Raathoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Raathoning

Bericht door Roeland »

Dit jaar ben ik voor het eerst begonnen om honing te winnen, en nu leek mij een honingkamer vol met raathoning wel wat.
Ik heb dus een honingkamer geplaatst met lege ramen waar ik strookjes van (1.5 a 2cm) kunstraat in de bovenste latten heb gezet om de bijen al een begin te geven.

Nu heb ik goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat ze de hele honingkamer hebben volgebouwd met raathoning.:D
En het slechte nieuws is dat het raat allemaal aan elkaar zit.[xx(]

Wat doe ik dus fout[?]
En er zijn toch ook hulpmiddelen om perfecte vierkante stukken raathoning te krijgen, zijn dat sectieraampjes bij het bijenhuis[?]
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door Dirk Blanken »

Roeland,
Tijdens het uitbouwen om de twee raten met strookjes een uitgebouwde raat zetten dan gaat het beter.
Voor uitbouwen moet er wel een goede dracht zijn of ze voeren en altijd eerst slingeren als het gedeeltelijk uitgebouwd is.
Dan kan je ze weer gebruiken voor de raathoning
Maar eigelijk moet de raat op de heide uitgebouwd worden en dus van heidehoning gemaakt zijn.
Als je op de heide in de HK een paar oude raten met broed(3 x ) erin zet, zitten ze direct in de HK.
Voor de kantramen ev 2 x 2 = 4 kan je ook beter oude raten gebruiken.
Dan blijven er 4 raten over voor de raathoning.
Daar was ik altijd tevreden mee.
Ik ga dit jaar maar niet, want hele sterke volken heb ik niet doordat ik van 1 volk er 3 of 4 heb gemaakt.
Sommige zouden het kunnen maar dan moet ik toch andere volken erop af laten vliegen en ik wil juist alle volken zoveel mogelijk gelijk maken in augustus zodat ik goede wintervolken krijg.
Maar de condities zijn goed, nu nog een warme zwoele nazomer.
Dirk



dertiende
Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door Roeland »

Tijdens het uitbouwen om de twee raten met strookjes een uitgebouwde raat zetten dan gaat het beter.

Dirk, deze zin snap ik niet[?]
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door Dirk Blanken »

Roeland,
Je moet nu zeer binnekort naar de heide.
Zet in het midden 3 raten met broed in oude raten, daarnaast aan beide zijden 2 raten met strookjes dat zijn in totaal 3 + 4 = 7 raten.
De rest vul je aan met oude uitgebouwde raten die je kan slingeren na het kolben.
Een hele bak met raathoning lukt bijna nooit.
Wees tevreden met de 4 raten.
Dirk

dertiende
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door labrador »

Dirk,

en dit snap ik niet:

Maar eigelijk moet de raat op de heide uitgebouwd worden en dus van heidehoning gemaakt zijn.

De bijen maken de raat toch van wasdeeltjes, dit heeft toch niks met honing te maken?

Jaap
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door LWPisa »

Wat Dirk bedoelt:

Naast de ramen met een startstrip (om de 2) moet een uitgebouwd raam komen, hierdoor bouwen de bijen de startstripramen mooi en vooral recht uit (platte platen). Met alleen startstrips krijg je vrij snel gebochelde "natuur" raten.

Bijen maken (zweten door een klier, als talg) was van suiker, als ze op de hei bouwen dan gebruiken ze daar de heide-nectar voor. Voor de echte puriteinen is dat belangrijk en ikzelf denk dat je het verschil kan merken/meten tussen was van heide-nectar en andere was, qua vluchtige inhoudsstoffen. Aaan melk kan je soms ook het dieet van de koe proeven of het met GC meten...

L.
Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door Roeland »

Bedankt Dirk en LWpisa het is mij nu duidelijk, ik wil gewoon te veel in een keer [B)]

Maar hoe zit het nu met die sectieraampjes bij het bijenhuis, heeft iemand daar ook ervaring me[?]
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door Dirk Blanken »

Roeland, met gekochte sectieraampjes heb ik geen ervaring, ik heb ze altijd zelfgemaakt.
Je hebt dan minder kans op warbouw maar om een of andere reden krijg je toch niet gauw een hele HK uitgebouwd met raathoning.
Gecombineerd met uitgebouwde raten en broed in het midden gaat beter.
De bovenste BK volzetten met broed met het jongste broed( eitjes en kleine larfjes) aan de zijkanten.
Het volk moet zeer veel vliegbijen hebben dus ev een ander volk bij goed weer erop af laten vliegen.
Broeder Adam zei: een volk wat gezwermd heeft in Mei/juni is ongeschikt voor de heide.
Dan zijn er gewoon te weinig vliegbijen om de heidedracht Max. te benutten.
Daarom zet men vaak de volken die naar de heide gaan op 1 broedkamer + 1 honingkamer, dan krijg je inderdaad eerder heidehoning maar het volk is eigelijk niet meer geschikt om in te winteren.
Beter is om een ander volk erop af laten vliegen ev 2 volken en die daarna te verenigen.
Dan heb je ook een volk minder maar meer heidehoning.
Je kan hier ook al vroeg rekening mee houden.
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 137 gasten