Syngenta c.s

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Syngenta c.s

Bericht door Franschman » di 12 jul 2011, 00:47

Hallo Wim
Ik zie dat jij de beroepsbestuivers onder je hoede hebt.

In de Enkhuizer regio zitten vanouds zaadtelers die overigens voortdurend van naam wisselen door fusies etc. De vroegere Royal Sluis, Sluis en Groot etc. vonden hier hun domiclie.
Bestuiven deed men met bijen, hommels en vliegen( geteeld op hondenvoer) die men 'at random' in kassen losliet.
Weet je iets van bestuivingstechnieken van deze multinationale zaadtelers die overigens ook in Kenia, Madagaskar en V.S ( Californië) enz. opereren.

P.S Mijn ervaring vroeger. Als je bijen hield hier was de druk groot, met volken was geld te verdienen door verkoop aan de bestuivers en men ving je zwermen uit je heg weg bij wijze van spreken! Over sportief imkeren gesproken. :(
"Niets menselijks is den imker vreemd" :lol:

ImkerijWestland
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 14:39
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Syngenta c.s

Bericht door ImkerijWestland » do 21 jul 2011, 17:29

Hallo Franschman,

Wat is concreet je vraag m.b.t. de grote zaadveredelaars???

Het klopt dat er Nederland van oudscher heel veel veredelingsbedrijven had, zoals je al noemt waren dit ook o.m. Bejo zaden, Zaadunie, Rijk Zwaan, RuiterSeeds, Western seeds, etc.
Mondiaal zijn er nu nog maar een paar belangrijke spelers en veel bedrijven in ons land zijn overgenomen.

Gr.
IW

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Syngenta c.s

Bericht door Franschman » vr 22 jul 2011, 11:45

De vraag is: "Hoe regelen de zaadveredelaars tegenwoordig hun bestuiving en welke rol spelen hommels en bijen nog .

Hebben ze nog beroepsimkers in dienst?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Syngenta c.s

Bericht door O Peatey » za 23 jul 2011, 12:29

Hallo,
Ik ben zelf plantenveredelaar; zo heet dat en niet zaadveredelaar. Zaad is slechts het omhulsel van de kiem, die groene chip met alle digitale dna-informatie erin.
Er wordt nog steeds veel gebruik gemaakt van bijen en ook hommels.
Syngenta en Enza hebben hun eigen imker en Monsanto maakt gebruik van een of andere Westlandse prof-imker.
Hommels worden ook gebruikt, maar vooral in tomaten- en paprikakassen voor zelfbestuiving. Door de trillingen van de hommel komt stuifmeel vrij waardoor dit op de stempel van de eigen bloem komt.
Ik was afgelopen week in Israel en zag daar ook hommelvolkjes in tomatenkassen.
In het verleden gebruikten we ook veel vliegen. Alleen de opkweek daarvan mbv maden op blikken hondevoer was niet zo heel prettig.
Groet,
Pieter

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Syngenta c.s

Bericht door Franschman » zo 24 jul 2011, 13:20

Bedankt Pieter. Weer wat geleerd :D

Ik begrijp heel goed dat plantenveredelaar een betere omschrijving is.
Men brengt ook zaden wel onder in een soort 'pillen' met meststof etc. ook om ze, naar ik meen, makkelijker mechanisch te laten zaaien.
Dat zou je misschien wel zaadveredeling kunnen noemen ? :think:

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Syngenta c.s

Bericht door O Peatey » zo 24 jul 2011, 13:46

Ja, dat is een beter begrip van het woord.
Zaden kunnen worden gecoat met bijv. bestrijdingsmidelen (zoals imidacloprid!), voorzien worden van een nieuwe vorm (pilleren voor een betere mechanische verzaaibaarheid), geprimed voor een snellere opkomst en verhoogde kiemkracht, etc., etc.
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten