Singerschwarm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:
Singerschwarm

Bericht door Hugo » ma 26 mar 2007, 12:33

Beste,

Kan iemand van deze lijst mij een deftig nederlands woord voor "Singerschwarm" bezorgen ?
Het is een hele dikke zwerm met een ongepaarde moer die afkomt omdat de oude moer niet meer kan vliegen (dood, gekwetst, verdwenen) : dus eigenlijk voor- en nazwerm tegelijk.


Duitse definitie : "Stößt der alten Königin vor dem Ausschwärmen etwas zu, z.B. dadurch, dass sie der Imker quetscht , dann kommt es zu keinem echten Vorschwarm. Der zuerst ausziehende Schwarm hat ja nur eine vor kurzem erst geschlüpfte unbegattete Königin und ist deshalb, obwohl es der erste Schwarm ist, eigentlich ein Nachschwarm. Etwas ähnliches passiert auch, wenn die alte Königin flugunfähig z.B. durch einen gestutzten Flügel ist und beim Auszug des Schwarms ins Gras vor dem Bienenstand trudelt. Wenn die umherfliegenden Bienen sie nicht finden, kehren sie in den Stock zurück und ziehen ein paar Tage später, wenn die erste Jungkönigin geschlüpft ist, als Singerschwarm erneut aus."
mvg,

Hugo (1/2 bij - not singing in the rain)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Singerschwarm

Bericht door Kroese » ma 26 mar 2007, 12:43

Naaimaschine zwerm? :D

Met de zoeksleutel "zingende" en archief gevinkt vind je nog veel meer artikelen over "zingende zwermen"
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... s=zingende

Groet,
Hennie (wiens bijen vandaag ook in het zonnetje zingen van stuifmeel plezier)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Singerschwarm

Bericht door Bart de Coo » do 29 mar 2007, 09:46

Je komt in de handboeken wel eens de term 'bromzwerm' tegen. Maar als ik het uit mijn hoofd zeg, dan wordt daar gewoon een voorzwerm mee bedoeld, ondanks de frappante overeenkomst in betekenis van 'brommen' en 'zingen'. De Duitsers hebben vermoedelijk een onvertaalbaar woord.

Wat mij meer interesseert, dat is de vraag hoe de Duitsers op het idee gekomen zouden zijn om zo'n zwerm een Singerschwarm te noemen. Als mijn beheersing van het Duits me niet in de steek laat, dan zou je het moeten vertalen als 'zangerzwerm' en niet als 'zingzwerm', wat het allemaal nog raadselachtiger maakt. En dan kom ik nog niet eens aan de vraag over de herkomst van het woord 'bromzwerm'.

Zou een tuter in het Duits een 'Singer' heten? En waarom dan geen 'Sängerin'? Maar een tuterzwerm zou gewoon een ander woord voor nazwerm kunnen zijn, niet waar?

Nee, ik kan je niet verder helpen. Gelukkig ben ik met vragen vaak contenter dan met antwoorden. Ik ben nogal dromerig aangelegd, snap je.

Groet,

Coo

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Singerschwarm

Bericht door Piet Jager » do 29 mar 2007, 12:03

Er waren eerder eigen benamingen voor de onderscheiden zwermen.

- bromzwerm
- brandzwerm
- zingende zwerm
- maagdenzwerm
- bruidszwerm

Zie verder: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... brandzwerm

!Piet

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Singerschwarm

Bericht door pieter1 » vr 30 mar 2007, 07:47

Op cursus werd gesproken over een "zingende zwerm" wanneer de geknipte moer voor de kast neerviel en het gezwermde volk hierna weer terug op de kast vliegt.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Singerschwarm

Bericht door Oude Essink » vr 30 mar 2007, 11:56

Singerschwarm = zingende voorzwerm

De zingende voorzwerm is een voorzwerm, waarbij de oude moer, die eigenlijk mee had moeten gaan gesneuveld is; in haar plaats vliegt de nog onbevruchte tuter mee. Naar het tutergeluid wordt deze zwerm "zingend" genoemd.
Het Duitse woord "singen" is "zingen".

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/jonge-moer.jpg[/img]uitlopende jonge moer voeren betekent: acceptatie




Hennie oes

tuter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten