kastkaart

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zwaakse liefde
Berichten:28
Lid geworden op:di 08 jun 2004, 13:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:
kastkaart

Bericht door zwaakse liefde » ma 13 jun 2005, 00:10

Beste Imkers,

Om direct met de deur in huis te vallen. Bij de kastkaart staat aantal ramen bezet wat wordt hier mee bedoeld?
Ik heb een kast, segenberger, met een buckfast volk heb ze overwinterd op 18 ramen dus 2 bk. in het voorjaar de kantplanken eruit gehaald en vevangen door gewone ramen met gewalsd raat. Dit hadden ze binnen 14 dagen uitgebouwd en vol voer gestouwd. Dus heb ik er een bk op gezet met 11 ramen met gewalsde raat er in gezet. vandaag alles gekontroleerd. Het broednest zit in de middelste bak en beslaat 10 ramen met een klein randje stuifmeel en honing tegen de achterzijde. in de onderste bak wordt ruimte gemaakt zodat ze verder kan gaan leggen in de onderbak. Aan de buitenranden wordt stuifmeel en voer aangelegd en het midden wordt uitgepoest. in de bovenste bak wordt op 11 ramen nieuw honing opgeslagen en is al voor 60% verzegeld. Nu heb een 4 de bk er op gezet met nieuwe ramen en gewalsde plaat. binnen kort gaan de zwarte bessen en de bloemendijken bloeien dus was mijn idee om over 4 dagen tussen bak 3 en 4 een koninginnen rooster te leggen zodat hier alleen honig wordt gebracht zodat ik dat over 1 maand kan gaan slingeren. Maar is de feromoon geur van de koninging wel sterk genoeg om 4 bk bakken te overbruggen? Is het wel nodig om er een rooster tussen te leggen of kan het ook zonder? Vraag ik teveel van ze want ze hebben tot nu toe al 15 ramen uitbouwt? Wanneer en hoe kan ik dit volk klaar maken voor de aankomende winter en terug brengen naar 2 bk of moet het nu meer zijn?

peter hundepool

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kastkaart

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 jun 2005, 10:19

Antwoordt
Om direct met de deur in huis te vallen. Bij de kastkaart staat aantal ramen bezet wat wordt hier mee bedoeld?
De ramen waarop bijen zitten niet een paar bijen maar je ziet geen raat meer! Dat is de term; 'aantal ramen bezet'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten