Pollenrestaurant.

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » di 08 mar 2016, 23:44

Bij het topic "Waar vliegen de bijen op in 2016" en het topic "Bijenhumeur" heb ik
geschreven dat m'n bijen een stuifmeelkroeg bezoeken; schalen met katjes,
afgeplukt van de wilde Hazelaar. Wat een tempo hebben ze waarmee ze mooi GLANZENDE
okergele stuifmeelklompjes maken. Het is een drukte van belang. In het veld zie je dit zelden
op de hazelaarstruik of boom. Meestal is het te koud voor de bijen in januari en februari.
Sommige imkers zeggen: Het is echt Stuifmeel ; minder waard dan kleefmeel.
Er zit lucht in de pollen, zeggen ze.
Ik heb nu pas Schotman er bij gehaald en die zegt : Het stuifmeel heeft de waarde 4.
(5 is het hoogste).Van Schotman heb ik de benaming stuifmeelrestaurant overgenomen.

Via de trefwoorden stuifmeel en hazelaar heb ik 166 sites gevonden. Ik heb nog geen imker gevonden
die de hazelaarkatjes PLUKT en ze de bijen voor hun neus buiten de kast legt. Ze maken er gretig
gebruik van. Het is al twee weken op de 53ste breedtegraad en 7 oosterlengte maximaal 6 C.
De dichtstbijzijnde hazelaars staan op 300 meter afstand. Dus die worden niet bezocht.
In mijn pollenrestaurant werd het 10 à 15 graden C. tussen de katjes.

Hoe komt de glans van de klompjes stuifmeel tot stand ? In een bericht van Hennie Oude-Essink
las ik, dat de glans door olie van de schubben van de bloemknopjes kan komen.
De bijen krijgen de olie waarschijnlijk aan hun pootjes. Zelf had ik in gedachten dat de
stuifmeelhaalsters wat honing bij zich hebben om het meel te binden.
In een bijdrage van Els Kleynendorst las ik vanavond haar idee, om een laken onder bomen te leggen
om stuifmeel te verzamelen en in barre tijden aan de bijen te geven.
Schotman heeft het alleen over SURROGAATstuifmeel in het 'restaurant', zoals gist- en melkpoeder
en soyameel. Hij zegt er meteen bij: de larven die daarmee gevoed worden, worden geen
langlevende bijen. Ik beveel dus aan, in het vroege voorjaar voor echt stuifmeel te zorgen binnen
40 meter van de kasten, in de vorm van vroege bloeiers in de koude grond of geplukte bloemen
wanneer je geen tuin hebt . Een extra voordeel van geplukte hazelaarkatjes is, dat de bijen
minder vkiegenergie verspillen en minder snel slijten. Zjef :b10:

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door HeHo » zo 13 mar 2016, 07:55

Waarom staat dit artikel/onderwerp bij bestuiving.

svp verplaatsen naar bijenkroeg.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door JackC » zo 13 mar 2016, 09:36

Bij mijn rode hazelaar heb ik weken geleden wat takken weggezaagd die over het pad hingen; toen de hazelaar bloeide was het te koud, geen bij gezien, nu echter bloeien de afgezaagde takken die op de grond liggen en die worden in de zon flink bezocht.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Astrid Schoots » zo 13 mar 2016, 11:24

Wat een mooie ontdekkingen Bee-tree en Jack!
Goed idee, ik ga het uitproberen (de takken dan, het laken is nu een brug te ver)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » do 17 mar 2016, 22:49

Het is een lust voor het oog om te zien met welke gretigheid de bijen
al wekenlang het katjesmenu verstouwen.
Op de Hazelaar- en Elzenbomen in de buurt heb ik maar een enkele bij gezien.
Het kwik kwam tot vandaag niet boven de 6 graden, behalve op luwe zonnige plekken
zoals bij m'n kasten. Vandaag konden de bijen bij 10 graden en strak blauwe lucht
en nauwelijks wind, naar de wilgen toe. Het was meteen te merken aan de afnemende drukte
in de restauratie; de gevulde hazelaar- en elzenschotels werden minder aangesproken.

Veel imkers zijn bezig de volken op sterkte te brengen voor de dracht of de bestuiving.
De stadsimkers voor de wilgen- en Noorse esdoornsdracht, ik voor de koolzaaddracht,
bestuivingsimkers voor de bestuiving van aardbeien en blauwe bessen en kersen, peren en appels.
Misschien plaatsen zij nectapol(len) op de volken om de broedaanzet te stimuleren. Ik doe dat
buiten de kasten met de genoemde pollen van BEKENDE herkomst.

Nog steeds raken hier, sinds eind december, Hazelaars en Elzen in bloei, dankzij de grote variatie in standplaatsen. Daardoor en door het aanhoudend droge weer, verwacht ik veel hazelnoten.
Ook grote groepen trekkende zangvogels, zoals vinken en kramsvogels en koperwieken,
helpen aan de bestuiving van windbloeiers mee. Landen zij in de bomen, dan trillen de takken,
zoals dat ook gebeurt als ik katjes aan het plukken ben. In kassen worden bepaalde bloemen
GETRILD met de handen om bestuiving tot stand te brengen. Zj. :b10:
P.S. Ik ben ge-interesseerd geraakt in alles wat met bestuiving te maken heeft, dankzij
de rubriekbijdragen over Bestuiving en via Internetsites over de aardbeienteelt in folietunnels,
kassen en warenhuizen(= grote plantenkassen). Ik heb een plastic tunneltje gemaakt om
bijen te leren de uitgang te vinden. Er in komen is geen probleem. Ik heb al resultaten
maar moet verder onderzoek doen of ze herhaalbaar zijn. Het gaat voorlopig om bijen waarvan
de kast dichtbij de tunnel staan maar niet in de tunnel.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » di 05 apr 2016, 10:20

De bijen hebben 't voor de vijfde achtereenvolgende dag goed naar de zin.
Ook gister bleef het op 53N, 7O vrijwel de hele dag zonnig.
Vandaag is bewolking te verwachten, maar de lucht blijft in het Oosten warm i.t.m. het Westen.
De wilgen en prunussen bloeien volop. Vooral op de wilgen maken de bijen dikke pollenklompjes.

Het pollenrestaurant wordt sinds 3 dagen genegeerd nadat ze het bijna 4 weken bezocht hebben.
Dus, de bijen hebben geen belangstelling meer voor de hazelaarkatjes.
Zodra ze betere kwaliteit stuifmeel en|of nectar vinden, schakelen ze daar op over.
Het kan ook aan het gemakkelijker kunnen verzamelen liggen.

Over het onderzoek met de plastic tunnel rapporteer ik later. Zjef :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » do 07 apr 2016, 22:25

Gister en vandaag deed april wat hij wil; een oud gezegde dat nog steeds geldig is.
Regenbui na zon, zon na regenbui, hagelbui na langere periode met zon. zon op het einde rond 20 uur.
Ik ontving 's middags 'n imkergast. Die wilde snel in huis; de koele zuid-wester blies de autowarmte
weg uit z'n gezicht. Hij vroeg of de koffie klaar was , zoals gebruikelijk.
Ik stelde hem voor om een restaurant op te zoeken. Daar had hij wel oren naar. Ik was er op gekleed.
"Loop maar achter me aan Jan" "Hoe ver is 't nog ?" vroeg corpulente Jan.
Hij wist niet hoe hij het had toen hij een zee van maagdelijk witte en lichtrose 'struiken'
in grote emmers zag staan, vlak vóór wat ik pollenrestaurant noem.
"Bestaat die óók al, Prunus arborescens ?" vroeg hij. "En wat een gezoem er op"
"Ja Jan, en zie je ook dat ze kaneelgeel stuifmeel aan de pootjes hebben ?. Pak maar die stoel;
ik ga óók wat lekkers ophalen voor ons. De zon blijft nog wel even. Kijk maar naar het Zuid-Westen;
nog geen vuiltje aan de lucht". Een half uur hebben we kunnen genieten van de ijverige bijen
op het terras van het pollenrestaurant met een haag van 8 vierkante meter van afgezaagde
takken van een grote sierkersboom die wat ingekort mocht worden.
Op 40 meter afstand werden de bloeiende prunussen niet bevlogen. Het was daar te koel; 7 C.
Op het zonnige restaurantterras met de kasten en dekzeilen als windschermen werd het 14 C.

Om half vier vluchtten de bijen massaal de kasten in, niet alleen de bloemenbezoeksters
maar ook de waterhaalsters vanaf het gras.Tien minuten later knalden hagelkorrels
op de kasten. Zjef :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » do 09 jun 2016, 01:00

We zijn nu 2 maanden verder. De restauratievoorziening staat er nog, omdat
HOORNAARKONINGINNEN er gebruik van maken. Die zijn ten tonele verschenen
toen de volken in maart en april bijgevoerd moesten worden.
Ik bediende ze met suiker(deeg), niet in de kast, maar in het restaurant.
Omdat ik meer te weten wil komen over het gedrag van Hoornaars tegenover bijen
dien ik nog steeds wat lekkers voor beide op. zoals keukenrolpapier waarmee ik
de nieuwe honing na het rijpen 'afroom' door de vellen papier er op te leggen en voorzichtig
er af te nemen. Schuim en kleine partikels kan ik er mee verwijderen.
Inmiddels doen 7 Hoornaarkoninginnen zich er tegelijk tegoed aan, samen met een honderdtal bijen.
Dit gezelschap scharrelt vreedzaam door elkaar heen op een oppervlak zo groot als een etensbord,
dus dicht op elkaar, De Hoornaarkoninginnen gedogen elkaar opvallend goed. Huizen ze soms
in dezelfde nestholte ? Van hoe ver komen ze ?
'n Enkele keer jaagt de ene de andere weg; de bijen verdragen huidcontact beter.
Eén keer heb ik twee Hoornaarkoniginnen buik tegen buik zien wegvliegen over minstens 50 meter.
En ook twee die op m'n legermatje aan het worstelen waren, waardoor ik opzij moest.

Vandaag heeft de eerste Hoornaarwerkster het restaurant bezocht. Waar genesteld wordt
weet ik nog niet. Zj. :b10:
P.S. Tot nu toe constateer ik geen roverij op de thuisstand.
Over vervliegen van bijen in de tunnel vertel ik binnenkort wat.
En ook over een proef met een stuifmeelvervangend plantaardig ingrediënt
naast de Hazelaarkatjes in de koude maand maart van dit jaar. De bijen verzamelden het gretig.
Het is geen soyameel, geen erwtenmeel, enz. Het staat nog in geen boek of ander medium te lezen.
Ik laat mensen dit keer graag raden net als Primus met de infraroodcamera. Wat kan het zijn ?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Jaap v.Popering » do 09 jun 2016, 09:44

bee-tree schreef:
naast de Hazelaarkatjes in de koude maand maart van dit jaar. De bijen verzamelden het gretig.
Het is geen soyameel, geen erwtenmeel, enz.
Ik heb enkele keren geconstateerd dat zij gretig ....houtstof verzamelen .
De foto is helaas zoekgeraakt , ik heb deze wel een keer op het forum geplaatst , maar helaas .

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » vr 10 jun 2016, 07:51

Jaap v.Popering schreef:
bee-tree schreef:
naast de Hazelaarkatjes in de koude maand maart van dit jaar. De bijen verzamelden het gretig.
Het is geen soyameel, geen erwtenmeel, enz.
Ik, Jaap van Popering, heb enkele keren geconstateerd dat zij gretig ....houtstof verzamelen .
De foto is helaas zoekgeraakt , ik heb deze wel een keer op het forum geplaatst , maar helaas .
Met houtstof bedoel jij waarschijnlijk houtmul , dus houtmeel.

Houtstof is officieel de naam voor lignine.
Houtmeel bevat voornamelijk cellulose met lignine.

Mijn stuifmeelvervangend product bevat alleen eiwit. Zj. :b10:

P.S. Aanbevelingswaardig zijn de volgende sites:
Ligninevalorisatie. Gepubliceerd door http://www.wageningenur.nl
ur is universiteitsresearch, waar ook bijenonderzoek wordt gedaan.

Voor cellulose: http://www.voedingswaardetabel.nl
Voor eiwit: www.slowfoodopderooipannen.jouwweb.nl site: Eigenschappen van voedingsstoffen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten