Zwerm naar de heide ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johanhiddink
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 10:41
Locatie: Heelweg/Varsseveld
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door johanhiddink »

Iedereen bedankt voor de reactie,s en de info, zoals gezegd, als de zwerm terug komt van de heide zal ik verslag doen.
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door jack »

De reden van mijn vraag aan Hans is dat ik na zijn advies een beetje bezorgd ben over de zwerm in kwestie.
1. Piet Jager begon in een topic Useful living over het voer van bijen. Dirk Blanken reageerde en de conclusie van beide heren is dat wil een volk optimaal zijn dan moet 'leven in weelde'.
2 Ik heb ooit eens , in een grijs verleden, geleerd dat bijen opgegroeid op suiker van mindere kwaliteit zijn. Ik neem aan dat dit nog steeds zo is, of ik heb iets gemist.
3. Het gaat hier over zwerm van 27 juli. De zwerm heeft voor een aantal dagen voer bij zich. In het gunstigste geval is dit geen suiker.De zwerm moet zich te pletter werken (temperatuur opvoeren, verdampen, was zweten, ramen uit bouwen, broed verzorgen) en krijgt als krachtvoer suikerwater. De jonge bijen die na een aantal weken geboren worden hebben dan ook geen beste start gehad. En zij moeten de volgende generatie verzorgen en dat zijn dan de winterbijen. En dan moet het wintervoer er nog in.

Op deze manier krijg je volgens mij geen gezond wintervolk.
Ik vind dat deze zwerm beter verdient.
groeten jack
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Hans van der Post. »

beste Jack bijenvolken worden ook in het vroege voorjaar groot van suiker. Ik heb wel eens een paar jaar achter elkaar drie van mijn volken met zomerhoning ingewinterd. Ze zijn inderdaad een raam sterker bij de eerste inspectie eind maart dan de volken met een deel suiker. Maar wat wil je eigenlijk. Moet de net beginnend imker honing kopen van een andere imker en die opvoeren aan een zwerm in de drachtloze tijd?
Hans
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Dirk Blanken »

Jack, ik denk wel dat elke weldenkende imker weet dat suiker in de zomer noodvoeding is.
Maar als het moet geef ze dan tenminste 6 liter = 4.5 kg of liever 10 liter is 7.5 kg dan hebben ze weer een buffer.
Ze slaan het meeste suikervoer op zeker als het weer zoals nu weer goed wordt.
Dan gebruiken ze de binnenkomende nectar voor het voeren van de larven.
Als je veel jonge volken opzet met aanvankelijk voldoende voer en je krijgt een verregende zomerperiode dan moet je voeren.
Zware volken die niet drooggeslingerd zijn kunnen zich meestal wel zelf redden.
Maar volken met buckfastinslag met zeer vruchtbare koninginnen kan je maar beter blijven controleren, ze gaan gewoon door met broeden en kunnen dan 6 kg of meer per maand gebruiken.
Bovendien beleggen ze de ramen van kant tot kant en slaan vaak alles op in de BHK dus kan je de onderste(minst volle) BHK maar beter laten staan.
Als je houten kasten hebt kan je bijv. koolzaadhoning niet laten zitten dat gaat kristalliseren in de BHK's
Ik deel volken na het koolzaad in drie gedeelten en ze krijgen dan 1/3 BHK aan voer mee.
Maar bij het in 2 gedeelten delen wat bij imkers met een beperkt aantal volken normaal is d.w.z. 3 BK's naar 4 BK's( 2 BK's per volk) dan kan je probleemloos het voer er in kwijt + 3 of 4 KR.
Voor half augustus liefst nog 14 dagen eerder moet je volken die zich niet goed hebben ontwikkeld( dus een matige koningin hebben) verenigd hebben met de kleinere volken met wel goede koninginnen( late teelten)
Bij twijfel gewoon ook verenigen.
Dirk





dertiende
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door jack »

Hallo Hans,
Ik wil toch nog een keer reageren en dan houd ik er mee op . We verschillen te veel van mening. Jouw verhaal over suiker voeren aan een zwerm kan helemaal begrijpen, indien je het hebt over een zwerm van eind mei, begin juni. Nu gaat het over een zwerm van eind juli en die moet in 5 weken klaar zijn als wintervolk.Dat was volgens mij jouw voorstel. Mijn idee , met deze zwerm , geef hem een aantal kilo's honing. Daar help je hem meer mee dan hem alleen suiker te voeren.

Ik vind het een goed idee van je om een beginnend imker bij zijn eerste volk een paar kilo honing te doen. Geven? Kopen?
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door jack »

Hallo Dirk ,
Bedankt voor je reactie. Ik lees al je reacties met veel plezier.
Ik denk dat ik mezelf ook wel kan rekenen tot een weldenkend imker. Volgende week wordt ik 59 jaar en dan zit ik 50 jaar in de bijen. Van deze 50 jaar 35 jaar zelfstandig. Ik weet dus ook wel dat suiker in de zomer noodvoeding is.
Naar aanleiding van de topic van Piet over Useful living heb ik de vraag aan Hans gesteld waarom hij adviseerde om suiker aan de zwerm te voeren.
groeten Jack.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 146 gasten