verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
verenigen

Bericht door monique » wo 28 jun 2006, 20:49

Volk met oude moer(1 bk,2 hk), en had hagelschot broed tot nu toe. Niet zo mooi dus. Geen zwermneigingen tot nu toe gehad. Nu wat belegde dopjes.( niet gesloten),genoeg bijen aanwezig.
Vanavond gekeken, geen duidelijke eitjes te vinden, geen gesloten broed. Zal de moer toch weg zijn? In de doppen lag een eitje?
Nu wil ik eigenlijk een jonge moer( net 2 dagen in 6 ramer, 2 ramen broed) die ernaast staat met deze kast verenigen.
Wat is de beste/ verstandige manier?
Moet ik de slechte kast af laten vliegen op deze?
Of moet ik de 3-6 ramen met sluitblokken op de 'slechte'kast zetten.
Wie kan me advies geven?
Monique

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: verenigen

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 28 jun 2006, 20:57

Hallo Monique,

Voorlopig zou ik niks doen.

Laat de "slechte" kast rustig voor een moer zorgen. Als de kast de jonge koningin niet wil aanvaarden en toch verder gaat met haar eigen doppen heb je pas problemen.

Laat de moer aan de leg komen en verenig daarna met de kranten methode. De kast met de moer komt normaal onderaan.

Hoe later je verenigt hoe makkelijker het gaat. Net voor het inwinteren is hier uitermate voor geschikt.

mvg

Theo

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: verenigen

Bericht door de vos roger » wo 28 jun 2006, 22:41

Ja Theo, verenigen met de krantenmethode zeg je.
Het hangt er natuurlijk vanaf welk type kast het hier is.
Met simplex kast geen enkel probleem.
Maar ik lees hier een broedkamer en twee honingkamers, en ik denk al onmiddellijk aan dadant-blatt .Als dat zo is zal dit al moeilijker gaan met de krantenmethode.

roger

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: verenigen

Bericht door monique » wo 28 jun 2006, 23:05

Het zijn spaarkasten.
Monique

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: verenigen

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 28 jun 2006, 23:08

Hallo Roger,

Waarom gaat dit niet met Dadant?

In het verleden heb ik Simplex met Langstroth verenigd. Ook dat is gelukt. Een plank, zo groot als de grootste maat kast en een gat dat kleinder is dan de kleinste kast, is een prachtig hulpmiddel. Op deze wijze verenig ik ook productie volken en 3 of 6-ramers.

Met een beetje vindingrijkheid zijn verschillende kastmaten geen probleem. Er is ook nog voldoende tijd om broed te laten uitlopen zodat niet moet worden overgegaan tot omkatten van de broedramen.

mvg

Theo

Blijkt dat het spaarkasten zijn. Dus ongeveer onze simplex. Geen probleem om te verenigen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten