onderlegger, bron van informatie.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Oude Essink » do 13 mar 2008, 14:39

Tijdens de winterzit is het absoluut niet nodig een volk te verstoren om middels het lichten van de dekplank informatie te krijgen over de toestand van een volk. Een onderlegger onder de gaasbodem biedt een redelijk nauwkeurige infomatie aan.
Vanochtend 13 maart voerde ik weer eens een inspectie uit.
Van twee onderleggers maakte ik een foto en ik zou met name beginnende imkers willen vragen aan de hand van de afbeeldingen een beschrijving te geven van de toestand van ieder van beide volken in de kast.
Er waait een koude wind maar als even de zon schijnt, vliegen uit beide betreffende kasten bijen uit. Schenk bij de beschrijving vooral aandacht aan de sterkte van de volken, de vermoedelijke gezondheidstoestand, de positie van de bijen in de kast, de hoeveelheid van het nog aanwezige voer, de eventuele aanvoer van verse pollen. Wellicht leren wij er allen iets van.
Ga je gang; eerste jaars eerst.
.
Afbeelding
.
Afbeelding
het embleem symboliseert het bijenvolk in de koesterende warmte van haar nest; ontleent aan het vierkant/driehoek symbool,dat in de Mararokkaanse weefkunst staat voor het bijenvolk.

steven
Berichten:66
Lid geworden op:do 14 feb 2008, 12:02
Locatie:Balkbrug
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door steven » do 13 mar 2008, 14:44

in kast 1 zie je volgens mij veel was liggen
en volgens mij betekent dat, dat er veel voedsel is opengemaakt in de winter(om op temperatuur te blijven?) en dat betekent dat het volk klein is(omdat het veel voedsel heeft verbruikt om warm te blijven. dacht ik[:I]

en kast 2 weet ik niet

gr steven

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Oude Essink » do 13 mar 2008, 14:49

Een mooi begin, Steven! Wie volgt.

steven
Berichten:66
Lid geworden op:do 14 feb 2008, 12:02
Locatie:Balkbrug
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door steven » do 13 mar 2008, 14:51

dus het klopt wel zo ongeveer??

gr steven

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door de vos roger » do 13 mar 2008, 15:37

Hennie, bij het eerste volk zou ik mij nu al ongerust beginnen te maken omdat ze zogezegd al door hun voorraad heen zitten,en ze deze en volgende maand nog héél wat gaan verbruiken.
Bij het tweede volk is het op de foto moeilijk uit te maken wat die witte stippen of korrels of schilfers eigenlijk zijn.
Het lijkt op het eerste gezicht wel op gekristalliseerde suiker die ze uit de cellen aan het verwijderen zijn,of misschien is het wel een plaat isomo die ze kapot geknabbeld hebben,moeilijk te zien van hieruit. :D
Of anders gezegd,ik zie de fanfare van honger(1)en dorst(2)
roger

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door lexluthor » do 13 mar 2008, 15:49

dan mijn poging, mijn 2 kasten hun onderlegger ziet er ongeveer zo uit.

ik vermoed kast 1 is er volop broed aanwezig aangezien er stuifmeel binnen gehaald wordt.

In kast 2 zijn de bijen nog bezig aan hun wintervoorraad aangezien het vol ligt met afgeknaagde kapjes was. er is een weinig stuifmeel te bemerken zodat ik vermoed dat er toch wat broedaanzet is.

In kast 1 is er voldoende voer aanwezig, nectar die binnengehaald wordt aangezien het volk vooraan zit,

In kast 2 zitten ze in het midden, achteraan de kast zodat misschien hun voorraden op beginnen geraken.

Bij beeld 1 zou ik mij geen zorgen maken, Beeld 2 hopen op wat warm weer zodat ze kunnen beginnen fourageren.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Oude Essink » do 13 mar 2008, 16:16

zo zie je maar: verschillende reacties. Over een paar dagen ga ik erop in. Kast 2 overigens- niet goed te zien op de toch wat kleine afbeelding- toont geen afval van piepschuim o.i.d.; het zijn puur suikerkristallen! Wie volgt?

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Francis » do 13 mar 2008, 16:52

Hallo Hennie,
Wat ik denk is dat rond deze periode van het jaar er al een vrij verhoogde broedaanzet is, hierdoor gaat het voedselverbruik de hoogte in, vandaar denk dat er redelijk wat wasmul in kast 1 ligt.
Kast twee, suikerkristallen op de bodem, wijzen meestal op dorstnood, een te kort aan water
Groetjes
Francis

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door lexluthor » do 13 mar 2008, 18:03

suikerkristallen? misschien is er dan iets misgelopen met de suiker die je in het najaar hebt gevoed, smaak die ze niet aanstaat of resten thymol of iets anders die de voorraad heeft gecontamineerd

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Ruinerweg » do 13 mar 2008, 18:05

Hennie,

Zie ik niet een paar varroa-mijten liggen?
Naast de voerpositie/plaats waar het volk zit:nog voorin, aan de zijkant of al achterin zijn de afgevallen mijten ook goed waar te nemen.

Groet,

Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten