Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Cyberier
Berichten:13
Lid geworden op:ma 01 nov 2004, 20:37
Contacteer:
Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door Cyberier » za 10 feb 2007, 11:26

[img]../beeld/a/advertentie/vork-beker-logo.jpg[/img]
Weet iemand waar in VL dia 80 mm kunsstofdeksels voor de rechte 500 g WECK honingbokalen verkrijgbaar zijn?
Geschikt voor voedingswaren, dus voorzien van het levensmiddel-logo zoals vereist door het FAVV.
De courant verdeelde deksels hebben noch het logo, noch de in het geval van een ontbrekend logo vereiste conformiteitsverklaring.

Peter

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door buckfast_beekeeper » za 10 feb 2007, 18:04

Hallo Peter,

Het probleem waar blijkbaar enkele imkers onlangs tegenaan liepen. Ik denk dat we allen in hetzelfde straatje zitten wegens geen enkel alternatief. Ook voor de andere (EU)landen zal dit probleem zich stellen.

Als er conformiteitsverklaringen komen/zijn kan alleen de handelaar deze ons bezorgen.

Ik heb een mailtje gestuurd naar "Weck" in Duitsland. Hopelijk krijg ik antwoord. Zodra ik meer weet, komt het hier te staan.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

jbie
Berichten:1
Lid geworden op:vr 08 dec 2006, 16:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door jbie » zo 11 feb 2007, 21:40

Peter,
De kunststof deksels worden o.a. gemaakt door de firma LAHME -Präzision in Kunststoff. GmbH&co.KG Waldheimstrasse 14 58566 Kierspe
tel: 02359/9084-0 fax: 02359/9084-32
Schraubdeckel PP 80/15 Lahme Art-nr:1-01-00628 Leverbaar in meerdere kleuren.
Jan

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 16 feb 2007, 17:10

Hallo,

De firma Weck heeft me geantwoord dat zij alleen voor het glas instaan.
Voor zij die de deksels afnemen van het bijenhof, heb ik goed nieuws. De producent is de firma Gärtig Gmbh, Weidenweg 20, D-33397 Rietberg. http://www.gaertig-gmbh.de/. Ik heb daarvan een conformiteitsattest. Ik zal een pdf online zetten.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door jjmvaningen » vr 16 feb 2007, 17:21

"""""Als er conformiteitsverklaringen komen/zijn kan alleen de handelaar deze ons bezorgen.""""""

waar hebben we het over?, en geldt dit ook voor nederland?
(het zegt mij niets, maar dat zegt natuurlijk ook niets)

groet jacques

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door buckfast_beekeeper » za 17 feb 2007, 00:36

jjmvaningen schreef:
"""""Als er conformiteitsverklaringen komen/zijn kan alleen de handelaar deze ons bezorgen.""""""

waar hebben we het over?, en geldt dit ook voor nederland?
(het zegt mij niets, maar dat zegt natuurlijk ook niets)

groet jacques
Hallo Jacques,

Waar gaat het over? Alle verpakkingen die je gebruikt voor levensmiddellen, moeten ook geschikt zijn om levensmiddellen te bevatten. Ze mogen dus geen smaak afgeven, ze mogen ook niet giftig zijn. Meestal wordt dit aangeduid met het internationaal aanvaardde symbool van het "glas met vork" zoals je bovenaan kan zien.
Op de deksels die wij in België aankopen staat dit symbool niet. Een aantal imkers hebben controle gehad van het FAVV, zeg maar de eetwareninspectie. Zij hebben dus geoordeeld dat de deksels niet comform zijn tenzij je via een attest van de fabrikant het tegendeel kan bewijzen.
De fabrikant verklaart daarin dat de gebruikte grondstoffen en machines voldoen aan de eisen die gesteld worden voor de fabricage van verpakkingen voor levensmiddellen.
Normaal is deze regel in heel de EU van toepassing. Is Nederland reeds bij de EU? [;)]

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

jocola
Berichten:15
Lid geworden op:vr 25 okt 2002, 18:43
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door jocola » za 17 feb 2007, 19:24

Met zéér veel dank voor het opzoekwerk buckfast beekeeper, U spreekt daar van een pdf maar waar gaat U deze online plaatsen en wanneer? het is maar dat we deze vergadering hebben en dan kan dat als argument gebruiken.

Nogmaals zéér veel dank,
BEE HAPPY
Johan

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door buckfast_beekeeper » za 17 feb 2007, 21:59

jocola schreef:
Met zéér veel dank voor het opzoekwerk buckfast beekeeper, U spreekt daar van een pdf maar waar gaat U deze online plaatsen en wanneer? het is maar dat we deze vergadering hebben en dan kan dat als argument gebruiken.

Nogmaals zéér veel dank,
BEE HAPPY
Johan
Zonder dank. We kunnen allemaal wel eens met het FAVV geconfronteerd worden. Het is wel handig om dan de papieren bij de hand te hebben.

Spijtig genoeg nog andere zaken te doen ook. Het is er dan toch van gekomen om de pdf te maken. Je kan hem vinden op deze url. http://users.skynet.be/buckfast_beekeep ... eksels.pdf


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Cyberier
Berichten:13
Lid geworden op:ma 01 nov 2004, 20:37
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door Cyberier » zo 18 feb 2007, 10:14

Theo,
Voor alle duidelijkheid: dit GÄRTIG attest (van 16/02/07!) hoort enkel bij GÄRTIG deksels (d.i. met GÄRTIG referentie er op).
Meer info over de vereisten m.b.t. deksels vind je op http://www.devlijtigebie.be/php/nieuwsb ... akking.htm.
Peter

PS: Ik vrees geen "confrontatie" met het FAVV. Ik word alleen geconfronteerd met dekselverdelers die al jaren de EG reglementering ter zake niet naleven (uit onwetendheid?).

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof deksels met levensmiddel-logo

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 18 feb 2007, 15:02

Cyberier schreef:
Theo,
Voor alle duidelijkheid: dit GÄRTIG attest (van 16/02/07!) hoort enkel bij GÄRTIG deksels (d.i. met GÄRTIG referentie er op).
Meer info over de vereisten m.b.t. deksels vind je op http://www.devlijtigebie.be/php/nieuwsb ... akking.htm.
Peter

PS: Ik vrees geen "confrontatie" met het FAVV. Ik word alleen geconfronteerd met dekselverdelers die al jaren de EG reglementering ter zake niet naleven (uit onwetendheid?).
Hallo Peter,

Als ik bij een firma deksels koop en ik vraag daarna aan diezelfde firma een conformiteitsverklaring, mag ik toch wel hopen dat zij mij een verklaring bezorgen van de firma waar zij deksels vanaf nemen. Of ben ik hierin verkeerd?

Ik bedoel deze confrontatie ook niet direct negatief. Iemand die in orde is, heeft weinig te vrezen. De vraag is echter wie er volledig in orde is. Het probleem is dat we als producenten van levensmiddelen worden beschouwd. De normen die aan producenten van levensmiddelen worden gesteld, liggen een pak hoger dan wat de gemiddelde imker nu als infrastructuur heeft. Wie in de imkerswereld lag er 5 jaar geleden wakker van HACCP en het FAVV? Ondertussen liggen we zelfs wakker van een attest om onze bokalen op een wettelijke manier te kunnen afsluiten. Ondertussen werden we reeds geregistreerd als imker (al of niet mits betaling). We staan echter nog maar aan het begin van het traject. Als de "gids voor goede imkers praktijken" gehomologeerd en verdeeld is, zullen de controles pas echt van start gaan.

Op de url die je aanhaalt staat ook het gebruik van het #8494; teken. Als ik mij niet vergis mogen wij dit niet gebruiken tenzij je over een automatische vul installatie beschikt. Ik zal eens moeten kijken of ik de wettekst hierover in mijn bezit heb.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten