Segeberger kast.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:
Segeberger kast.

Bericht door Cor Van Pelt » do 18 jan 2007, 23:34

Kan iemand mij zeggen hoe een Segeberger kast er uit ziet? En hoe die werkt?
Bedankt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door Hans van der Post. » vr 19 jan 2007, 00:11

Welkom op dit forum.
Cor ik heb even uit de historie van het forum een link geplukt
te zien een foto van zo'n kast. http://www.immenhoff.de/html/segeberger ... beute.html
Hoe die "werkt" weet ik niet maar ongetwijfeld komt er daarover meer reacties
Hans

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door Dirk Blanken » vr 19 jan 2007, 18:38

Cor, de kast werkt zoals alle kasten maar je moet het je eige maken door er een paar seizoenen mee te werken.
Over het algemeen zitten de bijen in de winter minder stijf in een wintertros door de goede isolatie.
Broeder Adam de samensteller van de buckfastbij zag niet veel in geisoleerde kasten, ze komen niet goed op gang in het voorjaar zei hij.
Ik ken een paar mensen die er succesvol mee imkeren, ook goede oogsten hebben, maar persoonlijk denk ik dat de Dadantkast beter is voor de buckfastbij.
De segeberger is licht en dus erg geschikt voor mensen die niet zwaar kunnen tillen.
Daarom heb ik ze aangeschaft en bovendien je hoeft ze niet te onderhouden, 1 x verven met verf op waterbasis en dat is het.

Ook kristalliseerd bijv. koolzaadhoning niet zo snel als in houtenkasten, in een koud voorjaar heb je in houten kasten vaak dat in de bovenhoeken de koolzaadhoning begint te kristalliseren omdat de bijen zich 's nachts in de bolvorm terugtrekken, dat doen ze niet in segeberger kasten.
Ik hou m'n houten simplex kasten nog een poosje aan dan kan ik het verschil goed zien, maar onderhouden doe ik ze niet meer.

Segebergers zijn van oorsprong Duitse kasten met het duitse normaal raam, dat kan je natuurlijk doen maar dan zijn de ramen niet
uitwisselbaar met hollandse collega's.
Ook zijn er in de duitse segebergers kunststofraampjes waar je geen kunstraat inzet maar waar je de in de kunststof gedrukte cellenpatroon insmeert met vloeibare was.
Persoonlijk werk ik liever met houten raampjes en kunstraat.
Er is ook een Hollandse Segeberger te koop waarin het hollanse spaarkastraam past.
In een uitsparing zit een houten balkje waarop een afstandsreep is gemonteerd.
Ik heb deze Hollandse segeberger bij het Ielgat in Amen gekocht en de afstandsrepen zijn stelselmatig verkeerd gemonteerd op de houten balkjes.
Als je twee bakken van elkaar haalt en de bijen houden van kitten dan trekt je de ramen van de onderste bak mee omdat het houten balkje los in de uitsparing zit.
De oplossing is om het houten balkje met de afstandsreep vast te zetten met een lange parker in het kunststof, sommige mensen gebruiken voor het vastzetten constructielijm, maar ik vind dat zo definitief.
Als de parkers niet voldoende is doe ik dat alsnog.
Een andere mogelijkheid is om telkens alle ramen van de bovenste bak los te maken voordat je de bak afneemt.
Zoals ik al zei moet je je de kast eige maken.
Eigelijk hoort de leverancier hier op in te springen.

Als je een beetje een grotere imker bent kan je je spullen beter in Duitsland kopen, daar is nog service en zijn de prijzen lager.
Ik hou niet van autorijden maar met een paar man in duitsland inkopen
deelt de transportkosten door 3 of 4 en kan het goed uit.

Bovendien heeft doet men op imkerbeurzen in duitsland nieuwe ideeen op.
Duitsland is veel meer een imkerland dan Nederland.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door willem » vr 19 jan 2007, 19:24

Dirk Blanken schreef: Segebergers zijn van oorsprong Duitse kasten met het duitse normaal raam, ....
Er is ook een Hollandse Segeberger te koop waarin het hollanse spaarkastraam past.
Maar niet goed.
In een uitsparing zit een houten balkje waarop een afstandsreep is gemonteerd.
Ik heb deze Hollandse segeberger bij het Ielgat in Amen gekocht en de afstandsrepen zijn stelselmatig verkeerd gemonteerd op de houten balkjes.
Als je twee bakken van elkaar haalt en de bijen houden van kitten dan trekt je de ramen van de onderste bak mee omdat het houten balkje los in de uitsparing zit.
De oplossing is om het houten balkje met de afstandsreep vast te zetten met een lange parker in het kunststof, ....

Eigelijk hoort de leverancier hier op in te springen.
Leuke benadering. De Segeberger is een goed doordacht produkt waarmee de meerderheid van de Noord-Duitse imkers werkt. Maar (sommige) Hollanders weten het altijd beter, verprutsen de kast en gaan dan klagen. Mijn mening: Duitse kast, Duitse ramen. Liefst gemodificeerd DN
Als je een beetje een grotere imker bent kan je je spullen beter in Duitsland kopen, daar is nog service en zijn de prijzen lager.
Ik hou niet van autorijden maar met een paar man in duitsland inkopen
deelt de transportkosten door 3 of 4 en kan het goed uit.
Dirk, Cor woont in Canada, dat wordt een flink eind zwemmen dus, maar op de terugweg heb je veel steun aan de Segebergers want die blijven drijven.
:D
groeten, Willem


x

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door Dirk Blanken » za 20 jan 2007, 12:38

Willem, ik zit aan het hollandse raam vast, daar ik elk voor jaar 2/3 van mijn volken verkoop, en ik denk dat dat met duits normaal niet zo goed gaat.
Maar het is op te lossen zoals ik schreef.

Er zijn ook kunststofkasten met Dadantramen.

Dirk



dertiende

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door Ria van den Berg » zo 21 jan 2007, 05:28

Hallo Cor,

Er zijn ook piepschuim (een beetje oneerbiedig woord) kasten in Canada te koop. Ik geloof dat Dadant ze maakt. Allen Dick heeft er een tijdje mee gewerkt. Hij imkerde in de buurt van Three Hills en schreef een dagboek op het internet : http://www.honeybeeworld.com/diary/
Je zou bij de (Alberta Honey Producers) Co-op kunnen vragen of ze ze verkopen.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Hans v N
Berichten:9
Lid geworden op:wo 02 jun 2004, 16:50
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door Hans v N » di 23 jan 2007, 15:49

Beste allemaal,

Voor het eerst met twee mini-plus kastjes naar Ameland geweest. Beiden bevrucht terug gekomen. Samen met een andere imker een bestelling geplaatst bij Holtermann in Duitsland (boven 300 euro gratis thuis bezorgd) Ik dacht laat ik deze mooie volkjes eens lekker verwennen en heb twee segeberger kasten gekocht. Kasten bestaan uit vlakbodem, DN 1,5 broedkamer, DN 1 honingkamer en een deksel. Voor deze kasten ben ik overgegaan op Duitse ramen dan hoef je niets aan de kast te veranderen. Hopelijk wordt het komend jaar een succes.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door Dirk Blanken » di 23 jan 2007, 17:08

Hans Hallo,
Het combiraam is een goed formaat voor je nieuwe buckfastvolkjes, die zijn er dus ook in DN.
Hier wat ongevraagd advies:
Je kan de kasten verven met verf op waterbasis waarbij de kast geheel in elkaar staat met een roller en de hoekjes met een kwast, niet verven daar waar de randen elkaar raken, dat gaat plakken.
Als je het randje aan de binnenkant licht behandeld met vaseline dan gaan de bakken veel makkelijker van elkaar dat werkt een stuk makkelijker, en een hele brede beitel gebruiken dan beschadig je de randen zo weinig mogelijk.
Want je maakt ze altijd op de zelfde plaats open en bij langjarig gebruik ontstaat daar anders een flinke deuk.
Ik denk dat je op zware drachten er nog een extra honingkamer bij nodig hebt, zeker als het een 1/2 BK als HK is wat je kocht.

Dirk



Hans v N schreef:
Beste allemaal,

Voor het eerst met twee mini-plus kastjes naar Ameland geweest. Beiden bevrucht terug gekomen. Samen met een andere imker een bestelling geplaatst bij Holtermann in Duitsland (boven 300 euro gratis thuis bezorgd) Ik dacht laat ik deze mooie volkjes eens lekker verwennen en heb twee segeberger kasten gekocht. Kasten bestaan uit vlakbodem, DN 1,5 broedkamer, DN 1 honingkamer en een deksel. Voor deze kasten ben ik overgegaan op Duitse ramen dan hoef je niets aan de kast te veranderen. Hopelijk wordt het komend jaar een succes.
dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door willem » wo 24 jan 2007, 14:48

Hallo Dirk,
Tja, als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Ik schilder mijn Segebergers met een polyurethaan verf (bodem en dak) en de broed- en honingkamers met mono-urethaan, ook de contact vlakken. Deze verf vertoont geen kleef verschijnselen en je kunt het makkelijk schoonhouden.
Ik vraag me af of Cor nu weet wat een Segeberger is.
Groeten, Willem

Hans v N
Berichten:9
Lid geworden op:wo 02 jun 2004, 16:50
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Segeberger kast.

Bericht door Hans v N » za 27 jan 2007, 14:53

Hoi Dirk en anderen,

Dat klinkt goed nog een extra honingkamer er boven op en Duits Normaal is al groter dan onze vertrouwde simplex ramen. Ik ben zeer benieuwd wat er komend jaar gaat gebeuren. Dirk een DN 1,5 is dat het zogenaamde combinatie raam waar je over sprak? Over het schilderen, ik heb inderdaad mijn kasten en randen geschilderd met verf op waterbasis(HEMA)als ik een voerbak gebruik schilder ik deze aan de binnenzijde met een hoogglans verf verdunbaar met terpentine. Meestal smeer ik de randen in met lijnolie wat ik toch al voor mijn handen gebruik. Als toch blijkt dat ze vast gaan zitten moet ik maar aan iets anders gaan denken.
Nog even voor Cor: voor info kijk bij holtermann. De kast die ik nu heb kost mij helemaal compleet 74 euro plus (excl. ramen) een likje verf en een uurtje arbeid. Ga dit eens vergelijken met een eigenbouw kast van hout. Alles past nu perfect. Als dit goed bevalt heb ik wel wat anders te doen dan kasten bouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten