moeilijke zwerm scheppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

herwig vaes
Berichten:13
Lid geworden op:zo 23 mar 2003, 22:27
Locatie:Belgium
Contacteer:
moeilijke zwerm scheppen

Bericht door herwig vaes » za 21 apr 2007, 23:28

Waarschijnlijk al meermaals te sprake gekomen op dit forum : hoe een moeilijke zwerm scheppen ? Vandaag (21 april, zo vroeg nog nooit meegemaakt !) had ik er eentje die rond een betonnen paal zat. In mijn hoofd zat vaag iets van "in de schepkorf lokken met een raam waarin broed zit". Werkte niet. Maar achteraf bekeken denk ik dat er in mijn "lokraam" enkel gesloten broed en honing zat, geen open broed. Ik heb uiteindelijk de bijen voorzichtig van de paal afgeschraapt en ze in een kastje - met daarin het broedraam en enkele onopgewerkte ramen - afgeschud. Dit werkte ook, maar elegant was het niet. Bovendien niet zonder risico : hoe voorzichtig ik ook was, ik had altijd de koningin kunnen kwetsen.
Maar om mijn verhaal kort te maken : hoe los je zo iets op ?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: moeilijke zwerm scheppen

Bericht door de vos roger » zo 22 apr 2007, 01:33

Beetje benevelen en met borstel afvegen in je schepkorf.
De koningin zit meestal aan de schaduwkant.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: moeilijke zwerm scheppen

Bericht door Bart de Coo » zo 22 apr 2007, 21:01

Herwig,

Als je gaat kijken bij de rubriek 'bedrijfmethoden en materialen', dan zie je een onderwerp 'zwerm scheppen, waarmee?' Daar plaatste ik een weekje geleden een link naar een mooi geIllustreerd bericht van Piet Jager:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6133

Als ik een zwerm was tegengekomen die eruit zag zoals jij hem beschrijft, dan had ik hem zeker geprobeerd te scheppen zoals Piet op de foto's demonstreert.

Bart

herwig vaes
Berichten:13
Lid geworden op:zo 23 mar 2003, 22:27
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: moeilijke zwerm scheppen

Bericht door herwig vaes » zo 22 apr 2007, 22:41

Bart, de truk met de korf had ik eerst geprobeerd maar zonder succes. Het was wel een vrij nieuwe korf die ook niet was ingewreven met gras of citroenmelisse zoals Piet aanraadt, dus misschien was de geur niet optimaal. Benevelen en afvegen zoals Roger adviseert is wat ik eigenlijk deed - de bijen waren zo rustig dat benevelen niet nodig was - maar elegant vond ik dat niet. Volgende keer nog eens proberen met het gras of de citroenmelisse. Alleszins bedankt voor de goede raad. Herwig

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: moeilijke zwerm scheppen

Bericht door hbeugeling » ma 23 apr 2007, 15:19

Beste Herwig,
Vorig jaar had ik een zwerm rond een lantaarnpaal. Wist me geen raad, omdat bij het afvegen de zwerm telkens terugvloog.
Een ervaren imker kwam te hulp en tot mijn verbazing was het heel simpel: Hij nam een vuilniszak en voorzichtig trok hij deze omhoog, zodat het geheel in de vuilniszak viel. Vervolgens overzetten in een zesramer en klaar was Bart.
Wie niet sterk is moet slim zijn. Bart was dat in ieder geval wel.
Succes
Henk

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moeilijke zwerm scheppen

Bericht door zonregeditor » ma 23 apr 2007, 15:52

Ik heb vrijdagavond 20 april een zwerm die ook vrij raar en laag hing geprobeerd een korf in te laten lopen welke ik eroverheen had gezet.( Bij een eerder topic staat een foto van de zwerm) maar het probleem was dat het zo koud was, (er zou vorst aan de grond komen) dat de bijen niet vooruit te branden waren. na 2 a 3 uur waren ze pas 2 of 3 cm geklommen.
Uiteindelijk heb ik ze voorzichtig met een pollepel geholpen en toen kwam er meer vaart in.
groet peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 139 gasten