Gemak dient de mens...?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Gemak dient de mens...?

Bericht door jacob mus » za 15 mar 2008, 13:11

De start staat weer voor de deur. Ik moet nog wat ramen van kunstraat voorzien in het kader van de nieuwe ratenbouw.
Nu viel mij vorig jaar op bij de raathoningproduktie op de heide dat de bijen ook een BK-raam met een stripje raat heel snel keurig regelmatig uitbouwen.
Vraag: Ben ik nu onhandig bezig als ik de oude raat uit het raam snij en een klein randje laat staan? De bijen kunnen dan weer keurig een nieuwe raat uitbouwen en ik heb geen gedoe met kunstraat, uitzakken etc.
Ik begrijp altijd dat het draad alleen maar een funktie heeft voor de kunstraat zolang het nog niet is uitgebouwd.

Wie geeft raad?

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gemak dient de mens...?

Bericht door labrador » za 15 mar 2008, 14:00

Dag Jacob,

Een beginnend imker had dit vorig jaar gedaan in alle ramen. Gevolg: enorme warbouw. Hij kon er letterlijk geen raam meer uitkrijgen.

Zelf doe ik het met bv HK-ramen wel, echter, om-en-om.
Eerst een uitgebouwde "klimraam", ernaast de raam met het strookje. Daarnaast weer een uitgebouwd raam.
Als de ramen met het strookje zijn uitgebouwd, dan haal ik de andere weg en doe hier ook ramen in met een strookje. Op deze wijze gaat het goed.
Of het met complete BK ramen ook gaat, durf ik niet zo te zeggen

Jaap

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Gemak dient de mens...?

Bericht door maartenkleijne » za 15 mar 2008, 15:54

Met BK gaat het ook prima op dez manier.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Gemak dient de mens...?

Bericht door Wim Joosten » ma 17 mar 2008, 11:31

Het draad zorgt voor extra stevigheid welke van belang kan zijn wanneer de ramen geslingerd gaan worden.

Met vriendelijke groet,
Wim

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gemak dient de mens...?

Bericht door Dirk Blanken » ma 17 mar 2008, 21:13

Ik heb alles al geprobeerd en ben tot de slotsom gekomen bedraad je ramen goed controleer de spanning voordat je kunstraat insmelt, want anders gaat het bij het slingeren nog verkeerd.
Gebruik alleen gegoten kunstraat i.v.m. uitzakken en vervorming.
Ook voor de lage HK's gegoten kunstraat gebruiken.
Redenen om het anders te doen zijn: Je wilt raathoning winnen of je wilt de bijen uit principe volledig zelf laten bouwen, maar het laatste lukt bijna niet met standaardramen of groter eigelijk alleen maar goed met raampjes die niet groter zijn dan miniplus.
De om en om methode kan goed gaan maar in de HK's heb je dan vaak dat de uitgebouwde raten spekraten worden, dus zal je die raten eerst in de broedkamer uit moeten laten bouwen of de ondiepe ramen met de vork ontzegelen en hopen dat het de volgende keer wel goed gebeurd.
Als je wat meer volken hebt probeer je dat een keer maar nooit meer want je hebt genoeg te doen in het actieve seizoen.
Elke afwijking werkt door wat betreft de hoeveelheid meer werk.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten