mais-meel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

JANVANHAMONT
Berichten:17
Lid geworden op:za 08 feb 2003, 19:26
Locatie:USA
Contacteer:
mais-meel

Bericht door JANVANHAMONT » ma 16 jan 2006, 22:34

Eergisteren was het hier meer dan 25 graden (Celsius) en windstil. Normaal als de bijen vliegen dan komt er steeds stuifmeel binnen zelfs in het midden van de winter. Nu nog steeds niets. We heben sinds april verleden jaar maar enkele centimeters regen gehad en dit verklaart dat alles hier kurkdroog is en er zich massale grasbranden voordoen. Tot nu toe 500.000 acres hier in Texas en Oklahoma, een driehonderdtal huizen en een vijftal doden. Wegens deze droogte waren er verleden zomer weinig bloemen, in de herfst praktisch geen en als we geen regen krijgen dan is de lente ook verloren.
Mijn vriend-imker hier verder in de straat jaagt op everzwijnen hier achter onze eigendom. Hij gebruikt mais om ze in een kooi te lokken. Hij strooit de mais op de grond en ook doet hij mais in sterke plastiekbuizen voorzien van afschroefbare deksels. In deze buizen heeft hij gaten geboord en als de everzwijnen hiermee beginnen te rollen dan komt er de mais geleidelijk uit, een techniek om de mais langer laten mee te gaan en zodoende meer everzwijnen te lokken.Welnu met deze mais is er veel stof, sommige zeggen dat het stuifmeel is maar ik denk dat het gewoon mais-stof is. De bijen komen hier massaal op af.
Nu had ik het idee om een grote beker mais te malen in een mixer. Dit gaf geen te best resultaat en uiteindelijk heb ik dan alles fijngemalen met een elektrische koffiemolen. Ik heb er een beetje stuifmeel onder gemalen maar omdat ik dit in de diepvriezer bewaar was dit niet al te droog en ging dit malen niet zo goed. Ik heb dan alles in een grote schotel gedaan er een beetje honing bijgedaan om de bijen sneller te lokken en dan deze schotel boven op een kast gezet. Hier heb ik vier volken staan. Op een uur of drie was alles praktisch verdwenen, de honing nog het laatste. Enkel wat nog te grof was lieten ze liggen. Gisteren was het koud, ongeveer 16 graden. Ik heb nog een beker gemalen en dat is nu praktish ook bijna op. Het is mooi om te zien, de schotel ziet zwart van de bijen, het is een hevig gezoem dat je bijna nooit hoort. Ze verzamelen het meel zo vlug aan hun achterpootjes dat je nauwelijks kan merken hoe ze te werk gaan. Er wordt niet gevochten en ze vallen over elkaar. Een plus punt: ik heb geen varoa gevonden in de schotel.

De vraag is nu: Heeft er iemand ervaring met mais-meel te voeren aan bijen en wat is de voedingswaarde van mais-bloem of mais-meel. Ik zou niet willen dat morgen al mijn bijen met de poeten omhoog dood op de bodemplank liggen.
Ook nog een tweede vraag: heeft er iemand een goede methode om stuifmeel te drogen zonder het te fel te verhitten. Ik zoek een methode met een vacuumpomp.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door Piet Jager » ma 16 jan 2006, 23:07

Dag Jan,

Vroeger ("uit de oude doos") gebruikte men veelal erwtenmeel als stuifmeelsurrogaat. Als je daarvoor de juiste randvoorwaarden schept, nemen ze dat grif op. Maar ook kolenstof wordt dan zelfs opgenomen. Meelachtige substanties als erwtenmeel, maismeel, maizena, sojameel of bloem van meel hebben nauwelijks waarde als aanvullend voedsel als het B-vitamine ontbreekt.

Het beste was nog verse kippeneiwit (vooral geen geel), waarbij dikke suikerstroop of honing en gemalen gist (vitamine-B) zijn toegevoegd. Maar het blijven surrogaten!!!

Jan Tempelman heeft destijds in Chili veel stuifmeel geoogst en gedroogd met een Elstein warmtelamp voor kuikenopfok en een ventilator. Echter niet boven de 40 graden komen, want dan verliest het zijn BEW (bio energetische waarde).

Zie ook onderstaande site van Jan Tempelman
http://www.xs4all.nl/~jtemp/pollenprep.html#dry

!Piet

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door Hennie Peters » di 24 jan 2006, 09:50

In een zoektocht naar iets anders kwam ik deze link tegen op de ppo site: http://documents.plant.wur.nl/ppo/bijen ... middel.pdf


groet,
Hennie

JANVANHAMONT
Berichten:17
Lid geworden op:za 08 feb 2003, 19:26
Locatie:USA
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door JANVANHAMONT » di 24 jan 2006, 19:20

Hennie en Piet,

Bedankt voor jullie reakties.
Het report "Stuifmeelvervangingsmiddel" is zeer interessant
Piet< ik heb nog nergens een referentie aangetroffen dat vitamine B aanhaalt. Wel vitamine A en C. Met vitamine C probeert men zelfs bijen te lokken naar surrogaatvoer.
Ik heb veel gezocht maar het juiste antwoord heb ik nog niet.Ik zoek nu voornamelijk waarin het verschil ligt tussen maismeel en soyameel. Als men het als meel koopt in een voedingszaak is er maar weinig verschil in prijs. Ook kan ik geen verschil merken tussen beide producten omtrent de voedingsbestanddelen in deze meelproducten.
Ik heb nu vier bakjes staan met voer, een met zelf gemalen meel van limabonen, een met zelf gemalen mais, een van gemalen mais en gemalen stuifmeel en een vierde gemalen stuifmeel. Er is bijna geen verschil in het aantal bijen dat op deze bakjes vliegen. Volgens het boek " The Hive and the Honey Bee" van Dadant kunnen ze zelf de voedingswaarde niet bepalen. Deze bakjes staan zo een 30 meter van mijn kasten en deze morgen waren er al bijen bij 5 graden Celsius. Ik ben zojuist eens gaan zien bij mijn vriendimker hier op het einde van de straat zo een 300 meter van hier. Ook zijn bijen komen hier dat meel ophalen. Het is gemakkelijk te zien omdat het meel ven de limabonen puur wit is en als ze zich hierin storten dan zijn de bijen gans wit (hier kan ik niet het woord " heel" gebruiken want dat zou verwarrend zijn met heel wit ten overstaan met heel wit of fel wit).
Ik zift het gemalen product met een USA Standard #20 zeef, 0.89 mm en dit zeef is nog een beetje te grof. Ik heb voornamelijk last van het omhulsel van de mais. Ook dat omhulsel is te hard. Maar met een zak van 25 kg mais aan $3.00 per zak kom ik lang toe en kan de overschot met de omhulsels gewoon weggooien.
Nu ben ik ook tot de konclusie gekomen hoe ze dat meel verzamelen Ze nemen het meel eerst in hun mond of tussen hun mandibles en maken dit met speeksel eens beetje vochting. Dan wordt het doorgegeven aan hun voorpoten. In een volgende fase gaat dit naar hun middenpootjes en tenslotte naar de pollenbaskets aan hun achterpoten. Ze doen deze beweging liefst al vliegend. Het boek " The Hive and the Honey Bee" geeft dezelfde verklaring.
Voor zover het evangelie van Janvanhamont.

Groetjes.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door Piet Jager » wo 25 jan 2006, 11:14

Jan,

Midden vorige eeuw gaf men in Oostenrijk op advies van prof. Schiller sojameel. De sojakorrels komen in grootte overeen met stuifmeel. Ze bevatten 41% eiwit, 20% vet, 20% suikersoorten, 3% lecithine en naar men meende ook vitamine B1

Sojabonen hebben een hoog vetpercentage. Het vet is rijk aan lecithine. Het bevat een eiwit met een hoog lysine- en arginine gehalte. In de koolhydraatfractie wordt enig suiker gevonden. Sojabonen bevatten het eiwit-splitsende enzym trypsine. Dit wordt echter door toasting van de bonen vernietigd.

P.S. Als vitamine B1 (gistpoeder) ontbreekt kunnen de jonge bijen zich niet behoorlijk ontwikkelen.

!Piet

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door jveldik » za 11 mar 2006, 14:52

Heeft iemand een idee waar de de ingredienten van het stuifmeel vervangingsmiddel van PPO te krijgen zijn?

met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door Els Kleijnendorst » za 11 mar 2006, 16:18

Volgens het artikel in Bijen bij de hengelsportwinkels.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door apiario » za 11 mar 2006, 17:20

JANVANHAMONT schreef:


De vraag is nu: Heeft er iemand ervaring met mais-meel te voeren aan bijen en wat is de voedingswaarde van mais-bloem of mais-meel. Ik zou niet willen dat morgen al mijn bijen met de poeten omhoog dood op de bodemplank liggen.
Ook nog een tweede vraag: heeft er iemand een goede methode om stuifmeel te drogen zonder het te fel te verhitten. Ik zoek een methode met een vacuumpomp.
Beste Jan

Je zou Arno een berichtje kunnen sturen. Hij doet niets anders dan stuifmeel drogen en verzamelen. Ik meen 30 kilo per week in goede tijden. Het is zijn hoofdbron van inkomsten. Zelf heb ik voor hem een eenvoudige doch zeer doelmatige droger gebouwd.
Arno woond en werkt in het midden van Brasil.

Bertus

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door Bart de Coo » zo 12 mar 2006, 09:16

Een paar maanden geleden stond er in Bijen een artikel over stuifmeelsurrogaten. Vrij kort daarna las ik iets over het Bieneninstitut in Celle. Daar was een congres geweest of zo en daar had een Duitse onderzoeker staan vertellen dat het voeren met stuifmeelsurrogaten bijna automatisch leidt tot nozema. We moeten ons vermoedelijk eenvoudige, statistische proeven voorstellen: laat honderd volken vrij uitvliegen en geef nog eens honderd volken stuifmeelsurrogaten en kijk wat er gebeurt.

Zoals je ziet klink ik een beetje vaag en hou ik wat slagen om de arm. Het punt is dat ik vergeten ben waar ik dat Duitse verhaal gelezen heb. In ieder geval staat er sindsdien op de harde schijf van mijn bovenkamer in een map met de titel 'Stuifmeelvervangers' het bestand 'Niet doen'.

Groet, Bart de Coo

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: mais-meel

Bericht door apiario » zo 12 mar 2006, 10:50

Jan...... ik heb even in mijn archief gezocht naar stuifmeel.
Hier hebben we het meer over honing. Toen ik Kees Hollander er naar er na vroeg, zei hij dat het altijd ingevoerd word.Schijnbaar laten we dat hier een beetje liggen. Ook de winning van propolis,word niet op grote schaal uitgeoefend. Wat ik verneem is dat we het maar vervelend vinden dat gekit. Terwijl ik in Brasil op bezoek ben geweest bij koninginnetelers die alleen op propolis selecteren. Daar een gouden handel.Bijna alles gaat naar Japan.Ook de winning van stuifmeel staat daar op een hoog peil. Ook het probleem waar jij me worstelt is daar allang opgelost. Je heb daar legio kleine voederplaatsen met stuifmeelvervangers voor in slechtere tijden.

Over de droging Daar zag ik grote "tempex" doos Met een inlaat van een haardroger en aan de ander kant wat gaten er in. het werkte prima.
Voor wat groter werk zet ik een foto erbij. Ook wordt er voorgedroogd
met een buitenstellage waar de bovenkant een zinken plaat is.Deze wordt door de zon verwarmd(Bloedheet) op veilige afstand er onder de laden met stuifmeel(niet hoger dan 30 graden)samen met een briesje droogt dat uitstekend.

doe je voordeel er mee

Bertus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten