Weg met agressief volk ?hoe?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
Weg met agressief volk ?hoe?

Bericht door Roeland » ma 14 jan 2008, 17:34

Hallo,

Deze vraag zal zeker wel een keer eerder gesteld zijn maar ik kan niks vinden in de zoekmachine.
1 van mijn 3 volken is te agressief en daar wil ik niet meer mee verder dit jaar en 3 is mij net wat te veel werk als beginner.
Hoe kan ik dit volk als het weer het toe laat het beste opruimen?
Gewoon de koningin [:(]doden[:(] en al de ramen vlak voor mijn stal afslaan en het broed verdelen over de 2 overblijvende volken?
Als ik dat zo doe komen alle bijen (huisbijen) dan wel in hun nieuwe kast?

Met vriendelijke groet,

Roeland

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Weg met agressief volk ?hoe?

Bericht door Oude Essink » ma 14 jan 2008, 19:09

In het voorjaar, op een mooie vliegdag (dag waarop er stuifmeel binnenkomt), als de volken gesloten broed hebben, moer opruimen en van het op te ruimen volk de broedramen met opzittende bijen verdelen; beetje rook is genoeg; verenigen in voorjaar gaat heel gemakkelijk. de overige ramen voor de kasten afslaan; de bijen delen zichzelf wel in bij de overge volken.
zo zou ik het doen; op dit moment is het veel te vroeg voor zo'n actie.
Afhankelijk van de grootte van je volken zou je ze ook bij één volk kunnen inhangen (twee volken verenigen dus)


Afbeelding

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Weg met agressief volk ?hoe?

Bericht door Roeland » ma 14 jan 2008, 21:24

Okay Hennie, dus het overzetten van het broed met opzittende bijen kan direct nadat ik de moer naar de bijenhemel heb geholpen waar 72 maagdelijke darren op haar wachten?

En de bijen op de broedramen die ik dan verdeel over mijn andere volken krijgen dus geen mot met elkaar, ik dacht dat je dan oorlog kreeg maar je zegt dus dat een beetje rook genoeg is okay.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Weg met agressief volk ?hoe?

Bericht door de vos roger » ma 14 jan 2008, 21:59

Roeland zolang er nog geen darren zijn in het voorjaar kun je probleemloos je volken verenigen.


roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 132 gasten