Biologisch dynamisch imkeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Alfons
Berichten:4
Lid geworden op:wo 30 mar 2005, 21:04
Locatie:Belgie
Contacteer:
Biologisch dynamisch imkeren

Bericht door Alfons » do 31 mar 2005, 20:37

Hallo, Dit is mijn eerste vraagje voor dit forum als enthousiaste beginneling...
Binnen enkele weken loopt de imkercursus ten einde, en ben ik van plan om met mijn eerste volken te beginnen.:DAangezien wij met ons gezin zoveel als mogelijk volgens de antroposofische visie leven (en het biologisch dynamisch tuinieren daar een onderdeel van is), ben ik op zoek naar iemand die me met raad en daad kan bijstaan.
Dus, enthousiaste ervaren collega's: contacteer mij!!![;)]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Biologisch dynamisch imkeren

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mar 2005, 21:24

Alfons, er wordt niet zoveel op het forum geschreven door BD imkers.
Deze link: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3045
Staat ook een site van het Nederlandse BD gebeuren
Als je op het icoontje "zoeken" klikt en dan invult; biologisch dynamisch imkeren
Even wachten dan krijg je voor uren leesvoer wat waar het soms over BD Imkeren en soms zijdelings.
Hans.

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Biologisch dynamisch imkeren

Bericht door elmook » za 02 apr 2005, 21:43

beste alfons,

ook ik hoop binnenkort mijn eerste volkjes te mogen verwelkomen en ook ik wil (zo veel mogelijk...) volgens de b.d. methode gaan werken. misschien kunnen we tips en ervaringen uitwisselen?
twee tips kan ik alvast geven: de demeter-regels staan op http://www.demeter.de klikken op info +service, richtlinien, bienenhaltung. de bijbehorende imkereimethodes op http://www.mellifera.de.
verder, ik weet niet waar merksplas is, maar een oud -klasgenoot (warmonderhof, b.d. landbouw) van mij is ook met imkerei bezig. hij woont ergens in oost vlaanderen. als je dat interessant vind kan ik een adress achterhalen?

groet, Elmar

Alfons
Berichten:4
Lid geworden op:wo 30 mar 2005, 21:04
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Biologisch dynamisch imkeren

Bericht door Alfons » di 05 apr 2005, 21:48

Beste Elmar,
Wat fijn om iemand op internet te ontmoeten die net zo enthousiast is voor de b.d.-methode.
Binnen onze vrienden- en kennissenkring zijn er enkele studenten en oud-studenten van Warmonderhof (geen imkers, jammergenoeg). Het zou inderdaad leuk zijn ook kennis te maken met jouw vriend uit Oost-Vlaanderen.
Zelf wonen we momenteel op een heilpedagogisch initiatief in Merksplas, op zowat 150 meter van de Nederlandse grens (heel dicht bij Baarle Hertog-Nassau), dus wonen we misschien ook niet zo ver bij elkaar uit de buurt.
Misschien ken je het boek "De bijen" van Rudolf Steiner? Het is niet meer in het Nederlands te verkrijgen (wel in het Duits). Het boek is vooral een "spirituele" lezing rond de bijen, geen praktisch werk.
Hoe je effectief biologisch-dynamisch imkert, blijft dan ook een grote vraag. Hoe ver sta jij hierin ?
Hopelijk tot hoors ?
Alfons [;)]

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Biologisch dynamisch imkeren

Bericht door elmook » wo 06 apr 2005, 21:36

dag alfons,

ik zal binnenkort proberen het adres te achterhalen (als rasechte warmonderhoffer is hij het afgelopen jaar 4 keer verhuist...).
ik woon in dronten, flevoland. volgens de routeplanner van de anwb is het 2 uur rijden naar baarle nassau...
ik ken het boekje van R. S., ik heb er ooit een paar bladzijden in gelezen, maar vond het toen te zwaar. zou het eigenlijk nog wel eens willen proberen.

hoe je effectief b.d. imkert weet ik ook niet. ik ben in ieder geval het volgende van plan:
11 cobiramen in plaats van 10 simplexramen (35 mm hart op hart en geen gedeelde broedruimte)
in die ramen alleen een streepje kunstraat van 1 a 2 cm als 'voorbouw'. daar gooi ik de zwerm in die ik van het voorjaar krijg. de bijen bouwen de rest dan vrolijk zelf.
als er zwermneiging ontstaat, d.w.z. als ik bij een (wekelijkse) controle doppen zie, neem ik de oude moer en een paar handen bijen en doe ze in een lege kast(uiteraard met 11 combiramen en streepjes voorbouw). dat heet op http://www.mellifera.de "schwarvorwegnahme" en is in hun ogen beslist iets anders dan een kunstzwerm! even later doppen breken.
het broednest verstoor ik nooit.
verder wil ik vooral gewoon praktisch en leuk imkeren. ik wil een beetje reizen en wat honing oogsten en als het nodig is zal ik bijvoorbeeld ook gewoon suiker voeren en zo.

maar...

ik ben zelf ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. misschien werkt het wel voor geen meter of zal ik moeten concluderen dat het voor een beginnende imker veel te hoog gegrepen is. ik weet het niet. ik probeer het gewoon.

wat ben jij van plan?

groet,

Elmar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten