Wel/geen koningin??
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Wel/geen koningin??
Gisteren in een kast gekeken en zag tot mijn schrik diverse gesloten doppen.
Volop bijen, dus niet gezwermd. Alle doppen verwijderd en een raampje met eitjes ingehangen. Vandaag weer gekeken. Op het raam met verse eitjes weer doppen aangezet. Weer alles nagekeken en geen koningin gevonden. Wel was in darcellen eitjes gelegd. Mooi opstaand en maar een eitje per cel. Is er dan toch een koningin aanwezig??
Graag uw reactie
Gerard
Volop bijen, dus niet gezwermd. Alle doppen verwijderd en een raampje met eitjes ingehangen. Vandaag weer gekeken. Op het raam met verse eitjes weer doppen aangezet. Weer alles nagekeken en geen koningin gevonden. Wel was in darcellen eitjes gelegd. Mooi opstaand en maar een eitje per cel. Is er dan toch een koningin aanwezig??
Graag uw reactie
Gerard
Re: Wel/geen koningin??
Hoi beste,
Misschien wel een stille moerwisseling aangezien de vele bijen nog op de kast en waarschijnlijk ook al rondvliegende darren. Het zou ook kunnen dat je bij je vorig nazicht de koningin hebt verongelukt met daarom redcellen, ik zou eens kijken of je al uitgelopen darren ziet.
Veel geluk Patrick
Misschien wel een stille moerwisseling aangezien de vele bijen nog op de kast en waarschijnlijk ook al rondvliegende darren. Het zou ook kunnen dat je bij je vorig nazicht de koningin hebt verongelukt met daarom redcellen, ik zou eens kijken of je al uitgelopen darren ziet.
Veel geluk Patrick
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Gerard ooit gehoord van stille moer wisseling?[:)] zou best kunnen dat dit in het bijnevolk bezig is
Jammer dat je de doppen hebt gebroken. Dan had je kunnen vaststellen hoe oud -hoelang - de doppen gesloten waren. Je kunt dit ook bepalen aan het broed in wel stadium het is eitjes en larven.
Bij een stille moer wisseling is de moer nog aanwezig en is er broed in alle stada in het volk te vinden.
Hans
Jammer dat je de doppen hebt gebroken. Dan had je kunnen vaststellen hoe oud -hoelang - de doppen gesloten waren. Je kunt dit ook bepalen aan het broed in wel stadium het is eitjes en larven.
Bij een stille moer wisseling is de moer nog aanwezig en is er broed in alle stada in het volk te vinden.
Hans
Ja dat heb ik ook al wel is gehad,ik kon de koningin toen ook niet vinden,het lijkt wel of de koningin weg is maar zij loopt nog wel rond bij mij ging ze vaak naar ondre en ze zat veel op de kant ramen waar je de koningin niet verwacht.
B.Speet
B.Speet
-
- Contacteer:
Stel het is een stille moerwisseling. Waarom dan toch weer doppen uitbouwen??
Wie belegt de darrencellen. Deze waren keurig belegd. In werkstercellen geen eitje te vinden.
Moet ik de nieuwe doppen weer breken??
Groeten
Gerard
Wie belegt de darrencellen. Deze waren keurig belegd. In werkstercellen geen eitje te vinden.
Moet ik de nieuwe doppen weer breken??
Groeten
Gerard
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Nee geen doppen breken!!!!!!! maar waarom er wel eitjes in het darren broed zijn te vinden? in de cel een eitje zou zo op het eerste gezicht duiden dat er toch een moer bezig is. Waarom "red"cellen op het ingehangen werksterbroed? het is te vaag om daar een goed antwoordt op te geven. Ik zou gewoon afwachten het is een mooi leer projekt!
Hans.
Hans.
-
- Contacteer:
Bedankt voor jullie meedenken. Toch nog een vraag. Als ik nu afwacht gaat dit volk toch zeker zwermen?
Groeten
Gerard
Groeten
Gerard
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Als het een stille moer wisseling is wordt er in principe niet gezwermd. Je weet precies wanneer er weer doppen op het raam openbroed zijn aangezet. 13 Dagen later heb je een nieuwe moer! op de avond van de twaalfde dag hoor je niets - of je hoort een tuter - de jonge net uitgelopen moer.
Dan wil het bijenvolk zwermen! en dan breek je alle doppen en laat er nog - een - moer in het volk lopen.
Maak ook eens een zoekslag er is al veel over dit fenomeen - stille moer wisseling - geschreven.
Hans
Dan wil het bijenvolk zwermen! en dan breek je alle doppen en laat er nog - een - moer in het volk lopen.
Maak ook eens een zoekslag er is al veel over dit fenomeen - stille moer wisseling - geschreven.
Hans