vraagbaak/opbrengsten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

masasj
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 aug 2003, 16:38
Contacteer:

vraagbaak/opbrengsten

Bericht door masasj »

Als beginnende leek eerst maar de vraag : van bijvoorbeeld 5 hectares bloeiende bomen , bijvoorbeeld acacia of kastanjes , hoeveel honing is daarvan te verwachten als je je als imker daarvoor inzet ?
:)
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door Huib Koel »

De rode paardekastanje (Aesculus carnea) geeft bij maximale nectarproductie tussen de 101-200 kg per hectare.
Bron: 'Honey', a comprehensive Survey by Dr. Eva Crane,
een uitgave van de Bee Research Association.


Huib Koel :cool:
masasj
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 aug 2003, 16:38
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door masasj »

En voor de Robinia , weet iemand daar iets over??
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Masasj,
Surf naar Robinia Pseudoacacia
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=993
en je weet meer..
Via Zoek bovenaan het scherm, kun je nog meer vinden.
masasj
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 aug 2003, 16:38
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door masasj »

Bedankt !!
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door Huib Koel »

En voor de Robinia , weet iemand daar iets over??
Nog wat informatie over de Acacia.

Uit 'Bijen en Bijenhouden' van J.G. de Roever (uitgave 1948):
Wil de bijenweide zo goed mogelijk benut worde, de bloem voldoende bestuivingskans krijgen en de imkers bovendien een maximumoogst binnenhalen dan blijkt in de praktijk een gemiddeld volkenaantal per hectare gewas van 4-6 nodig te zijn.
Voor de belangrijkste drachtplanten zijn deze aantallen, die voor een juiste benutting van de bijenweide vn het grootste gewicht zijn, in onderstaande staat aangegeven:
Acacia bij dichte opslag 15 volken per hectare
Acacia bij kleine bomen 1 per 3 bomen
Acacia bij grote bomen 2 per boom

groet


HK
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door kole.amj »

met verbazing heb ik afgelopen zomer de gretigheid naar honing
uit de bijenkasten gevolgd.
tot op heden dacht ik met liefhebbers te maken te hebben maar het
lijkt erop dat ook imkers net als collega agrariers er veelal op
uit zijn veel te halen.een soort bio-bijen-industrie? het is
niet te hopen en blijft het plezier in bijen voorop staan.
het kan beide,en plezier,kennisvergaren en als dank een
beetje honing.want plezier en ontspanning is toch wat, ook zo niet
meer,waard.
e
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door wilde »

tot op heden dacht ik met liefhebbers te maken te hebben maar .....
Adri,
Je bericht roept bij mij de vraag op waarom je de mening hebt dat opbrengst nastreven zo verwerpelijk is. In je profiel zag ik dat je 10 volken hebt. Die heb je dus alleen voor de aardigheid begrijp ik. Als je die zou hebben voor bestuivingsdoeleinden is dat immers ook een vorm van opbrengst. Waarom je 10 volken hebt en niet wat minder begrijp ik dan niet. Met enkele volken heb je toch dezelfde aardigheid en minder werk?
Nu je ongenuanceerd impliciet een mening geeft over de wijze van imkeren van anderen, waaronder ikzelf, komt de boodschap niet goed over. Je zou meer argumenten moeten geven waarom je dat zo vindt en het honing nastreven niet kan passen bij de begrippen 'liefhebber', 'ontspanning' en dergelijke.

Het bijenhouden is voor mij een hobby waaraan ik veel plezier beleef vanwege de activiteiten die ikzelf de bijen voor een deel kan opleggen. Ze doen voor een ander deel wat ze zelf willen. Dat houdt de spanning er in. Maar ik beleef plezier aan het management. Daarbij hoort (voor mij) een streven naar het hebben van volken die daarin passen, die optimale omstandigheden krijgen om te doen wat ik van ze verlang. Het één kan niet zonder het ander. Een volk dat niet goed gehuisvest wordt en slechte drachtomstandigheden krijgt voorgeschoteld zal nooit tot de prestatie komen die maximaal mogelijk is. Dat is bij mij zo veel mogelijk honing. Niet uit hebzucht, maar passend binnen de hobby, de te besteden tijd en de hobby-exploitatie. Ik wil een bepaalde hoeveelheid honing hebben, ieder jaar opnieuw. Ik wil geen '˜nee' verkopen. Daarvoor is een bepaalde minimum hoeveelheid nodig, die ik wens te behalen met zo weinig mogelijk volken (economisch pricipe). Dat geeft mij bevrediging. Soms gaat het wat beter dan gemiddeld, zoals in dit jaar. Ja, dan heb ik wel erg veel honing en passen de hoeveelheden niet meer in de tabel die Piet Jager eerder hier in een poll gebruikte, maar ik raak het wel kwijt. Wat is er mis met het prettige gevoel dat ik daarbij heb?

Ik heb afgelopen zaterdag de restanten honingkamers (circa 200 kg van 7 volken) afgenomen. Vandaag en morgen ga ik slingeren. Dat vind ik nog het minst leuke aan de hobby, maar het hoort er ook bij. Mijn vrouw helpt mij bij het ontzegelen. Wij kunnen niet meer aan dan circa 100 kg per dag. Dan willen de polsen en armen niet meer en zijn bovendien de zeven verstopt. Om vlot te kunnen werken heb ik 2 zeven. De ervaring leert dat het onpraktisch is om te moeten wachten op de zeef. Die loopt na 50 kg niet meer goed door. Dan moet er dus gewisseld worden. Ja, dat zijn praktische problemen (en oplossingen) van veel honing, maar ik voel mij er ondanks jouw bezwaren goed bij.

Groetend, Albert
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door dickvanleeuwen »

Hoi Albert,

Restant honing afgenomen lees ik, van 7 volken 200 kg.

Dat restantje uit de HK is ruim 28 kg per volk. Jij noemt dat een restant? Je hebt dus al meer gewonnen? Je schrijft honingkamers, je slingert dus geen broedkamerramen? Waarom zet je die melding tussen twee haakjes. Is dat valse bescheidenheid?
Je hebt vast een rekenfout gemaakt.

Hoewel ik meer zou kunnen slingeren staat die 28 kg, wat jij restant noemt, voor mij, in het meest gunstige geval, als jaaropbrengst voor 1 volk. De rest laat ik "natuurlijk" gewoon voor de bijen.
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door kole.amj »

Allereerst bedankt voor de reactie.Wellicht is het juist is het
eerder in deze rubrieken gehanteerde principe van forceren om
een discussie op gang te brengen dubbel genieten.Maar wat ik eigenlijk
wil uitdrukken is dat het optimaliseren voor mij eerlijker overkomt
dan het maximaliseren.En het kan niet beter en eerlijker weer gegeven
worden dan met de mededeling dat de spieren op een bepaald moment gaan
tegenstribbelen wanneer die grote hoeveelheden verwerkt moeten worden.
Natuurlijk ben ik het eens met de mening dat ieder imkert naar harte-
lust dus van mij alle vrijheid en misschien wel sympathie. Want ik vraag mij ook af waarom het ene volk meer kan halen dan het andere.Ik
hoop daar na jaren via dit forum ook achter te komen.Dat ik nooit uit-
geleerd zal zijn daarvan ben ik na 2-3jaar proberen te imkeren al
overtuigd.
Dat ik ben gaan imkeren had/heeft 2 redenen.Ten eerste ben ik de bijen
-teelt interessant gaan vinden doordat diverse imkers bij ons bijen
voor de bestuiving brachten en dan boeiend over een volk konden
vertellen.Maar omdat het aantal volken en imkers afnam,nam niet alleen het aantal voor mij beschikbare volken af maar ook over de kwaliteit van de volken had ik gevoelsmatig twijfels.
Dus ik wilde niet afhankelijk zijn,wil dat trouwens nog niet,en heb
de lokale imker om een zwermpje gevraagd (als hij iets over had)
dus toch weer afhankelijk geweest.Het eerste zwermpje werd afgeleverd en ik kon gaan imkeren in de reeds via het BIJENHUIS aangeschafte
kasten.Ik had er enkele op voorraad aangeschaft en dat bleek niet
slecht in jaren met veel zwermen.
Het aantal kasten waarnaar werd verwezen is gerelateerd aan het aantal ha. fruit dat wij verzorgen vandaar.
Mijn ervaring is dat je toch een aantal kasten zou moeten verzorgen om de complexiteit van het bijenhouden te kunnen ervaren. Immers
mijn ervaring is:
-geen enkel volk is hetzelfde
-geen enkele lokatie is hetzelfde
-niet elke handeling heeft hetzelfde effect op
volk
-iedere handeling in een volk is optimaal onder
ander omstandigheden
Omdat ik geniet van het ophalen van zwermpjes,samen met een collega,kun je begrijpen dat ik ook een grote variatie binnen mijn
bestand heb.
Mijn mooiste tijd van imkeren is het voorjaar,als de eerste wilgen beginnen te bloeien.
Mijn leerzaamste tijd,naast het bezoek aan het forum,is rond het zwermen.
Genieten van mijn bijen doe ik het hele jaar door,want is het niet geweldig wanneer je ,s winters het volk is de kast tevreden hoort gonzen en is het niet enorm interessant om in de zwermtijd het
volk te horen "krassen" niet wetend wat er gaat gebeuren,en is het niet van een fascinerende schoonheid om een zwerm af te zien komen,
10-20 meter verder te zien neerstrijken en 5-6 uur later te horen
zoemen in hun nieuwe behuizing? Dat noem ik genieten.En zeker dan
is het best prettig om een extra schep "eigen honing" in/door de
yoghurt of op je brood te kunnen doen.
Al met al inzage in mijn redenen van imkeren,mijn interesse in zwermpjes,niet afzwavelen indien gezond,en mijn drang naar meer
maar liefst diepgaandere kennis van de honingbij en haar organisatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten