agressief moerloos volk afslaan

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
agressief moerloos volk afslaan

Bericht door Roeland » di 22 apr 2008, 18:50

Hallo,

Ik heb een hopeloos moerloos volk wat erg agressief is en die bijen die daar dus nog in zitten wil ik 40meter van mijn bijenstal van de ramen kloppen als die bijen dan vervolgens in mijn andere twee volken toegelaten worden bestaat dan de kans dat ze mijn moeren dood steken omdat ze zo pissig zijn of is dat geen probleem?

Mvg,

Roeland

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door m.kolsters. » di 22 apr 2008, 18:59

Roeland nooit doen als je van deze bijen af wil een zwavelstokje en ze zijn weg zonder problemen voor de andere kasten.Deze bijen blijven toch je lastig vallen en de vliegbijen gaan in een andere kast(slecht voor de koningin) en de jongen bijen blijven op een hoopje op de grond liggen tot ze dood gaan.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door A.A. Staals » di 22 apr 2008, 19:19

Roeland
Je kunt zonder problemen de bijen bij andere volken laten bijvliegen. Je moet wel zeker weten dat er geen moer bij zit,voor de veiligheid kun je moerrooster voor het vlieggat aanbrengen.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door Jaap v.Popering » di 22 apr 2008, 19:49

Roeland

Ook zou je kunnen overwegen om een paar ramen met broed uit een ander volk er in te hangen , en zo een nieuwe koningin te kweken , dat is nu best mogelijk .

Afzwavelen doe ik ALLEEN als ik een ziek volk heb.


Jaap v P

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door Roeland » di 22 apr 2008, 21:52

De meningen zijn verschillend, ik wil wel zeker weten als het niks uit maakt anders laat ik die zwarte bijen (agressief volk) gewoon staan tot dat het volk is vergaan.

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door dar » di 22 apr 2008, 22:46

Jaap v.Popering schreef:
Roeland

Ook zou je kunnen overwegen om een paar ramen met broed uit een ander volk er in te hangen , en zo een nieuwe koningin te kweken , dat is nu best mogelijk .

Afzwavelen doe ik ALLEEN als ik een ziek volk heb.


Jaap v P
Roeland
Darrebroedige bijen zetten geen nieuwe
moer aan
afgelopen week nog 'n poging gedaan .

ad van meurs

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door labrador » wo 23 apr 2008, 00:16

Roeland schreef:
De meningen zijn verschillend, ik wil wel zeker weten als het niks uit maakt anders laat ik die zwarte bijen (agressief volk) gewoon staan tot dat het volk is vergaan.
Tja.... bovenstaande vind ik nu niet echte imkerliefde voor zijn immen.....[xx(]
Wat is nu makkelijker dan een raampje open broed te plaatsen in dat volk, zodat ze een nieuwe moerdop(pen) kunnen aanzetten?

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door Roeland » wo 23 apr 2008, 18:32

Tja.... bovenstaande vind ik nu niet echte imkerliefde voor zijn immen.....
Okay? hoe wil je het anders dan doen afzwavelen[xx(].

Ik wil van drie naar twee volken omdat ik tijd te kort kom voor mijn andere hobby's dus ik wil er hoe dan ook van af.

Labrador als je mijn eerste bericht had bekeken dan had kunnen lezen dat ik dit volk wil afkloppen en dat de bijnen dan naar mijn andere volken vliegen dus met mijn imkerliefde zit het wel goed.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door Gerard van Gastel » wo 23 apr 2008, 18:41

Roeland,
die agressie heeft waarschijnlijk te maken met het hopeloos moerloos zijn. Ik zou ze gerust afslaan op een goeie afstand, als ze voldoende voer hebben eerst wat rook in de kast, zodat ze eten opnemen en dan bij goed vliegweer afslaan.
Die keren dat ik dit gedaan heb heeft het nooit problemen opgeleverd.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressief moerloos volk afslaan

Bericht door Dirk Blanken » wo 23 apr 2008, 19:47

Roeland,
Gewoon afzwavelen dan heb je verder geen ellende meer.
Iedereen heeft wel eens een moerloos volk maar in het voorjaar valt bij mij de agressie wel mee.
Bovendien zijn het allemaal winterbijen die kunnen niet veel toevoegen aan je andere volken die harmonieus zijn.
Je andere volken kunnen tijdelijk van slag zijn als je ze erop laat afvliegen.
Gewoon geen risico nemen 's avonds na de dracht als ze binnen zijn dichtmaken.
Overdag voor het 's avonds dichtmaken een reisrooster opzetten met een extra bak erop en daar het zwavelblikje inzetten.
Tinus heeft vaak gelijk, hij heeft de ervaring!
Vaak probeert men nog iets te redden omdat men weinig volken houd maar een moerloos volk in het voorjaar daar moet je niets mee doen dus afzwavelen, een darrenbroedig volk is een andere zaak vooral in het volgende geval:
Er stonden 10 volken op en rijtje en ik heb ze allemaal behalve een die darrenbroedig was verkocht.
De darrenbroedige had na de verkoop een enorm aantal bijen en dus besloot ik om de niet bevruchte koningin op te zoeken en te vervangen met een ander volk toch ondanks het voorjaar maar met een krantje.
Na een week bruiste het volk van aktiviteit en de moer had een dik achterlijf en had veel eitjes gelegd.
Ik probeer mijn volken op het koolzaad op twee broedkamers te houden maar met dit volk was dit niet mogelijk en staat op drie.
Als de koningin het aankan dan wordt dit toch nog een goed volk maar ik besef wel dat dit resultaat alleen voortkwam uit het overzetten van de bijen waarbij veel bijen opvlogen en de kast niet meer terugvonden.
Een moerloos volk in het voorjaar is niet te helpen, dat is in de zomer al moeilijk als de werksters gaan leggen maar door ze dan op 100m af te slaan en ze op een klein volkje met een leggende koningin af te laten vliegen lukt het vaak.
Maar dan heeft het volk al veel achterstand opgelopen en wintert meestal klein uit.
Dat waren mijn dus mijn kleinere volken 7 tot 9 ramen winterbijen.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten