Pollenrestaurant.

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » wo 28 sep 2016, 05:52

Jelte, ik had beloofd je mijn ervaring met bijengedrag in een tunnelje van plastic te melden.
Het was 1 meter hoog. De bijen konden er in komen via een opening van 20 cm hoog
over de volle breedte van 1 meter aan de zuidkant, dus de zonnige kant.

Behalve wat plantjes stonden er schalen met Hazelaarkatjes en Aardappeleiwit in.
Op de nok en noordzijde lag een strandmatje dat minder licht doorlaat.
De bijen dicht bij de uitgang vervlogen zich niet. Wel de bijen die verder naar achter foerageerden.
Ze zochten boven in de nok naar 'n uitgang. Na een paar minuten vliegen vielen ze van vermoeidheid
omlaag, om weer snel omhoog te vliegen. Dat herhaalde zich enkele keren.

Van vermoeidheid gingen ze in plaats van vliegen, wat rondlopen. Zo kwamen ze dichter bij
de 'vliegspleet' van 20 cm hoog, en vlogen uit het tunneltje.

Heb je een hogere tunnel of plantenkas, dan moeten er 'vliegplanken' en 'vliegspleten' van enkele cm
hoogte aanwezig zijn in horizontale richting over de volle breedte op verschillende hoogtes.
Dat hoeven geen houten (boeken)planken te zijn,
maar plastic stroken waar ze op vallen en meer belicht worden
en zo naar buiten gedirigeerd worden.

Het vervliegen werd na een poos minder dankzij het "trial- en error" leergedrag bij bestuivers
die een plantentunnel of kas in en uit moeten vliegen. Zj :b10:

P.S. Bijen die opgesloten raken in een auto vertonen hetzelfde vermoeidheidsgedrag, dus
"vallen en opstaan".

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » vr 06 jan 2017, 02:22

Gistermiddag heb ik de eerste Hazelaarkatjes van 2017 ge-oogst; een honingpot van 330 milliliter vol.
Dus zo'n standaardpot bij wie op het etiket staat :
450 gram e (nviron) ofwel "ongeveer 450 gram".
Maar de rijpe katjes wegen tezamen geen 450 gram maar 66 gram. Ik had geen tijd om ze tellen.
Op het oog ijken het er 500 te zijn. Dit klusje klaar ik over 6 uur.

De katjes stoven al tijdens het plukken. Ze waren dus al klaar om voor bestuiving te zorgen.
Er moest voorzichtig gewerkt worden om ook wat stuifmeel mee naar huis te kunnen nemen
als noodvoeding voor de bijen in de gebruikelijke schrale dagen dat ze nauwelijks de deur uit kunnen.

Dat er wat stuifmeel in de lucht terecht kwam,
is gunstig voor de bestuiving van de vrouwelijke Hazelaarbloempjes.

Er stond nauwelijks wind. Daarom zorgde ik wel voor het in beweging brengen van de katjes
en dus voor de bestuiving.
'
Ik heb gelijk na het plukwerk Hazelnootchocola en Chocopasta met hazelnoot gekocht.
De katjes berg ik koel op. Momenteel vriest het buiten 8 graden Celsius.
In de slingerkamer is het 0 C. Zj. :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » ma 09 jan 2017, 14:08

Tussen 11 en 12 uur bij +3 Celsius,windstil en bewolkt weer,
heb 'k 150 gram RIJPE Hazelaarkatjes geplukt over een afstand van 3 km bij 4 struiken.
Langs de route staan nog 16 andere struiken met een hoogte van 5 tot 10 meter,
rijkelijk ONRIJPE katjes dragend,
die thans een kwart van de lengte hebben die ze kunnen krijgen als ze bloeien.
Momenteel zijn ze 2,5 cm lang.
Wanneer het kwakkelweer blijft, worden ze de volgende week volwassen
en kunnen dan 10 cm lang worden en vanillevlageel.
Er zijn al katjes die gestoven hebben. Die zijn verkleurd naar lichtbruin.

Elk mannelijk katje bevat gemiddeld 100 bloempjes van 3 mm doorsnee.
De korte meeldraadjes zitten beschut onder een schubje.Bekijk ze eens met een vergrootglas.

Vanmiddag ga ik met de 5 meter lange greep de takken voorzichtig, zonder ze te breken,
naar beneden trekken bij de hoge exemplaren waaraan lange open katjes zitten .
Dankzij die beweging kunnen de vrouwelijke piepkleine bloempjes bestoven worden,
want die heb ik met hun wijnrode stijlen en stempeltjes ontdekt dichtbij de mannelijke katjes. Zj. :b10:
Bijlagen
IMG_4386 (1).JPG

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » wo 11 jan 2017, 07:56

Afgelopen maandag heb ik 'n flinke vracht Hazelaarkatjes geplukt.
Ondanks het gebruik van de loodzware greep, bogen de hogere takken maar zuinigjes door.
Met een schoffel kon ik tot 4 meter hoog reiken en toch zo heel wat katjes plukken.
90 Procent van de katjes is onbereikbaar. Er kunnen dus genoeg hazelnoten ontstaan.

Gistermiddag was het plukken me gemakkelijk gemaakt. Hoezo ?
De hele dag was een kettingzaag te horen geweest; tot half vijf op een halve kilometer afstand.
Toen het misselijk lawaai voorbij was, nam ik 'n kijkje.
Langs een betonnen fietspad waren Hazelaars en Wilgen, Eiken en Elzen omgezaagd door een
Werkvoorzieningschap namens enkele gezamenlijke gemeentebesturen.
Ik hoefde me alleen maar te bukken om de katjes te plukken.

Enkele takken vol rijpe katjes heb ik meegenomen en bij de kasten gezet.
Wanneer het vanmiddag de beloofde 9 graden wordt en meer dan 10 uit de wind in de zon,
dan kunnen de bijen, die zich aan een reinigingsvlucht wagen, er op uitrusten
en alvast kennis maken met de katjes. Zj. :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » zo 29 jan 2017, 15:32

"Enkele takken" Hazelaar is "een vracht" geworden.

Helaas is de temperatuur geen +9 C geworden. Mijn bijen zijn geen Primorski's.
'n Foto er van wordt geweigerd met de mededeling: het bestand van 2,5 MB is te groot.
Ik zal Els vragen te 'retoucheren' tot de helft. Zj. :b10:

P.S. Imker Honigmayerhofer uit Beieren zegt in http://www.imkerforum.de in het topic
"Bienenfreundliche Pflanzen"; "Der wichtigste Pollenversorgungszeit ist das Frühjahr.
Hierbei denke Ich speziell an die Hasel. Auch die Weide (= Wilg) ist ein sehr wichtiger
Pollenspender im Frühjahr. Deshalb vermehre ich diese beiden Arten (=deze 2 soorten)
wo immer ich kann". Aldus Honigmayerhofer op 8 december 2002

Ik interpreteer zijn bericht als volgt ;
Hazelaar- en Wilgenstuifmeel vormen het belangrijkste fundament voor een goede
volksontwikkeling gedurende het hele verdere bijenseizoen.

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Gait » zo 29 jan 2017, 23:08

Kun je me nog eens uitleggen hoe je de hazelaarkatjes aan biedt aan de bijen? Zit er ook over te denken ze een goede start te geven

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 29 jan 2017, 23:28

Bee-tree scheef: Ik zal Els vragen te 'retoucheren' tot de helft. Zj.

Zjef, weet dat er meerdere "Elzen" op het forum zijn, maar denk dat je bij Hans v.d. Post moet zijn.
Heb de laatste jaren geen foto's meer geplaatst, maar vroeger maakte ik met een "klungel"methode eerst even een proef door de foto in een mail naar mijn eigen e-mailadres te zenden. Pas als ik op die manier het gewenstge formaat had gekregen, plaatste ik de foto op het forum. (Of - als ik lui was - zond ik de foto gelijk naar Hans).

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » ma 30 jan 2017, 14:21

Els Kleijnendorst schreef:Bee-tree scheef: Ik zal Els vragen te 'retoucheren' tot de helft. Zj.

Zjef, weet dat er meerdere "Elzen" op het forum zijn, maar denk dat je bij Hans v.d. Post moet zijn.
Heb de laatste jaren geen foto's meer geplaatst, maar vroeger maakte ik met een "klungel"methode eerst even een proef door de foto in een mail naar mijn eigen e-mailadres te zenden. Pas als ik op die manier het gewenstge formaat had gekregen, plaatste ik de foto op het forum. (Of - als ik lui was - zond ik de foto gelijk naar Hans).
Hallo Els, mede-oprichtster van het imkerforum.nl
bedankt voor jouw advies. Hans heeft het me al eens aangeboden. Ook hem mijn dank.
Toen ik jouw bericht las, was m'n buurvrouw Els, al bezig met het verkleinen van haar foto's.
Zie hier het resultaat.
Zef2klein.jpg
Het gaat vooral om de stapel takken die ik lopend naar de bijenstand heb gedragen
over een afstand van 500 meter vanaf de plek waar het Werkvoorzieningschap flink had gesnoeid.
Dat is twee weken geleden gebeurd. De katjes zagen er toen wat geler uit.
De kwaliteit zal wel wat geleden hebben. De bijen moeten het bewijzen.
Misschien kan vanaf woensdag gevlogen worden, maar ik denk dat Hans gelijk krijgt dat
de bijen nog niet op DRACHT kunnen gaan als de nachttemperaturen onder de maat van 14 blijven.
Zie het recente topic of thema:
We moeten voorlopig tevreden zijn met het WEGDRAGEN van hun gastro-entologe VRACHT
en necrologe VRACHT. Zjef :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » ma 30 jan 2017, 14:35

Hallo Els, mede-oprichtster van www. imkerforum.nl
bedankt voor jouw advies. Hans heeft het me al eens aangeboden. Ook hem mijn dank.
Toen ik jouw bericht las, was m'n buurvrouw Els al bezig met het verkleinen van haar foto's.
Zie hier het resultaat.
Zef2klein.jpg
Het gaat vooral om de stapel takken die ik lopend naar de bijenstand heb gedragen
over een afstand van 500 meter vanaf de plek waar het Werkvoorzieningschap flink had gesnoeid.
Dat was twee weken geleden. De katjes zagen er toen wat geler uit.
De kwaliteit zal wel wat geleden hebben. De bijen moeten dat bewijzen.
Misschien kan vanaf woensdag gevlogen worden, maar ik denk dat Hans gelijk krijgt dat
de bijen nog niet op DRACHT kunnen gaan als de nachttemperaturen onder de maat van 10 blijven.
Zie het recente topic of thema van Flevobij . "Gaan de bijen vliegen enz." Zjef :b10:

P.S. Ik hoop dat de stapel takken met Hazelaarkatjes niet ten prooi valt aan Eekhoorntjes
die hier rondscharrelen. Ik moet nog uitzoeken of Hazelaars meer vijanden hebben dan
alleen maar de Hazelnootkevertjes die verantwoordelijk zijn voor 90 procent van de van
binnenuit opgevreten hazelnoten. Heel misschien verlustigt zich 'n fraaie exoot er aan,
namelijk de patrijsvervangende 'jachtvogel' die graag kippenvoer lust omdat er op de akkers
geen onkruiden meer mogen groeien voor het Patrijs en het fenomeen Honingbij.
Ik heb vanmorgen beroepsimker Ben gehoord in de you tube filmpjes met de titel
"De bijentuin van Buckfast Abbey"

Dit bericht lijkt op het vorige". 'k durfde het vorige niet te verbeteren omdat de foto
dan geweigerd kon worden zoals me te kennen werd gegeven. Tevens heb ik de 14 graden
nachttemperatuur verbeterd tot plusminus 10 graden Celsius.
Tevens heb ik nu een hint gegeven dat er minstens één vogelsoort op de foto te zien is
die aardig gecamoufleerd "er op staat.

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Frank Olde Daalhuis » ma 30 jan 2017, 20:49

Mooie fazanten-haan, je had alleen het plankje onder z'n poten iets beter moeten camoufleren :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten