Een koninginnen aflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

abejón
Berichten:11
Lid geworden op:wo 21 jul 2004, 20:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Een koninginnen aflegger?

Bericht door abejón » wo 11 mei 2005, 20:10

Omdat veel imkers,net zoals ik, in deze periode vaak bij hun kasten staan is mijn vraag als volgt:

Deze middag heb ik twee kasten gecontroleerd op moerdoppen, en geen enkele dop gevonden. Ook bij beiden geen moertje gezien, dat is ook heel moeilijk bij twee grote volken. Wel leuk is het dat ondanks een velletje darrenraat in de onderbak, in de boven broedbak de bijen onder een honingraam een mooi natuurlijk darrenbroed maken.

Morgen wil ik een moerrooster plaatsen tussen de twee broedbakken en dan na een dag of 5 tot 9 kijken in welke bak er open broed aanwezig is.

Maar dan! Dorpsimkertje aan de Maas waarvan de bijen in de tuin staan wil dan een K.A. Koninginneaflegger maken. Lekker natuurlijk zwermen dat kan natuurlijk niet in het dorp want het dorpshuis is aan de overkant en volgend jaar wil ik toch met carnaval naar de boerenbruiloft. Dus de beide oude moeren komen maar naast de kast te staan. Hoeveel meter afstand moet deze K.A. verplaatst worden om te voorkomen dat niet alles terug gaat naar het oude volk?
Dat oudje moet toch ook de nodige verzorging krijgen. Mijn beperking is mijn tuin. Misschien kan ik ze nog in de tuin van meneer pastoor zetten. Die zit toch nooit in de tuin. Ongeveer 70 meter moet dan mogelijk zijn. Het liefst zet ik die twee gewoon een halve meter naast het oude volk. Kan dit?

Vroeger maakte ik gewoon een veger als de bijen op het fruit stonden maar nu moet ik het even anders doen.

Jan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een koninginnen aflegger?

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 mei 2005, 22:14

Goed idee Jan zet de K.A. volkjes bij Meneer Pastoor in de tuin! Alleen de bijen van 3 weken en ouder zullen naar hoofdvolken terug vliegen. Je zult versteld staan hoe snel die koninginnen aflegger soms al de zelfde dag nieuw stuifmeel gaat halen. Koninginnen aflegger= K.A. ??
Zet je de K.A. naast je hoofdvolken dan vliegen ook de bijen die hun eerste orietering svlucht hebben gehouden ook af. Dit zijn bijen van 10 dagen oud
In het verleden maakte ik in de boomgaard vegers. Deze zette ik dan honderd meter van de hoofdvolken. Hier mee had ik dan het voordeel dat ik niet hoefde voeren, woonde er 30 km vandaan.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten