Mieren in bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenstal
Berichten:2
Lid geworden op:zo 24 okt 2004, 10:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
Mieren in bijenkast

Bericht door Bijenstal » di 07 jun 2005, 21:27

Hallo geachte Imkers,
Als beginnend imker een vraag[?]
Maar allereerst mijn naam is Henny van den Berg ben volkstuinder en in het bezit van een Bijenstal in een Bijentuin en tot nog toe 3 volkjes.
Nu de vraag ; aan de buitenkant van een spaarkast zag ik een spoor van mieren naar de deksel van de kast, deze geopend en zie een mierennest met honderden miereneitjes op de dekplak (dekplankschoongemaakt),is het schadelijk voor een bijenvolk ? of krijgen ze de kans niet om in de broedkamer of honingkamer door te dringen, moet ik ze bestrijden of geen zorgen daarover te maken.

Wie heeft raad en kennis b.v.d.henny

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Mieren in bijenkast

Bericht door Frans vanTongeren » di 07 jun 2005, 21:41

Dag Henny.
Leuk dat je met bijenhouden bent begonnnen.
De mieren zijn ook begonnen op je dekplank, las ik !
Veeg de eitjes plus de mieren van de dekplank en ze zullen nog eens proberen te gaan wonen op dat warme plekje.
Weer vegen en ze geven het op.
De kast in-kruipen, zullen ze niet doen, tenzij... het van die grote, rode bosmieren zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mieren in bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » di 07 jun 2005, 21:41

Misschien heb je er wat aan.
Hans

De maand vóór laatste werd een vraag over gesteld hoe te om mieren van onder de deksels van bijenkorven te verwijderen. Ik neig om hen enkel te pletten allen met het bijenkorfhulpmiddel, nochtans merkte ik het artikel in het Amerikaanse Dagboek van de Bij, de geschiedenissectie van op 50 jaar geleden. Hoe te om Mieren weg te houden - om mieren van het herbergen onder de bijenkorfdekking weg te houden, stel raad en andere vlekken in de schaduw, verzamel vers handvol groene okkernootbladeren, en spreid hen bovenop de binnendekking uit. De mieren zullen meteen weggaan en niet meer zal hinderen als de bladeren eens in twee of drie weken worden vernieuwd. Catnip zal ook werken. De Band van Vern, Kansas

The month before last a question was asked about how to remove ants from under the lids of hives. I tend to just squash them all with the hive tool, however I noticed the article in the American Bee Journal, the history section of 50 years ago.

How To Keep Out Ants - To keep ants out from harbouring under the hive cover, shade boards and other spots, gather fresh handful of green walnut leaves, and spread them on top of the inner cover. Ants will leave at once and no more will bother if the leaves are renewed once in two or three weeks. Catnip will work too.
Vern Bond, Kansas

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mieren in bijenkast

Bericht door buckfast_beekeeper » di 07 jun 2005, 21:51

Hallo Henny,

Weer een imker er bij. Kunnen we alleen maar gelukkig om zijn.

Wat is schadelijk? Ze gaan er niet van sterven. Ze zijn wel een hinder. Ze zullen tenslotte in je honingzolder gaan mee eten. Ze hebben tenslotte niet veel nodig om in de kast te geraken. Dat er al eitjes zijn wil dus zeggen dat ze zich er willen vestigen. Bestrijden ja en neen.
ja) Bestrijdt ze alleen op een natuurlijke manier. Wat zijn enkele mogelijkheden? Zorgen dat de bijen niet aan de kast kunnen komen is zowat de regel. Dit kan je bereiken door de kasten te plaatsen op een verhoog. De steunen van dit verhoog staan dan in bakjes met water. De mieren kunnen hier niet door. Nadeel is natuurlijk dat deze bakjes niet mogen uitdrogen. Een andere methode zijn kleefstrips die in de handel te verkrijgen zijn om bomen te beschermen tegen kruipende insecten. Dit rond de steunen met de lijm aan de buiten zijde. Ook hier kunnen de mieren niet over. Is dus de meest onderhouds vriendelijke methode.
neen) zeker geen mierendoosjes of iets dergelijks in de direkte nabijheid van de volken. Ze kunnen schadelijke stoffen bevatten die het volk aantasten. (ik spreek spijtig genoeg uit ervaring. Had het gelukkig vrij snel gezien dat er iets mis liep)

Zorg dat je ook zo weinig als mogelijk morst met honing/nectar/suikerwater. Je vermijdt zo voor een deel dat je mieren gaat aantrekken.


mvg

buckfast_beekeeper

Bijenstal
Berichten:2
Lid geworden op:zo 24 okt 2004, 10:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mieren in bijenkast

Bericht door Bijenstal » di 07 jun 2005, 22:05

Mijn dank is groot maar de mieren zijn heel gelukkig klein,ik begin met het constant verwijderen van mieren en eitjes en dekplank schoon maken.
bedankt voor de adviezen, Henny

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Mieren in bijenkast

Bericht door maartenkleijne » di 07 jun 2005, 23:15

Ter aanvulling:
De mieren op de dekplank wonen daar niet, ze brengen alleen hun poppen daar omdat het lekker warm is, om rustig uit te rijpen.
Anders brengen brengen ze de poppen uit hun ondergrondse nest naar de zon, maar dan blijven ze er in ons klimaat mee heen en weer rennen en moeten ze elke avond naar huis gebracht worden.
De poppen die er door ons afgeveegd worden van de dekplank gaan grotendeels verloren en de mieren die dat een goed idee vonden komen 'op andere gedachten'.

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mieren in bijenkast

Bericht door Gosse » wo 08 jun 2005, 17:35

kunt onder de kast ook pootjes maken en die in bakjes met water zetten, werkt goed
groed Ærjen [8D]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 163 gasten