Wie weet wat?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wie weet wat?

Bericht door Willem de Jong » do 03 jul 2008, 10:59

Afgelopen donderdag had ik een tuter in een van mijn volken. Na vijf uur doppen gebroken en een paar moertjes laten inlopen. Zeker geen dop over het hoofd gezien. Vrijdag alles rustig. Zaterdagmiddag drie uur kwamen massaal bijen naar buiten en maakte een forse baard aan de voorkant van de kast. Dit duurde ongeveer een half uur en daarna liep alles weer naar binnen. Zondagmorgen tien uur, weer het zelfde maar tegelijkertijd heel veel bijen de lucht in. De eerste gedachte was dat er een zwerm zou afgaan zo ging het te keer. Maar mijn zelfvertrouwen over het breken van de doppen was goed en ik wachtte rustig af wat ging gebeuren. Ongeveer een kwartier later kwamen de airborne bijen weer terug en de baard liep weer naar binnen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Wie wel?? Hierna werd alles weer normaal en is het nog steeds.
Willem de Jong-Lisse

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door ainanc » do 03 jul 2008, 11:02

Een bruidsvlucht misschien?

Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door Willem de Jong » do 03 jul 2008, 11:34

Daar heb ik wel aan gedacht. Maar met de jarenlange ervaring heb ik dit fenomeen nog nooit meegemaakt.
Willem de Jong

GeertVG
Berichten:16
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 08:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door GeertVG » do 03 jul 2008, 13:20

Wij hebben juist hetzelfde fenomeen meegemaakt vorige week. Maar dan met een 6 raams broedaflegger van 5 dagen oud. De bijen kwamen massaal naar buiten en waren ook aan het stertselen.

Geen idee over het hoe en waarom...

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door Bart de Coo » do 03 jul 2008, 13:37

Ik meen wel eens de term 'bruidszwerm' opgevangen te hebben. Die zou ontstaan wanneer je de veger te klein hebt gemaakt en er te veel bijen in de broedaflegger zijn gebleven. Een tijdje nadat de jonge moer is ingelopen, gaan de bijen toch zwermen, het volk moerloos achterlatend!, omdat ze het als het ware te graag willen.

Maar ik ben minder zeker van mijn zaak dan Willem, dus schiet er maar op.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door maartenkleijne » do 03 jul 2008, 14:21

Ik heb ook eens een bruidszwerm in een korf gezet:
er hing een grote zwerm in de boom om 12.00 uur en ik had een lege korf op het balkon waar ik graag een volkje in wilde. Zo gezegd zo gedaan.
Na 2 uurtjes was de zwerm voor het oog gesetteld: aan en af vliegen, stertselen, en zelfs ook stuifmeel binnenbrengen.
Maar tussen 4 en 5 begonnen ze enorm uit te vliegen en ik zag er nog maar weinig terug komen. Dus ik kijken bij de kast (waarvan ik al dacht: zeker toch een dop over het hoofd gezien op dag 13) en jawel hoor: allemaal op weg naar huis, en om 6 uur zat er in de korf geen enkele bij meer en was het volk weer in de kast tot rust gekomen.




gr,
maarten

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door ainanc » do 03 jul 2008, 14:47

Kan dit komen tot voedseltekort?

Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door maartenkleijne » do 03 jul 2008, 15:01

ainanc schreef:
Kan dit komen tot voedseltekort?
Zou kunnen, maar mij was het midden in de lindedracht. Eerder andersom: tijdens het 13 dagen doppen trekken en alleen maar halenhalen, was de kast behoorlijk volgelopen met honing. Nu net heb ik daarom een extra HK gezet op een soortgelijke situatie waar volgende week doppen gaan uitlopen.

gr,
maarten

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door Dirk Blanken » do 03 jul 2008, 18:37

Dit komt wel vaker voor, maar als de moer snel weg is komt er net geen bruidszwerm en slaan de bijen terug en wachten op de moer.
De moer gaat op orientatie vluchten en bevruchtingsvlucht(en), dus kan het zich herhalen.
Volgens mij Willem heb je een vief koninginnetje met al vroeg een goede binding(feromonen) met haar volk.
Dirk

dertiende

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet wat?

Bericht door Jaap Langeveld » do 03 jul 2008, 22:51

Beste Willem,ik had vandaag hetzelfde in een van de hulstbomen zat een zwerm en ik dacht nog wel vorige week dat ik alle moerdoppen had weggenomen;twaalf in totaal;ging naar huis op de zwerm uit de hulst te halen en toen ik terugkwam zaten alle bijen weer op de bijenstal en de kast waar ze uitgekomen waren,het was een pracht gezicht en van lieverlee ging alles weer naar binnen en werd het rustig.Ik ben s'middags weer gaan kijken ,maar alles was weer normaal.
Trouwens waar in Lisse heb jij je kasten staan,want ik kom oorspronkelijk uit lisse en ben daar 20 jaar geleden vertrokken.
Kom er nog regelmatig,dus wil ik wel een keer komen kijken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten