Tweede honingzolder?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Tweede honingzolder?

Bericht door Geert »

Allen,

Als beginneling heb ik vandaag voor de derde keer dit jaar een grote blik in mijn twee kasten geworpen. Eén van mijn kasten ontploft werkelijk: enorm, maar werkelijk enorm veel bijen en enorm veel broed. Bijna alle ramen zitten of met broed of met honing en stuifmeel (rond het broednest). Er is werkelijk niet veel plaats meer om het broednest nog uit te breiden ... Zwermen zit er blijkbaar wel (nog) niet in, want behalve een speeldopje links en rechts heb ik niets gevonden wat daarop wijst.

Ik heb echter wel een vraag over de honingzolder die hierop staat: De bijen kregen van mij een tien-raams honingzolder (net zoals de broedbakken) en bouwden in een week of vier alle tien ramen uit wastafels helemaal uit. In bijna alle ramen zit nu honing die voor 1/3 verzegeld is. Niet genoeg verzegeld om dus nu al te slingeren, maar: de bijen kunnen ook hier geen verdere blijf met nieuwe honing.

Mag ik hier een tweede honingzolder op plaatsen? Deels met de bedoeling de bijen opnieuw wastafels aan te bieden zodat ze verder kunnen bouwen (in de cursus die ik volgde werd gezegd dat zolang de bijen maar veel kunnen bouwen, ze niet gauw aan zwermen denken), maar ook om ze dus verdere ruimte te geven voor de stockage van hun honing? Of doe ik dat beter niet?

Groeten, Geert
zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tweede honingzolder?

Bericht door zonregeditor »

Ik denk dat er tijd er wel rijp voor is , zie ook eens:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5559

groet
peter
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tweede honingzolder?

Bericht door Dirk Blanken »

Als er dracht is een volle kunstraat BHK opzetten, zo hou je de jonge bijen bezig en stellen ze het zwermen nog uit.
Als er geen dracht meer is heeft het geen zin en kan je beter of een aflegger(zonder koningin) er van afhalen en hier een nieuwe koningin in kweken en de ramen die je er uit haalt vervangen door kunstraat aan weerszijden van het oude broednest.
De aflegger ook flink honing en stuifmeel meegeven en aanvullen met kunstraat ev na een paar dagen gaan voeren ongeveer 5 kg.
Als de aflegger op dezelfde stand blijft staan extra broedramen bijen erin afslaan ongeveer 4 a 6,want veel bijen vliegen terug.
Het vlieggat van de aflegger verkleinen met schuimrubber tot 2 cm en na een vliegdag de kast weer op een andere plaats zetten om roverij van de oude vliegbijen tegen te gaan.
Ev de aflegger ook wat water meegeven.
Je kan ook een zware kunstzwerm afnemen ( met koningin )dit is bij zwermgrage bijen meestal beter.
Dan heb je meer zekerheid.
Dirk


dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 155 gasten