Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 jul 2017, 17:48

gerard.b.w.vos schreef:
Is dat allemaal uitsluitend voor zaadteelt die velden?
Of ook voor andere doeleinden?
Zowel de bedekte als open teelten is allemaal voor de zaadteelt en wordt in opdracht gezaaid .
Zaad word beschikbaar gesteld en de kiloprijs voor de zaden is vooraf besproken mits de kiemkracht op het afgesproken percentage komt .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jul 2017, 22:12

Ook een leuke plant is de Oost-Indische kers (Tropaeolum ) een kruidachtige plant uit de familie Tropaeolaceae. Een van de 87 soorten eenjarige en vaste planten en klimplanten van dit van Chili tot Mexico voorkomende geslacht zijn geliefd om hun felgekleurde bloemen .
De gladde, grauwgroene bladeren herinneren aan een wapenschild. Dat heeft aan de naamgeving bijgedragen, want de botanische naam Tropaeolum is afgeleid van het Latijnse woord "tropaeum", waarmee een met wapens behangen boom als een teken van de overwinning werd aangeduid
g 9.jpg
ee.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 jul 2017, 21:19

Zinnia is een geslacht van 20 soorten eenjarige en vaste planten uit de familie der Asteraceae. De naam van het geslacht stamt af van de Duitse botanicus Johann Gottfried Zinn (1727-1759).
Deze Zinnia-elegans komt voor in vele kleuren , zowel de enkele als dubbele worden goed bevlogen .
zinnia.jpg
ww.jpg
tt.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 jul 2017, 19:56

Ik heb beloofd om jullie nog iets te vertellen over ons mooi eiland wat ook wel de bloementuin van Zeeland genoemd wordt . Ik weet dat er rondom ons dorp in 1960 al bloemzaden in de vollegrond geteeld werden . In dit gebied waren er heel veel kleine boertjes met minder dan vijf hectare grond en daar vonden zij een bestaan op . Onder glas is men daar pas na 1980 mee begonnen eerst slechts één teler met enkele soorten . In 1986 was er een explosie van soorten en het areaal is nu gegroeid naar meer dan 100.000 m 2 verspreid over een teler of acht . In de volle grond zijn dat nu in de regio waarschijnlijk enkele honderden hectares .

Het zijn diverse bedrijven met de wortels uit vrijwel heel de wereld welke door middel van tussenpersonen opdrachten geven om deze te telen , zaaizaad wordt door hun geleverd en prijsafspraken gemaakt over de opbrengsten per Kg schoon zaad en een door hun bepaalde minimum kiemkracht .
Onder glas zijn het vaak ouderlijnen met de opdracht uit Japan , waar zij deze gebruiken om door middel van handbestuiving de gewenste bloemen te creëren . Deze opdrachtgevers komen diverse keren per jaar hun gewassen controleren nadat er hier selecteurs hun werk gedaan hebben . Ook hebben zij hier een toonveld waar ongeveer 700 verschillende soorten bloemen zijn te bewonderen .
Hier is ook een bedrijf gevestigd welke in eigen beheer opdrachten geeft en zijn zaden in Nederland verkoopt , zelfs bijenmengsels .

Ja en wat is dan mijn aandeel .
In de beginperiode was ik de enige imker welke aan bestuiving door honingbijen deed . In 1980 met één volkje onder glas zonder enige kennis met betrekking tot de bestuiving tot ik daar geen baas meer over kon en de Ambrosiushoeve ingeschakeld heb .Ik wist dat daar enkele rijksvoorlichters in de bijenhouderij werkzaam waren , onder andere Dhr Hensels .Ik een gesprek met de voor onze regio aangewezen voorlichter aangegaan maar ook die kon mij over de door mij genoemde problemen en teelten , telefonisch geen advies geven . Ook voor hun waren deze teelten onbekend , en stelde voor om hier een bezoek te brengen om zodoende wel tot een advies te kunnen komen . Zo gebeurde het dat ik enkele weken later de complete Nederlandse voorlichting op de koffie had . Hieruit zijn meerdere problemen in het bijzonder door de inzichten van Dhr Hensels tot een oplossing gekomen
1987----2017. ....Vandaag is het dertig jaar geleden dat ik de éérste excursie voor de bestuivingscursus van ; Lei Hensels mocht organiseren . Op acht juli was het de dertigste , Dhr Hensels kon daar tot zijn spijt niet bij aanwezig zijn . Een mijlpaal voor deze cursus , destijds was er vrijwel geen voorlichting over de bestuiving van bloemgewassen en al zeker niet voor de teelten onder glas en heeft hij een complete bestuivingscursus opgezet . Hij is de schrijver van ...Drachtplantengids voor de bijenteelt ..Bestuiving Land en Tuinbouwgewassen door Honingbijen ....Deze zijn al jaren uitverkocht en door de vele verzoeken tot herdruk , hebben geleid tot de uitgave van ....Bloeiend Leven , een bron van inspiratie ....Een foto van jaren geleden waar Lei zelf aan het woord is ....de andere is van afgelopen zaterdag ...... Lei .....bij dezen ...GEFELICITEERD . Tegenwoordig worden deze georganiseerd door .... Nederlandse Bestuivingscommissie in samenwerking met Imkers Nederland .
49 echium 21.jpg
IMG_0656.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door Jaap v.Popering » ma 17 jul 2017, 16:53

Ik heb enkele velden met deze drachtplant binnen het gebied waar mijn bijen foerageren . Coreopsis - ( tinctoria ) . Zo'n 80 soorten eenjarige en vaste planten uit de koelere en drogere regio's van het Amerikaanse continent vormen met elkaar dit composietengeslacht . Zij worden op stuifmeel en nectar bevlogen . Zij worden ook wel ; Meisjesogen 'genoemd
41.jpg
sd.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door Jaap v.Popering » ma 24 jul 2017, 19:34

Oogverblindend is dit Sneeuwkleed'(Alyssum) een geslacht uit de kruisbloemenfamilie (Cruciferae of Brassicaceae). Het geslacht bestaat uit circa 150 soorten . Deze geuren tot in de wijde omtrek , ondanks die geur worden zij meestal niet bevlogen met uitzondering welker bloem wat groter formaat hebben .
aa.jpg
IMG_0791.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 jul 2017, 07:31

Met afbeeldingen van dit veld met Liatris voor de zaadteelt is er weer een eind gekomen aan de serie foto's van dit jaar .
Ik hoop dat het weer voor velen een mooie serie geweest is .

Liatris is de botanische naam van een plantengeslacht uit de composietenfamilie (Asteraceae of Compositae). Het geslacht bevat ongeveer veertig soorten. Herkomst is Noord-Amerika. Ze bereiken een gemiddelde hoogte van 70 tot 80 centimeter, maar uitschieters naar boven of naar beneden zijn mogelijk.
Ook op dit veld wordt weer druk op nectar en stuifmeel gefoerageerd .
sd.jpg
IMG_0934.jpg

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door renske » do 27 jul 2017, 09:48

Bedankt Jaap, voor je mooie foto's. Hopelijk volgend jaar weer.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door AnnekeW » do 27 jul 2017, 17:54

Bedankt voor alle prachtige plaatjes, Jaap! Ik heb veel bloemen zien langskomen waarvan ik niet wist dat de bijen erop vliegen, heel interessant!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen , Bloemen en Bestuiving 2017

Bericht door bee-tree » vr 28 jul 2017, 11:00

Behalve voor de aantrekkelijke foto's maak ik Jaap ook een compliment
voor de toelichtingen.
Er gaat aantrekkingskracht van uit.
Ik hoop met familie in Oost-Zeeuws-Vlaanderen nog eens de oversteek te maken
naar Tholen en de omgeving van St.Annaland. Zjef :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten