Koud geslagen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Koud geslagen honing

Bericht door Jozef Maier » zo 04 nov 2007, 01:44

Dirk Blanken schreef: Koud geslagen honing is een uitdrukking die enkel aangeeft dat de honing niet verhit is boven de 35 a 40 graden.

Hoe kan je een onderdeel uit een bericht eigelijk als citaat aangeven?
Ik heb het nu maar samengevat.

Eigelijk wisten we dit al wel maar Jozef je hebt het prima weten te achterhalen hoe een verder eigelijk nutteloze term nog een poos gebruikt wordt.
Dirk

dertiende
Dirk,

Ik denk dat je, je vergist.


Zo nutteloos is de term niet. Er is heel veel honing op de markt die wel verhit wordt. Als was het maar omdat deze honing, in warme streken,tropen, subtropisch en landklimaat, in vaten gestockeerd staat. Of bij de overslag in de zon staat of in scheepsruimen zit. De temperatuur kan hoger oplopen dan de toegestane veertig graden. Koelhuizen voor honing bestaan bij mijn weten niet. Wij hebben ooit vaten honing zien staan in blakke zon. In de schaduw was het meer dan veertig graden. (Hongarije) Mijn zoon die toen zo'n 14 jaar was en de vaten het eerst opmerkte zei toen al: "amaai va, dat zal ook een kwalitatief goede honig worden".

Het is niet omdat honing geslingerd word, dat dit ook als "koud geslagen" kan bestempeld worden. Het hele productie proces met vervoer, stockage en afvullen telt in dit geval mee. Bijen houden de honing op een temperatuur van rond de dertig graden. Eens de kast verlaten, kan de honing afkoelen, maar evengoed in warme streken opwarmen. Dit geeft steeds een kwaliteit vermindering tot gevolg. Deze honig zou het predikaat "Koud geslagen" in principe niet mogen krijgen.

Maar of leveranciers daar altijd rekening mee houd, of er van op de hoogte is, is een andere discussie.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Dirk Blanken » zo 04 nov 2007, 16:33

Jozef,
Wij als imker zouden zonder meer precies moeten weten wat koudgeslagen honing is maar na een lange discussie hier op het forum is dat pas echt duidelijk.
Als we bijvoorbeeld "niet verwarmd boven de 40 graden" zouden gebruiken dan is het voor iedereen ook voor de leek volkomen duidelijk.
Dirk

dertiende

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Germain Van Deursen » ma 05 nov 2007, 22:30

Als het strikte minimum wat er wettelijk moet opstaan op staat lijkt dat voor mij voldoende al de rest is ballast , niet nodig en kan alleen maar onnodige vragen oproepen waar de mensen geen enkel belang bij hebben .
Zorg dat hetgeen je aanbied ok is , komen er vragen , dan is het nog tijd om meer uitleg te geven .
Zorg er ook voor dat wat je er op zet " korrekt " is dan moet je geen rode kop krijgen als een vraag gesteld wordt over de inhoud .
Er zijn al sjoemelaars genoeg !
Groeten
Germain

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten