vliegplank sluiten rond 13e dag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

reijmerink
Berichten:16
Lid geworden op:di 09 apr 2002, 17:17
Locatie:Nederland
Contacteer:
vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door reijmerink » di 22 jun 2004, 19:49

10 dagen geleden een veger gemaakt. Oude volk heeft 5 moerdoppen aangemaakt. Deze komen hopelijk dus overmorgen uit. Het lijkt me het gemakkelijkste om de nieuwe koninginnen 's nachts met elkaar te laten uitvechten wie de bazin wordt. Idee: rond de 13e de kast afsluiten. De volgende middag rond 16.00u de moerdoppen controleren. koninginnen laten uitlopen en de volgende dag is de sterkste over. Vraag: kan ik zonder problemen de kast 1 of 2 dagen afsluiten?
Zie ik een probleem over het hoofd?

David Reijmerink (3e jaars imker)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door Hans van der Post. » di 22 jun 2004, 22:30

Wat denk je wat er gebeurd? Als je een bijenvolk opsluit als er doppen op uitkomen staan?
Ik neem aan dat je dit nog niet hebt gedaan.
Als je bijen opsluit raken ze na een paar uur op het "kookpunt" dwz ze willen er uit!
En de rijpe doppen blijven dicht.
Gewoon doppen breken Als je geen tijd hebt -verkeerd uitgerekend-[;)]zet dan een strook moerrooster voor het vlieggat en breek dan in de avond doppen. Het is nu lekker lang licht.
Hans.

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door hkeijzer » wo 23 jun 2004, 12:23

Het lijkt me het gemakkelijkste om de nieuwe koninginnen 's nachts met elkaar te laten uitvechten wie de bazin wordt
Zie ik een probleem over het hoofd?.
Even nadenken....Je vroeg advies? Ik zou ze op één dop zetten! Als het even kan geen gladiators in mijn tuin.
'¢ Zal de rustigste koningin de strijd winnen?
'¢ Zal de koningin met de minste zwermlust winnen?
'¢ Zal de koningin met de meeste broedaanzet winnen?
'¢ Zal de koningin met de meeste steeklust winnen?

Je probleem is dat je niet weet wie er gaat winnen.

Vriendelijke groet,
Harry

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 jun 2004, 15:47

Het is een wijd verbreid misverstand om een bijenvolk op een dop te zetten!!Als je doppen breekt als er nog jong open broed in het volk aanwezig is worden er weer doppen aangezet heb je alsnog een zwerm(en).
Verder weten bijen beter dan wie dan ook welke dop ze willen laten uitlopen -welke moer-.
Als men deze laatste zin leest is het zullen bij de meeste imkers de wenkbrauwen het worden fronst. Let maar eens op; er zijn doppen waar geen bij op zit maar er zijn soms een paar doppen die blijkbaar meer aantrekkingskracht hebben. Je ziet dit in nog veel sterkere mate bij koninginneteelt. Als je nu die doppen, die aan de latjes hangen, merkt zul je versteld staan als je deze moeren in hun levensloop volgt. -Ook bij koninginneteelt moeren-
Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door Oude Essink » wo 23 jun 2004, 16:41

Het "op een dop zetten" is een uitermate riskante bezigheid ( door Hans al aangegeven, door Romée met argumenten uitgelegd.) Hoe wil je als imker uitmaken, dat je de beste moer in de dop hebt zitten; als de bijen niet tevreden zijn met die dop, gaan ze opnieuw met aanzetten van doppen aan de slag, als er met de uitgelopen moer iets gebeurt, is het enige alternatief "nieuwe doppen aanzetten" ( als zulks nog kan; vaak is er alleen gesloten broed of alleen maar oudere larven en dan is het over).
Het voor de tuter afsluiten van de uitgang met een moerroostertje is al even funest: behalve de stress waar Hans op wees, kan het ook gebeuren, dat de bijen, die de tuter naar buiten willen dirigeren, haar te pletter duwen tegen het rooster en treedt het boven aangegeven scenario alsnog in werking.
Doppen breken als de tuter zich heeft aangedient, doe je het beste 's avonds na vijven en laat dan nog een of twee kwakers, die er goed uitzien, inlopen; vanaf die tijd komt er geen nazwerm meer en de dames vechten het 's avonds uit; in noodgevallen, als de tuter toch met een nazwerm vertrokken is, kun je haar dezelfde avond nog teruggeven aan het volk.
hennie oes

Afbeelding

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door hkeijzer » wo 23 jun 2004, 16:43

10 dagen geleden een veger gemaakt.
Hans, ik ben het met je eens, maar na 10 dagen is er toch geen open broed meer?
Het zomaar laten inlopen van 5 of meer moeren vind ik een manier van imkeren die mij tegen staat en de gemakkelijkste manier hoeft niet altijd de juiste te zijn.
Gewoon een oor tegen de kast en en op uur U doppen breken.

Vriendelijke groet,
Harry

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door Oude Essink » wo 23 jun 2004, 16:59

na 10 dagen is er toch geen open broed meer?
Dat klopt als je met het normale zwermgebeuren te maken hebt; onder bepaalde omstandigheden echter legt de moer nog door tot de voorzwerm afkomt; 5 dagen later dient de tuter zich aan en zijn er dus nog tweedaagslarfjes in het volk; als de voorzwerm vertraagt of de nog leggende moer komt om enkele dagen na het sluiten van de tutercel, kunnen er zelfs nog eitjes zijn of enkele-uurs-larfjes.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 jun 2004, 20:51

hkeijzer schreef: [brHet zomaar laten inlopen van 5 of meer moeren vind ik een manier van imkeren die mij tegen staat en de gemakkelijkste manier hoeft niet altijd de juiste te zijn.
Gewoon een oor tegen de kast en op uur U doppen breken.
Vriendelijke groet,Harry
Wie zegt dat je dat moet doen? Er loopt op de dertiende dag al een jonge moer in d kast. Inderdaad je oor tegen de kast. Als je nog geen moer hoort[:)]de kast dicht houden.
Je spreekt over de gemakkelijkste manier nu dat is niet "het op een dop zetten". Je breek eerder doppen het zelfde werk doe je een paar dagen later als er wel rijpe doppen zijn.
Hans.

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: vliegplank sluiten rond 13e dag

Bericht door hkeijzer » wo 23 jun 2004, 23:38

10 dagen geleden een veger gemaakt. Oude volk heeft 5 moerdoppen aangemaakt. Deze komen hopelijk dus overmorgen uit. Het lijkt me het gemakkelijkste om de nieuwe koninginnen 's nachts met elkaar te laten uitvechten wie de bazin wordt.
David Reijmerink
Hans ik vind het altijd lastig op papier ehh computer, we zijn het wel eens denk.., hoop ik want op één of twee doppen zetten is niet de makkelijkste weg vanwege de risico's. Alleen de voorgestelde werkwijze van David zat me niet lekker.

Vriendelijke groet,
Harry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten