Aardbeienteelt in beeld

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Franschman » do 18 jul 2013, 05:53

Een helder bericht met fraaie en leerzame foto's. Een schouderklop waard JP ! :clap:

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door A.A. Staals » zo 18 aug 2013, 09:39

JP
Misschien toch een camera aanschaffen die je aan de computer kunt hangen zodat je niet op afdrukken hoeft te wachten. :think:

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 22 aug 2013, 16:14

Heren (en dames wellicht),

allereerst mijn gemeende excuses. Het had niet zo lang mogen duren dat ik mijn finale reactie in dit onderwerp plaats.
Het 'probleem' zat hem in de fotobewerking (en vooral mijn goesting). Ik moest fotonamen aanpassen, foto's uploaden (kost allemaal veel tijd). Nogmaals excuses. Voordeel is wel dat ik nu het gehele verhaal kan brengen. Ook post-aardbei om zomaar te zeggen, de ontwikkeling nadat de bijen van de aardbeien af zijn.

Op 01 juni heb ik mijn volken opgehaald (datum afgeleid van foto's). Dat was ook precies de dag dat ik ze contractmatig gezien moest/of kon ophalen. Het overgrote deel van de bloemen in de serres was toen al uitgebloeid (zie foto's) en de eerste aardbeien waren geplukt of waren al rood. Dit kun je zien aan de grootste rode aardbeien, terwijl de groene zijn kleiner. Het houdt ook in dat voor wat de tunnels betreft, de bestuiving erop zat. Ik heb rondom wat foto's gemaakt....hieronder volgt willekeurig een impressie.

Alle volken leefden nog toen ik zo ophaalde en daar was ik blij mee want ik ben in de 6 weken tijd dat ze er hebben gestaan 1 keer wezen kijken (bijna een uur rijden) en dat na 2.5 week. De resterende 3.5 weken ben ik niet wezen kijken en je weet niet wat er dan gebeurd.
‘De buurman’ (er stond nog een imker) heeft bijgevoerd met Apifonda. Hier heb ik een foto van gemaakt. Ik heb natuurlijk niet gekeken naar de broedstatus in dit volk, maar in ieder geval is er flink gebruik gemaakt van het voederdeeg. Het zou wel eens kunnen zijn dat zijn volken veel minder erg zijn ingestort. Maar nu ik de foto bekijk zie ik ook daarop dat de buitenste ramen nauwelijks bijen bevatten. Ook deze volken zijn denk ik enorm achteruit gegaan.
20130601 105038.jpg


Bij thuiskomst heb ik een aantal dagen (weet niet meer precies) na invliegen de volken gecontroleerd. Toen vlogen er weer mondjesmaat bijen. De volken zaten nog wel in de bijen (gemiddeld 5 ramen), maar al het voer was eigenlijk zo goed als op. De les is: al het wintervoer moet je laten zitten (had ik ook gedaan), en zo nodig zelfs ramen voer bijsteken.
Ik ben nog meer geschrokken wat ik toen zag. Alle 8 volken hadden 0 verzegeld broed. Ik heb hier geen foto's van, maar de K. is dus helemaal van de leg geraakt door de stop van nectar (en dus ook al 3 weken terug geteld vanaf de controle bij thuiskomst). Dit klopt ongeveer wel, want toen is ook de massale bloei opgehouden van de aardbei. Ik ben alleen in 1 a 2 ramen van elk volk eitjes tegengekomen. Door het opnieuw buiten kunnen vliegen is er een prikkel tot stand gekomen en is de K. weer begonnen met leggen.

Ik heb heel even overwogen om alle 8 volken die broedloos waren de eerste week na terughalen met oxaalzuur te behandelen. In principe had dit gekund, maar ik wilde dit toch niet te doen aangezien die volken al veel stress hadden gehad.
Ik weet het niet meer precies wanneer, maar ik heb meende ik vanaf de tweede inspectie bij sommige volken een raam uitlopend broed bij gestoken; ook bij latere inspecties heb ik dit herhaald. Uiteindelijk ontstond er redelijk snel weer een mooi groot en bolvormig broednest. Ik stond daar best van te kijken hoe vlug dit ging. Maar er zaten dan ook best nog wel wat (vlieg)bijen in de volken, maar dus geen broed. Ook heb ik een aantal volken bijgevoerd met stukjes deeg.
Een aantal weken erna, heb ik twee van de grootste volken (die bijna op tien ramen zaten) afgeslagen op kunstraat en behandeld met oxaalzuur. Ik heb dit broed weer verdeeld onder de resterende 6 aardbeivolken zodat die nog meer konden aansterken. Die schudzwermen zijn heel traag op gang gekomen, maar dat heeft meer te maken gehad dat ik de oxaalzuurbehandeling niet goed heb toegepast.
Weer later heb ik nog een aardbeivolk opgeofferd om mijn korf mee te vullen. Ook dit broed (8 ramen) heb ik verdeeld onder de resterende aardbeivolken. Dit was ten tijd van de mosterd. De volken hebben het daar enorm goed op gedaan, ook al was de dracht maar kort.
Uiteindelijk is het dus allemaal goed gekomen met de nodige sturing. De aardbeivolken zijn goed gegroeid en zijn nu tijdens de inwintering grote volken. De 2 schudzwermen zitten op nieuwe raat. 1 volk zit in mijn nieuwe korf en heeft geweldig gebouwd en bouwt nog steeds. De ander 5 volken zitten bijna allemaal op 20 ramen of meer. 1 Koningin is zoek geraakt, maar dat is waarschijnlijk mijn fout.

20130601 104228.jpg
Hier en daar liggen plantje het loodje, ondanks de bestrijdingsmiddelen. Waarschijnlijk botyritis.



De opbrengst van aardbeien mocht er zijn (mijn inziens). Over het algemeen een vette oogst, maar wel veel later dan voorgaande jaren. Ook de teler was tevreden hierover. Dat is ook te zien aan de foto waar je kunt zien dat elke aardbeiplant tientallen aardbeien produceert. Het moet geweldig cash genereren, als je je bedenkt dat een bakje aardbeien (zeker de eersten) 5 euro op de markt deden. Dat wil niet zeggen dat de teler al deze opbrengst heeft, maar toch.
20130601 090907.jpg
20130601 090504.jpg
20130601 090603.jpg
20130601 091107.jpg
Dikke vette aardbeien dankzij de honingbij en hommels.


Veel mooi gevormde aardbeien


In die zin hebben mijn bijen het prima gedaan. Ik heb ook nauwelijks afwijkingen in vormen gezien op 1 na. Hier is toch iets fout gegaan met de bestuiving? De onderkant is te lang gerekt en bezit de kelkbladeren. Er zitten twee kleine langwerpige deuken in maar dat heb ik zelf gedaan. Dat heeft dus niks te maken met de een slechte bestuiving.
20130601 105402.jpg

Verder zette de teler ook hommels in. In principe om en om: een serre met bijen en dan die ernaast met hommels. Dit lijkt me een correcte opstelling. Op 1 juni waren de hommelvolken behoorlijk groot uitgeroeid. De teler zou ze nu naar buiten verplaatsen waar de aardbeien in open teelt begonnen te bloeien. Dat is wel gemakkelijk met hommels natuurlijk.
20130601 104559.jpg

Het komt erop neer: de bijen gaan achteruit op de aardbei terwijl de hommels vooruitgaan. Het is wel de vraag in hoeverre die hommels nog lang meekunnen. Ik zag larven? binnenin het hommelkastje liggen. Ook zag ik een dode bij liggen in een hoekje. Althans volgens mij lijkt dit een dode bij. Die is vast het pad bijster geraakt en de hommelkast binnengevlogen.
20130601 104431.jpg

20130601 104410.jpg


Ik hoop dat u allen uw voordeel kunt doen met deze ervaring.

Groet,
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door A.A. Staals » do 22 aug 2013, 18:30

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Heren (en dames wellicht),
Alle volken leefden nog toen ik zo ophaalde en daar was ik blij mee want ik ben in de 6 weken tijd dat ze er hebben gestaan 1 keer wezen kijken (bijna een uur rijden) en dat na 2.5 week. De resterende 3.5 weken ben ik niet wezen kijken en je weet niet wat er dan gebeurd.
‘De buurman’ (er stond nog een imker) heeft bijgevoerd met Apifonda. Hier heb ik een foto van gemaakt. Ik heb natuurlijk niet gekeken naar de broedstatus in dit volk, maar in ieder geval is er flink gebruik gemaakt van het voederdeeg. Het zou wel eens kunnen zijn dat zijn volken veel minder erg zijn ingestort. Maar nu ik de foto bekijk zie ik ook daarop dat de buitenste ramen nauwelijks bijen bevatten. Ook deze volken zijn denk ik enorm achteruit gegaan.
Bij thuiskomst heb ik een aantal dagen (weet niet meer precies) na invliegen de volken gecontroleerd. Toen vlogen er weer mondjesmaat bijen. De volken zaten nog wel in de bijen (gemiddeld 5 ramen), maar al het voer was eigenlijk zo goed als op. De les is: al het wintervoer moet je laten zitten (had ik ook gedaan), en zo nodig zelfs ramen voer bijsteken.
Ik ben nog meer geschrokken wat ik toen zag. Alle 8 volken hadden 0 verzegeld broed
Het komt erop neer: de bijen gaan achteruit op de aardbei terwijl de hommels vooruitgaan.
Ik hoop dat u allen uw voordeel kunt doen met deze ervaring.
JP
Verbaasd dat de volken nog leven, dat zou niet moeten. Bij goed onderhoud is dit vanzelfsprekend. Een keer controleren in zes weken is wel erg weinig. Als bestuivingsimker moet je meer doen dan een volk plaatsen en geld beuren. Regelmatig bijvoeren is nodig om de koningin aan de leg te houden. Een volk wat geen larven heeft doet zijn werk niet goed. Het is dan ook niet vreemd dat de volken sterk zijn terug gelopen in sterkte. Jou conclusie: de bijen gaan achteruit op de aardbei is dan ook niet juist. Mijn conclusie is heel anders: Als je dit weer eens doet vaker (wekelijks) controleren en bijvoeren en indien nodig volken wisselen.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Jaap v.Popering » vr 23 aug 2013, 12:38

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Heren (en dames wellicht),


Ik hoop dat u allen uw voordeel kunt doen met deze ervaring.

Groet,
Ik had hier liever zien staan ;

Ik raad elke imker aan om voor hij/zij aan bestuiving begint eerst zich voldoende voor te bereiden op de bestuivings problemen door middel van een goede cursus hierover te volgen om op deze manier teleurstellingen voor de imker en teler te voorkomen .

Lees ook de bestuivingsovereenkomst eens ( zie de link hier onder ) en dan met name het gedeelte voor de Imker art 2 en 3 .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GE&cad=rja

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door HeHo » za 21 sep 2013, 07:48

Herfstteelt aardbei verwarmde kas.
016.JPG

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door A.A. Staals » za 21 sep 2013, 09:24

HeHo schreef:Herfstteelt aardbei verwarmde kas.
016.JPG
HeHo
Hoe doe je dat met voeren/inwinteren?

ad staals

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door HeHo » za 21 sep 2013, 14:28

Springen... :lol:

Ik word met de vorkheftruk rondgereden van kast naar kast.
Werkt perfect.

groetjes Henk

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door A.A. Staals » za 21 sep 2013, 14:49

HeHo schreef:Springen... :lol:

Ik word met de vorkheftruk rondgereden van kast naar kast.
Werkt perfect.

groetjes Henk
HeHo

En halen ze daar zoveel honing dat er drie bakken per kast zijn. Of zie ik dat verkeerd?

ad staals

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door HeHo » za 21 sep 2013, 21:10

Nee dat zie je goed.
Maar de bovenste bak is een lege broedbak waar de voerbak in staat.
Als je nog beter kijkt zie je de folie tussen de tweede en derde bak liggen.

groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten