hoe lang blijft moer tuten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

hoe lang blijft moer tuten?

Bericht door Ernst de Jonge »

Gisteren heb ik op de 13e dag tuten gehoord. Het volk zit op 1 BK. Ik heb toen om 20.00 uur alle ramen afgeslagen en de talrijke doppen gebroken, een reserve moer in de 3ramer gedaan en een paar moeren laten uitlopen. Vandaag voor alle zekerheid even langs de kast gegaan en tot mijn verbazing weer tuten gehoord. Geen kwaken. Weer om 20.00 uur alle ramen afgeslagen en gecontroleerd. Echter geen enkele dop te bekennen. De wanden van de BK waren ook schoon. Onderkant HK ook schoon. De nog steeds tutende moer gezien. Hoe is dit tuten te verklaren? Hoe lang gaat een moer door met tuten? Ik dacht eigenlijk dat dat vrij snel zou ophouden. Of zou er nog een 2e moer in het volk rondlopen en zou de moer daarom tuten? Moet ik nog rekening houden met een zwerm?
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoe lang blijft moer tuten?

Bericht door ainanc »

Als er nog een dop zou zijn, zou er ook een kwaker zijn. Ik heb het dit jaar ook meegemaakt dat de tuter 4 dagen bleef tuten.

Abdurr Inanc
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: hoe lang blijft moer tuten?

Bericht door LWPisa »

Ik heb wel eens moeren die nog een paar dagen af en toe tuten in bevruchtingskastjes of potten, zonder dat daar kwakers bij zitten. Misschien zijn er "macho" moeren die een tijdje doorgaan?

L
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoe lang blijft moer tuten?

Bericht door Astrid Schoots »

Ernst de Jonge schreef:
Gisteren heb ik op de 13e dag tuten gehoord. Het volk zit op 1 BK. Ik heb toen om 20.00 uur alle ramen afgeslagen en de talrijke doppen gebroken, een reserve moer in de 3ramer gedaan en een paar moeren laten uitlopen. Vandaag voor alle zekerheid even langs de kast gegaan en tot mijn verbazing weer tuten gehoord. Geen kwaken. Weer om 20.00 uur alle ramen afgeslagen en gecontroleerd. Echter geen enkele dop te bekennen. De wanden van de BK waren ook schoon. Onderkant HK ook schoon. De nog steeds tutende moer gezien. Hoe is dit tuten te verklaren? Hoe lang gaat een moer door met tuten? Ik dacht eigenlijk dat dat vrij snel zou ophouden. Of zou er nog een 2e moer in het volk rondlopen en zou de moer daarom tuten? Moet ik nog rekening houden met een zwerm?
Het is helemaal niet uitzonderlijk dat een moer nog een paar dagen doorgaat met tuteren. Maar het is de combinatie met kwaken, die maakt dat je alert moet zijn op (vergeten) doppen en mogelijke zwermen.
Astrid
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoe lang blijft moer tuten?

Bericht door Hans van der Post. »

Ik vond na een zoekslag in "ons" archief (2003) een topic over "geluid en activiteit"
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1700

Hans
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: hoe lang blijft moer tuten?

Bericht door LWPisa »

OOhwja. De Apidictor...er is modern werk over analyse van allerlei geluid en evt voorspellen van gedrag...Spanjaarden die er dingen mee doen...artikelen zijn ook in het Spaans...

L
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten