Kleur van stuifmeel .

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Kleur van stuifmeel .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 24 jul 2011, 21:52

Regelmatig lezen wij over de bloemvastheid van de Honingbij . Nu is mijn vraag ; Kan één soort bloemen twee kleuren stuifmeel geven ??? :think:

Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door maartenkleijne » zo 24 jul 2011, 22:45

Op boerenwormkruid zie je ook gelige pollen en als de bijen het verzamelen worden het oranje klompjes. Kan dit het zijn?
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 jul 2011, 08:52

Ik heb dit gisteren pas op die foto's ontdekt , en probeer daar deze week duidelijkheid in te krijgen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door Oude Essink » ma 25 jul 2011, 10:36

heb je hier iets aan?: (pollen worden overigens door bijen met vettige stofjes bewerkt als zij in de klompjes gaan en dit levert verkleuring op van de oorspronkelijke kleur die je op de bloem ziet of in de haren van andere bestuivers. in die zin kan jouw opmerking dat de toevoeging van de gelige pollen zijn van vóór de verkleuring, kloppen)
Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door Jaap v.Popering » do 11 aug 2011, 19:45

Het heeft even geduurd maar de exacte oorzaak laat nog wel op zich wachten . Omdat in de klompjes toch ook twee kleuren voorkomen ben ik wat verder gaan zoeken , en wat blijkt .

Afbeelding


De bloem van binnen schijnt niet gezond te zijn ( verschrompelde meeldraden ) en zal daar waarschijnlijk de verkleuring plaats vinden . Of dit door een of andere ziekte veroorzaakt wordt of dat de schade in de bloem door ; Trips " veroorzaakt is weet ik nog niet .



Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door Jaap v.Popering » vr 12 aug 2011, 12:04

Ook blijkt het mogelijk te zijn dat Bijen twee kleuren stuifmeel verzamelen .
Zie hier onder ; Impatiens walleriana ( vlijtig liesje ) Alle kleuren bloemen hebben paars stuifmeel uitgezonderd de witte , die heeft wit stuifmeel en de Bijen vliegen op alle kleuren en soms verzamelen zij ook stuifmeel .

Afbeelding

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door Franschman » vr 12 aug 2011, 14:04

Dat is inderdaad een interessante waarneming. Kunnen bijen meerdere soorten/kleuren stuifmeel meenemen en als dat zo is, is dat dan gemengd aan de poten of zijn twee verschillende stuifmeelklompjes mogelijk aan een bij.

Eerder suggereerde Hennie Oes dat von Frisch dat zou hebben onderzocht. Uit het wat cryptische antwoord van Hennie begreep ik dat het volgens von Frisch niet was waargenomen ( doch ook von Frisch had niet het eeuwige leven om het wellicht toch te kunnen waarnemen).
Ik moet de foto nog zien met een bij die aankomt met b.v een wit en een geel klompje stuifmeel :be3:
Wie heeft zo'n waarneming ? :roll:

P.S fraaie foto's Jaap ! :clap:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 aug 2011, 14:12

Ik kreeg een berichtje van een deskundige dat dit meer voorkomt . In een opservatiekast blijkt dit meer te zijn waargenomen omdat in een kleine botanische tuin de bloemvastheid veel minder telt voor de Bijen . Ook bij de papaver met zijn meerdere kleuren stuifmeel schijnt dit voor te komen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Kleur van stuifmeel .

Bericht door buzzer » zo 14 aug 2011, 18:20

Ze komen hier binnen met echt oranje en met beige stuifmeel. Het beige komt volgens mij uit de boom waar ze onder staan, een duivels wandelstok (de enige naam die ik voor deze boom ken) Mijn kast staat achter mijn huis en aan de rand van een woonwijk, grenzend aan het buitengebied. Lindebomen in de straat, kastanje en kers bij de buren, kaasjeskruid in de wadi aan de overkant, oude acasia's op 500 meter, fruitteelt op 400 meter en mais op 600 meter. Volgens mij staan ze in het paradijs....... :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten