Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Franschman » vr 06 dec 2019, 17:56

Waarde Beelioevers.
Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat?
Met deze tekst kopte Natuurmonumenten in haar blad Lente 2019 de rubriek "Vragen van Frans'
Het antwoord van deze ( vrolijke) Frans was, dat de gele kleur te danken zou zijn aan flavonoïden in het stuifmeel. Deze falvonoiden absorberen schadelijk UV straling. Dankzij die kwaliteit voorkomen ze beschadiging van genetisch materiaal in de spermacellen in stuifmeel.
Wie het weet mag het zeggen maar als imker heb ik toch ook vele andere kleuren stuifmeel gezien. Loop ik achter ? :?

Deze Frans kan veel beweren, maar Fransman slikt niet alles als zoete koek ( ook al is hij bij Sinterklaas als 'braaf 'bekend :lol: )

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door MH1995 » za 04 jan 2020, 18:18

Inderdaad, zijn er vele soorten kleuren. Maar misschien is geel dan in mindere maten aanwezig waardoor de kleur anders oogt, of samen met een andere kleurstof. Ik kan me dat wel voorstellen bij groen of oranje stuifmeel. Blauw of zwart zoals bij phacelia of klaproos lijkt me dan weer minder groot. Geel komt ook vaak voor bij windbestuivers. Misschien zijn ook sommige vormen bloemen al beschermend tegen de zon.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 feb 2020, 10:51

In 2014 heb ik mijn medewerking verleend aan een pollenkleuren onderzoek en de resultaten gefotografeerd .
Hier enkele plaatjes van dezelfde kast op dezelfde locatie maar andere tijden . .foto 1 ; 27/6 foto 2 ; 19/7 foto 3 ; 18/9 .
1 .jpg
2 .jpg
3 .jpg

Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Ballie » vr 14 feb 2020, 12:43

Ik weet weinig van stuifmeel, maar ik weet wel dat geel een kleur is die insecten aantrekt. Wanneer je bijv. in de glastuinbouw gaat kijken, dan zie je op veel plaatsen zg. signaalplaten. Dit zijn gele platen die zijn voorzien van een plaklaag en worden gebruikt om parasitaire insecten te vangen. Aan de hoeveelheid insecten kan de tuinder dan zien welke maatregelen hij moet nemen.

De kleur van die platen is gekozen omdat insecten hier als een magneet door worden aangetrokken. Dit zal dan ook de reden zijn dat veel stuifmeel soorten een gele kleur hebben. Waar het een andere kleur dan geel betreft zal dit zijn om specifieke bestuivers aan te trekken, of vindt de bestuiving niet plaats dmv insecten.
To bee, or not to bee, That's the question...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 feb 2020, 15:28

Ballie schreef:
vr 14 feb 2020, 12:43
. Waar het een andere kleur dan geel betreft zal dit zijn om specifieke bestuivers aan te trekken, of vindt de bestuiving niet plaats dmv insecten.
De signaalplaten die men onder glas gebruikt om een diagnose te stellen zijn volgens mij geel of blauw van kleur .
Insecten lokken doen zij niet , dan zou je met enkele platen op te hangen een bepaalde plaag kunnen voorkomen .

Wat insecten bestuiving met diverse kleuren stuifmeel en bestuivingsvormen betreft raad ik je om een boekje ( bijvoorbeeld ) ; Bloeiend Leven " van L.G.M. Hensels eens te raadplegen .

Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Ballie » vr 14 feb 2020, 17:52

Dat wordt ook daadwerkelijk gedaan. Al vangen ze niet alle insecten met deze platen, het kan toch een infestatie van schadelijke insecten inperken waardoor de tuinder minder bestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken.

Maar we raken off-topic. De vraag was waarom stuifmeel altijd geel is. Altijd is dus niet aan de orde, maar wel overwegend geel. Ik heb gepoogd om daar duidelijkheid in te brengen.
To bee, or not to bee, That's the question...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 feb 2020, 18:27

Ballie schreef:
vr 14 feb 2020, 17:52
Dat wordt ook daadwerkelijk gedaan. Al vangen ze niet alle insecten met deze platen, het kan toch een infestatie van schadelijke insecten inperken waardoor de tuinder minder bestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken.

. Altijd is dus niet aan de orde, maar wel overwegend geel. Ik heb gepoogd om daar duidelijkheid in te brengen.
Wij verschillen duidelijk van mening . zie hier .! https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... TzqddeEs2K

Ballie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 16:56
Aantal volken: 0
Locatie: Roosendaal (NB)
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Ballie » zo 16 feb 2020, 14:44

Laten we het daar maar op houden...
To bee, or not to bee, That's the question...

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Franschman » di 18 feb 2020, 23:32

Dank voor fraaie foto's Jaap.
Ballie ook bedankt voor de reactie. Stuifmeel blijft mij altijd intrigeren vooral ook als je het onder een elektronenmicroscoop beziet.

Vele fantasierijke vormen verbazen mij steeds. :o Is stuifmeel lekker voor de mens ? Zijn er überhaupt smaakverschillen te constateren.
Wie het weet mag het zeggen :lol: ( Niet kibbelen jongens :lol: )

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Stuifmeel is altijd geel. Hoe kan dat ?

Bericht door Franschman » do 20 feb 2020, 22:13

Beste Beelievers,
Graag wik i nogmaals uw aandacht vragen voor het boek "Pollen"de verborgen seksualiteit van planten. auteurs zijn Rob Kesseler en Madeline Harley.

ISBN 9789085712749 Veen magazines Diemen 2010 ca 225 pagina'ste koop o.a. bij Bol.com .

De kleurenfoto's van verschillende pollen zullen u verbaasd doen staan. Wonderlijke vormen, bijzondere kleuren en allerlei foefjes ingebouwd om bestuiving tot een succes te maken :o Fantastisch , een 'must have ' :? voor elke imker !!

Terwijl bij dieren zaad/sperma voor bevruchting zorgt is bij planten zaad juist het resultaat ( !) van die bevruchting :doh:
Wonderlijk niet ? :roll:
pollen fotoboek.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten