Zwermgedrag, maar geen doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Zwermgedrag, maar geen doppen

Bericht door Geert »

Beste allen,

Sedert gisteren heb ik één kast waar een ferm pak bijen op de plank blijft zitten in een tros. Vorige week echter heb ik nog de hele kast gecontroleerd op doppen en niets gevonden.
Vandaag dat scenario over gedaan: niets gevonden, geen enkele dop. Ik heb alle ramen heel goed gecontroleerd. Er is een leggende koningin aanwezig in de bovenste BK die ik vandaag gezien heb en er is een heel mooi broednest. Wel veel verzegeld broed, weinig jong broed, maar dat schijnt nu wel normaal te zijn.
Toch zitten er vooral onderin de onderste BK héél veel bijen op een grote kluit onderin en als je die ramen er uit tilt, dan vormen ze grote zwermtrossen onderaan die ramen.

Zie ik iets over het hoofd? Normaal kunnen ze toch niet gaan zwermen als er geen nieuwe koninginnen (in de maak) aanwezig zijn?

Geert

Ps: De aanwezige koningin is trouwens ook helemaal niet "zwermklaar": ze is erg groot en dik. Ik zie die alleszins niet op de vleugels gaan. Die raakt geen meter ver ...
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwermgedrag, maar geen doppen

Bericht door labrador »

Geen dracht, en dus veel vliegbijen thuis?
Of is dit een te simpele gedachte?
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermgedrag, maar geen doppen

Bericht door Hans van der Post. »

Veel ruimte geven! zet voor die "hangjongeren" een bak onder het volk voor zitruimte.
Dit doe ik ook bij mijn duhoka = dubbelhoningkamerramen 29 hoog zet er nog een bak onder voor zitruimte en tijdelijke opslag van de binnen komende nectar.
Verder zou je, als deze er nog er nog in zit, de varroa bodemplank er uit kunnen halen.
Hans
Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwermgedrag, maar geen doppen

Bericht door Geert »

Denk dat jullie allebei de nagel op de kop slaan ... [:)] Vanmiddag was het beter drachtweer, veel bijen vlogen op en aan en er zaten er inderdaad nauwelijks nog op de plank.
Nu, vanavond, zijn ze er weer. Blijkbaar zijn het inderdaad de haalbijen die geen plaats genoeg hebben om binnen te zitten. Ik zal eens zien wat ik morgen kan doen om ze wat ruimte te geven.

Ik kan ze natuurlijk ook altijd een overdekt terras geven :D:D
Ambrosius
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwermgedrag, maar geen doppen

Bericht door Ambrosius »

ook al meegemaakt afgelopen weken, op twee weken is een hoogsel vol honing, nieuw hoogsel en ze worden opnieuw actief
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 159 gasten