Raar zwart insect in mijn kast.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hylke
Berichten:23
Lid geworden op:do 26 mei 2005, 11:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
Raar zwart insect in mijn kast.

Bericht door hylke » za 15 sep 2007, 21:19

Vorige week had ik twee volkjes verenigd en kort daarop zag ik dat het volk bezig was met het maken van nieuwe koninginnecellen. Ik heb deze afgebroken en ben vandaag weer gaan kijken. Ik vond geen nieuw broed meer, geen eitjes en ook geen koningin (dat laatste zeg niet altijd wat, ik heb altijd moeite om de koningin te vinden). Ik besloot te gaan verenigen. Toen ik dit gedaan had vond ik onder in de kast op het rooster een raar, dood zwart insect. Ik heb het meegenomen naar huis en heb het aandachtig bekeken. Het beest is pikzwart en hard. Het zou een bijenkoningin kunnen zijn (dat is ingesmeerd met propolis??), haar het achterlijf is wel vrij breed, de vleugels en voelstrieten zijn er afgehaald. Ik weet niet wat het echt is. Ik heb er foto's van gemaakt. Je kunt ze vinden op:http://www.imkersdeventer.nl/raar/
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.





Vriendelijke groeten,
Hylke

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Raar zwart insect in mijn kast.

Bericht door Erik Speksnijder » za 15 sep 2007, 21:47

Ik denk dat het een hommel is, volledig onthaard en behandeld(mishandeld) door de bijen. De puntogen vormen een lijn en geen driehoek, zoals bij de meeste (solitaire) bijen en ook de honingbij. Dat het wel een bij betreft kun je zien aan het brede 1e tarslid.

Erik

Chris
Berichten:29
Lid geworden op:za 25 aug 2007, 16:51
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raar zwart insect in mijn kast.

Bericht door Chris » za 13 okt 2007, 19:38

Beste


Toen ik half september begon met alles klaar te zetten voor in te winteren heb ik in één van de vier kasten ook 2 zulke beesten gevonden.
Het is vond ik nogal groot voor een gewone akkerhommel ofzo. Trouwens de bijen kunnen volgens mij zonderprobleem ene hommel buitengooien.
In Frankrijk heb ik wel zulke grote hommels gezien. Ik ken de juiste naam niet meer(zal het eens opzoeken) het is een volledig zwarte soort met paars achtige vleugels.

Groeten
Chris

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raar zwart insect in mijn kast.

Bericht door Hans van der Post. » za 13 okt 2007, 22:45

Cris lees en kijk even naar de volgende link (met foto's)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ms=houtbij

Als je op het icoon "zoeken" klikt - bovenin het scherm - en houbij invult krijg je nog meer over de blauwzwarte houtbij te lezen.

Hans

Chris
Berichten:29
Lid geworden op:za 25 aug 2007, 16:51
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raar zwart insect in mijn kast.

Bericht door Chris » zo 11 nov 2007, 22:58

hoi

sorry dat het zolang durde voor ik antwoorde.

Volgens mij zijn het inderdaad deze Houtbijen.
Ik heb geen idee of deze kwaat kunnen?

Chris

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 114 gasten