Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Cyberier
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 nov 2004, 20:37
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door Cyberier »

Theo,

Iemand die met voedselproductie bezig is, mag zich niet permiteren om te 'hopen'. Hij moet zeker zijn. Verkest hoopte ook dat niemand zo 'stom' zou zijn om transformatorolie bij de afgedankte frituurolie te donderen.
Geloof me: vertrouw dit attest pas als je het logo van GÄRTIG op het deksel ziet! Of liever nog: het levensmiddellogo.
Het feit dat de meeste deksels niet aan de regels voldoen, duidt er op dat het voor een kunststoffabricant niet evident is om grondstof en injectiemachines geschikt voor voeding te gebruiken.

Wat het e-teken betreft: er is geen rechtstreeks verband met automatische vulinstallaties. Het is een EG norm voor een tolerantie op het netto gewicht naar beneden toe. Het staat je vrij om het niet te gebruiken. Zorg er dan wel voor dat er minstens het aangegeven netto gewicht in zit. Met het e-teken heb je een extra tolerantie eronder van 3%. En die heb je nodig (cf. resultaten honinganalyse 2005) bij de gangbare bokalen!

Peter
http://users.pandora.be/peter.vanhevel/peter/bijen.htm
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door buckfast_beekeeper »


Theo,

Iemand die met voedselproductie bezig is, mag zich niet permiteren om te 'hopen'. Hij moet zeker zijn.

Geloof me: vertrouw dit attest pas als je het logo van GÄRTIG op het deksel ziet! Of liever nog: het levensmiddellogo.
Het feit dat de meeste deksels niet aan de regels voldoen, duidt er op dat het voor een kunststoffabricant niet evident is om grondstof en injectiemachines geschikt voor voeding te gebruiken.

Wat het e-teken betreft: er is geen rechtstreeks verband met automatische vulinstallaties. Het is een EG norm voor een tolerantie op het netto gewicht naar beneden toe. Het staat je vrij om het niet te gebruiken. Zorg er dan wel voor dat er minstens het aangegeven netto gewicht in zit. Met het e-teken heb je een extra tolerantie eronder van 3%. En die heb je nodig (cf. resultaten honinganalyse 2005) bij de gangbare bokalen!
Er staat geen enkele referentie op de deksels. Geen producent, geen lotnummer, geen fabricagedatum, geen productcode. Waar begin je dan aan? Dat het voor de producenten moeilijk is om voedingsgeschikte plastiek te leveren durf ik te betwijfelen. Als je bekijkt hoeveel firma's er allerhande plastiek verpakking leveren, zal dit wel meevallen.

Wat het e-teken betreft. Kan je me die wettekst bezorgen? In een cursus die ik volgde in verband met HACCP, verpakking en etiketering werd ons expliciet gezegd dat dit voorbehouden was aan de industrie om afvultoleranties op te vangen. Ik zelf heb nog nooit gewichtsproblemen gehad bij de honinganalyse. Ook geen opmerkingen over de deksels trouwens. Vorig jaar heb ik bij gebrek aan honing wel geen analyse laten uitvoeren.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
jjmvaningen
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door jjmvaningen »

dat theo,

helder verhaal.

ik vraag me wel af of het Bijenhuis (Wageningen) ook van die conformiteitsverklaringen heeft.

voor wat betreft:
""Normaal is deze regel in heel de EU van toepassing. Is Nederland reeds bij de EU?""

tja, ach, tja, ach, helaas waarschijnlijk wel.

groet, jacques

(peter: een moooie home-site!!!!)
Cyberier
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 nov 2004, 20:37
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door Cyberier »

Theo,

Ik denk dat je best een nieuwe draad opstart m.b.t. het e-teken.

Ik herhaal nog even de (gewijzigde) originele vraag:

Weet iemand waar in VL, NL of D dia 80 mm kunsstofdeksels voor de rechte 500 g WECK honingbokalen verkrijgbaar zijn?
Geschikt voor voedingswaren, dus voorzien van het levensmiddel-logo zoals vereist door het FAVV.
De courant verdeelde deksels hebben noch het logo, noch de in het geval van een ontbrekend logo vereiste conformiteitsverklaring die duidelijk betrekking heeft op het deksel.

Imkers die in D deksels kochten van de vermelde firma LAHME -Präzision in Kunststoff. GmbH&co.KG kregen geen bijhorend conformiteitsattest, noch deksel met levensmiddellogo. Ik wacht trouwens al een week op een prijsofferte van LAHME voor conforme deksels.

De GÄRTIG deksels zijn nog niet verkrijgbaar bij het Bijenhof. Ik kan dus niet nagaan of het attest van Theo voldoet. Ik hoop van wel. Voor de voorheen geleverde deksels van de dekselfabrikanten KWK en Debant (geen referentie op deksel) is tot nu toe geen atttest beschikbaar.

Peter
http://www.devlijtigebie.be/php/nieuwsb ... akking.htm
Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door Jozef Maier »

Als niet te controleren valt, door een referentie nr op het deksel, of het certificaat ook bij het deksel hoort, is dit van geen of enige waarde. Op het deksel moet en de fabrikant en het ref nr staan.

Fabrikant alleen is niet genoeg. Die kan nog andere deksels produceren.
Ref nr alleen is niet genoeg, andere fabrikanten kunnen toevallig ook hetzelfde nr gebruiken en andere specificaties aan hun product geven.

De regel is dat steeds moet kunnen onomstotelijk getraceerd worden vanwaar een bepaalt product komt en of het ook voor voeding mag worden gebruikt.

Met ander woorden, fabrikanten die geen ref en naam op hun deksel staan hebben, mogen zoveel certificaten afleveren als ze willen, ze hebben geen enkele waarde.

Het probleem zit hem erin dat veel fabrikanten en groothandelaars nog met veel stok deksels zitten die niet voldoen aan de normen en deze toch nog proberen te slijten.

Jozef
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten