Broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Broedaflegger

Bericht door jacob mus » za 07 apr 2007, 09:47

Inmiddels staan mijn bijen op het fruit.
Zij staan op 3 BK's met een rooster russen de bovenste en middelste bak.
In de bovenste bak heb ik afgelopen donderdag 5-6 ramen broed uit de middelste bak gedaan en de rest kunstraat. In de middelste en de onderste bak zit de koningin en die is ook aangevuld met kunstraat.
Mijn plan is nu om as donderdag (een week na plaatsen rooster) de bovenbak er af te halen voor het maken van een broedaflegger en zo het hoofdvolk te verzwakken. Vervolgens komt er op het hoofdvolk een HK.
In de broedaflegger hang ik vervolgens een raam BRIAS uit mijn raszuivere Carnicavolk zodat de broedaflegger uiteindelijk een F1 volk gaat worden.
Wat nu met de broedaflegger te doen? Is het zinvol deze op het fruit te laten staan, eventueel op een stand 2 km verderop, omdat de dracht daar zo goed is. Of kan zo'n broedaflegger net zo goed meteen mee naar huis omdat een volk zonder koningin toch niets haalt (en bestuift)? Zoiets heb ik geloof ik wel eens gelezen. Klopt dat?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door de vos roger » za 07 apr 2007, 09:58

Jacob zulke handelingen van broedafleggers zou ik maar doen na de fruitdracht dan is er nog tijd genoeg en zal de kans op een goede bevruchting van je jonge koningin veel groter zijn.Je zal ook meer honing oogsten met je volledige volk nu als je het niet verzwakt.
Enkele dagen voor ik mijn bijen naar huis haal van het koolzaad maak ik ginder ter plaatse kunstzwermen en breng die mee naar huis,zo is er geen kans op vervliegen van de bijen naar hun oude kast.
groetjes

roger

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door jacob mus » za 07 apr 2007, 17:42

Dank voor je antwoord Roger. Echter, Amersfoortse bijen gedragen zich anders op het fruit dan Belgische.
Tot nu toe ben ik op het fruit of koninginnen verspeeld, al dan niet met een deel van het volk, of ik was net op tijd met het ontdekken van belegde doppen. Mijn volken zijn op dit moment groter dan ooit tevoren. Ik heb ze vanmorgen naar het fruit gebracht en heb de rest van de dag in bed doorgebracht wegens ernstige rugklachten. Dat heb ik normaal alleen na de terugreis.
Dus mijn vraag blijft: wat te doen met mijn broedafleggers? Een keertje extra in het volk kijken is geen optie. Ik zit een periode in Turkije dus ik wil "geen zwermgarantie".

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door Dirk Blanken » za 07 apr 2007, 18:57

Jacob, 12 april de broedaflegger maken wil zeggen dat je na de vakantie 25 april moet breken en na ongeveer 5 dagen dus 30 april moeten er dan voldoende darren vliegen.
Ik zou het hier nog niet aandurven want de eerste darren lopen net in de volken, maar jullie zijn 1 1/2 week ongeveer in ontwikkeling verder.
Als er bij jou al veel darren in de volken lopen en de eerste beginnen te vliegen als je de aflegger maakt zal het wel goed gaan.

4 van mijn volken op segeberger hebben ook al speeldopjes, ik geef ze ruimte en kunstraat.
Je moet op je eigen ervaringen afgaan.
Maar Roger heeft gelijk een week vakantie is kort dat is ook anders te overbruggen.
Nu heb je eindelijk eens sterke volken en nu maak je ze zwakker dus minder honingopbrengst.
Maar gemoedsrust is ook belangrijk en als er voldoende darren vliegen begin mei en het weer is goed dan heb je vroeg prachtige afleggers met veel jonge bijen.
Ik zou ze dan direct thuis neerzetten als ze zich zelf maar kunnen redden opbrengst hoef je van jonge afleggers niet te verwachten, wel even controleren of er voldoende voer inzit voor het overbruggen van een ev. slecht weer periode.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 apr 2007, 09:48

Ik heb ze vanmorgen naar het fruit gebracht en heb de rest van de dag in bed doorgebracht wegens ernstige rugklachten. Dat heb ik normaal alleen na de terugreis.
Tja pijnlijk, aan de andere kant vind ik het opmerkelijk en tegelijkertijd ook veelzeggend (dat iemand die huisarts is of de opleidng heeft gedaan (hopelijk heb je geen bezwaar dat ik dit hier zo expliciet vermeld) toch zo iets 'ongezonds' doet. Alles voor het hogere bijendoel om zo maar te zeggen. Hopelijk heb je de volken wel met zijn tweeen getild. Anders wordt het waraschijnlijk de hele vakantie aan de dyclofinac. Sterkte

jp

PS Ook ik zou even helemaal niets doen (al de derde). Geen gelazer meer voor je vakantie. De bijen zijn echt niet zo weg. Het hangt ook een beetje van het weer af. Wat ik zou doen is de bijen enkele kunstraten aanbieden. Eventueel een hele bak en die bovenop de honingkamer plaatsen. Ben je snel klaar. Als ze iets te bouwen heben zit het goed in deze tijd. Tenzij je echt veel speeldoppen aantreft, kan je nog overwegen om aan aflegger te maken. Laat het zo.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door Dirk Blanken » zo 08 apr 2007, 17:37

Jelte, misschien is het goed om eerst zelf is wat ervaring te gaan opdoen.
Je adviezen en berichten bewijzen dat je weinig ervaring hebt.
Je moet eerst maar eens een poosje luisteren en doen.
Zo kan je ervaring opdoen.
Dirk

dertiende

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door jacob mus » zo 08 apr 2007, 22:28

JP, twee punten: Ja ik ben praktiserend huisarts. Mijn volledige honingopbrengst gaat zelfs naar mijn patienten! Niet als geneesmiddel want daar doe ik niet aan. Nee gewoon, kruidenieren.
Punt twee: ik ga niet op vakantie maar op cursus naar Turkije, je weet wel....transcultureel etc.

Alles zo lezende ga ik mijn bijen en de weersverwachting donderdag as nog eens goed bekijken en misschien maak ik wel geen broedafleggers. Of misschien alleen de allersterkste volken?

Dat noemen ze dan hobby, je ligt de halve nacht uit te knobbelen hoe je het gaat doen en het is nog leuk ook. En dat voor wat van die insekten!

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door de vos roger » zo 08 apr 2007, 22:58

jacob mus schreef: Alles zo lezende ga ik mijn bijen en de weersverwachting donderdag as nog eens goed bekijken en misschien maak ik wel geen broedafleggers. Of misschien alleen de allersterkste volken?
De weersverwachting ziet er schitterend uit volgens onze weerman,deze week lente en de volgende week zomer.
Ja Jacob alles eens goed bezien in de volken,en desnoods de sterke volken wat laten opbouwen,houdt ze nuttig bezig terwijl jij op "studiereis" bent.[;)]
jacob mus schreef: [ Echter, Amersfoortse bijen gedragen zich anders op het fruit dan Belgische.
Jacob ik heb van die Amelandse buckfasten waar ik zeer tevreden over ben.

roger[;)]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 apr 2007, 23:57

Beste Jacob,

Ik had je bericht iets te vluchtig gelezen en was in de veronderstelling dat je naast een pittige praktijk er eens lekker tussen uit wilde. Los van de bijen en patienten.
Ja ik ben praktiserend huisarts. Mijn volledige honingopbrengst gaat zelfs naar mijn patienten! Niet als geneesmiddel want daar doe ik niet aan. Nee gewoon, kruidenieren.
Punt twee: ik ga niet op vakantie maar op cursus naar Turkije, je weet wel....transcultureel etc.
Ik kan me goed voorstellen dat dergelijke praktijken (het weggeven van honing voor medicinale doeleinden) voor de huisartsenarij als veel te alternatief en zelfs als verwerpelijk wordt beschouwd. Jij doet het ook af als 'kruidenieren', het 'doen' in honing; het siert je om al je honing weg te geven.
Toch krijg je ermee te maken als imker. Bijenproducten voor medicinale doeleinden. Natuurlijk kennen we de apitherapie bij ms patienten. Verleden jaar werd ik nog gevraagd door een collega hoe ik tegenover het gebruik van propolis stond tegen zweren om de mond. Zijn vrouw had terminale longkanker en veel last van deze zweren. Ik heb het afgedaan als alternatieve geneeswijze maar wat een ieder vrij staat om te gebruiken.
Alles zo lezende ga ik mijn bijen en de weersverwachting donderdag as nog eens goed bekijken en misschien maak ik wel geen broedafleggers. Of misschien alleen de allersterkste volken?

Dat noemen ze dan hobby, je ligt de halve nacht uit te knobbelen hoe je het gaat doen en het is nog leuk ook. En dat voor wat van die insekten!
Ik sluit me bij Roger aan. Kijk of ze bouwen! en kijk op speeldopjes. Alleen een paar ramen checken en houd ze zoveel mogelijk aan de praat met nieuwe kunstraat. Succes. Ja ook ik ken slapeloze nachten.

jp

agoede
Berichten:19
Lid geworden op:vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie:landsmeer
Contacteer:

Re: Broedaflegger

Bericht door agoede » ma 09 apr 2007, 19:11

jacob,

op de konininnenteeltdag van de carnica's was naar ik hoorde dit jaar een uiterst innemende belgische imker (dat zijn ze natuurlijk allemaal). Zijn methode was, als ik het vanuit de overlevering goed heb begrepen, om aan het begin van het seizoen domweg de koninginnen te wisselen. Hij had twee volken naast elkaar. 1 jonge en een oude koningin. Hij pakte de twee koninginnen en wisselde ze, zonder hulpmiddelen gewoon om.
als je volk op drift is, is het moeilijk achter de oorzaak te komen. Dit zou een methode kunnen zijn om de boel weer tot rust te krijgen, maar het is natuurlijk kort voor je vakantie en succes is niet verzekerd. Als het aan de dame ligt verplaatst je het probleem. als het aan de combinatie ligt heb je een goede kans dat het kan werken,

arnold

arnold

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten