag formaat, waardoor ze over een tiental jaren met een zwakker wordende terug nog steeds te tillen zijn.
Belangrijkste is dat het een formaat is waar je fijn mee kunt werken, of dat nou simplex, DN, Dadant of langstroth is.
Als je niet van plan bent te groeien, of volken te gaan verkopen, heb je echt geen reden om spaarkast te nemen. Eenmalig omzetten op wat jij fijner vindt werken zul je veel meer aan hebben dan het gemak 'dat andere imkers dit ook gebruiken '. Dat klopt wel, maar zij imkeren niet in jouw kasten :lol:

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nog te worden Imker

Bericht door Bureveld » vr 12 jan 2024, 17:33

Welkom, hier een startend imker die vol verwachting hoopt dat zijn eerste volk de winter gaat overleven. Ik heb de cursus wel gedaan en als tip zou ik mee willen geven om te starten met een spaarkast. Reden is dat deze maat toch best vaak gebruikt wordt en als het goed is sowieso tijdens de cursus. Daarnaast heb ik al een paar keer iets kunnen regelen met een mede cursist als het ging om een raam voer of een echte raam kunstraat.
Heel veel plezier, ik kan niet wachten tot ik weer wat vaker de kast in kan.

Gebruikersavatar
Harm.vanVeenen
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 jan 2024, 15:28
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Locatie: Finsterwolde
Contacteer:

Re: Nog te worden Imker

Bericht door Harm.vanVeenen » vr 12 jan 2024, 21:34

Japs schreef:
vr 12 jan 2024, 08:44
Hi Harm,
Veel succes met je aanstaande hobby volgend jaar!
  Hiervoor natuurlijk veel dank.  
Japs schreef:
vr 12 jan 2024, 08:44
Je hebt je vast een boel ingelezen voor je de keuze voor langstroth maakte, maar ik ga je toch even van het ongevraagde advies voorzien voor een andere maat te kiezen. Langstroth wordt in Nederland nauwelijks gebruikt, en het zal een meerprijs opleveren om deze materialen aan te schaffen. Qua maten biedt langstroth geen voordelen ten opzichte van simplex. 1 of 2 broedkamers beide mogelijk. Voor de vorm van de kasten zijn in de simplex (lees spaarkast) maat ook gewoon de kasten met zijgreep beschikbaar.

Zelf zou ik als ik opnieuw zou moeten beginnen overstappen op dat, gezien het broednest altijd in 1 bak past, en dat scheelt enorm met inspecties. De HKs komen ook in extra laag formaat, waardoor ze over een tiental jaren met een zwakker wordende terug nog steeds te tillen zijn.
Belangrijkste is dat het een formaat is waar je fijn mee kunt werken, of dat nou simplex, DN, Dadant of langstroth is.
Als je niet van plan bent te groeien, of volken te gaan verkopen, heb je echt geen reden om spaarkast te nemen. Eenmalig omzetten op wat jij fijner vindt werken zul je veel meer aan hebben dan het gemak 'dat andere imkers dit ook gebruiken '. Dat klopt wel, maar zij imkeren niet in jouw kasten :lol:
De bakken komen allemaal uit Duitsland (prijs) dit omdat ik hier toch regelmatig ben en ik Dadant een te grote broedbak vind. Demaré wordt dan lastig. Voordeel is wel ik kan de honingkamers en materialen toch ook in nederland bestellen als dit nodig is er zijn namelijk 2 grote imkerwinkels die ook langstroth aanbieden in de juiste hoogte maten. (er zijn 4 verschillende hoogtematen)
Afbeelding

Bureveld schreef:
vr 12 jan 2024, 17:33
Welkom, hier een startend imker die vol verwachting hoopt dat zijn eerste volk de winter gaat overleven. Ik heb de cursus wel gedaan en als tip zou ik mee willen geven om te starten met een spaarkast. Reden is dat deze maat toch best vaak gebruikt wordt en als het goed is sowieso tijdens de cursus. Daarnaast heb ik al een paar keer iets kunnen regelen met een mede cursist als het ging om een raam voer of een echte raam kunstraat.
Heel veel plezier, ik kan niet wachten tot ik weer wat vaker de kast in kan.
Ik denk wel dat mijn eerste volk die ik ook via de cursus kan kopen op Simplex komt. Dit om het inderdaad op de cursus makkelijk te hebben mocht er inderdaad iets van ruil nodig zijn. Mijn eigen volkjes zal ik dan later op Langstroth overzetten. Mocht deze inderdaad ook de winter doorkomen. lijkt mij nu al spannend, na een intensief jaar steeds maar weer even kijken in de kast er zo ineens een aantal maand niet in te mogen kijken ivm de wintertros.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten